W skardze konstytucyjnej z 28 września 2005 r. skarżąca – „Browary Grudziądz” Sp. z o.o., zakwestionowała zgodność z Konstytucją
§ 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku
od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (dalej: rozporządzenie). Zaskarżonemu unormowaniu rozporządzenia skarżąca zarzuciła,
że dokonano w nim niedozwolonego zróżnicowania podatników podatku akcyzowego, pozbawiając część z nich prawa do skorzystania
z ulgi. W szczególności za wadliwe uznała skarżąca przyjęcie przez prawodawcę kryterium rozpoczęcia działalności w danym roku
podatkowym, którego skutkiem była możliwość skorzystania z ulgi wyłącznie przez podatników, którzy prowadzili już działalność
w roku poprzednim. Takie uregulowanie narusza – zdaniem skarżącej – konstytucyjną zasadę równości w zakresie ponoszonych obciążeń
podatkowych.
Skarga konstytucyjna została sformułowana w związku z następującą sprawą. Decyzją Naczelnika Urzędu Celnego w Toruniu z 30
listopada 2004 r. (nr 432000-PA-9110-2/2004/JK/ZG) określona została wysokość zobowiązania podatkowego skarżącej w podatku
akcyzowym za luty 2003 r. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ podatkowy stwierdził, że skarżąca – jako podmiot, który
„stał się podatnikiem podatku akcyzowego w 2003 r.” – nie jest uprawniona do skorzystania z ulgi, o której mowa w § 18 ust.
1 rozporządzenia. W wyniku wniesionego odwołania, decyzja ta została utrzymana w mocy decyzją Dyrektora Izby Celnej w Toruniu
z 22 lutego 2005 r. (nr 43-WPA-9116-25/04-6/05/AO). Następnie skarżąca wystąpiła ze skargą na wskazaną wyżej decyzję organu
I instancji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. Skarga ta została oddalona wyrokiem z 28 czerwca 2005 r.
(sygn. akt I SA/Bd 254/05). Jak wynika ze sporządzonej przez sekretarza sądowego adnotacji umieszczonej na pierwszej stronie
odpisu tego wyroku, „niniejsze orzeczenie jest prawomocne z dniem 29 lipca 2005 r.”.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 79 ust. 1 Konstytucji skarga konstytucyjna jest środkiem ochrony konstytucyjnych wolności lub praw, służącym
usuwaniu z systemu prawnego przepisów ustaw lub innych aktów normatywnych, stanowiących podstawę ostatecznego orzeczenia sądu
lub organu administracji publicznej, naruszającego wolności lub prawa albo obowiązki skarżącego określone w Konstytucji. Warunkiem
dopuszczalności korzystania ze skargi konstytucyjnej jest więc nie tylko uczynienie jej przedmiotem przepisów, które były
podstawą indywidualnego rozstrzygnięcia wydanego w sprawie skarżącego, ale także doprowadzenie do wydania w tej sprawie orzeczenia
o charakterze ostatecznym. Wymóg ten stanowi konsekwencję zasady subsydiarności skargi konstytucyjnej, zgodnie z którą skarga
wniesiona może być do Trybunału Konstytucyjnego dopiero po wykorzystaniu przez skarżącego innych środków ochrony wolności
i praw. Z powyższym założeniem koresponduje ściśle unormowanie art. 46 ust. 1 ustawy z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym.
Zgodnie z nim, skarga może być wniesiona dopiero po wyczerpaniu drogi prawnej, o ile droga ta jest przewidziana, w ciągu 3
miesięcy od dnia doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego ostatecznego rozstrzygnięcia. Należy
podkreślić, iż ustawodawca nie przewidział możliwości zwolnienia skarżącego z obowiązku uprzedniego wyczerpania drogi prawnej,
a więc wniesienia skargi konstytucyjnej bez uprzedniego wykorzystania przysługujących środków ochrony jego praw.
W dotychczasowym orzecznictwie w sprawie skargi konstytucyjnej podkreślano wielokrotnie, że wymóg wyczerpania drogi prawnej
w postępowaniu, w którym skarżący wiąże zarzut naruszenia jego konstytucyjnych praw z wydaniem decyzji administracyjnej oznacza
konieczność wszczęcia postępowania sądowo-administracyjnego i uzyskania prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego. Dopiero
uzyskanie takiego orzeczenia wypełnia przesłankę wyczerpania przysługującej skarżącemu drogi prawnej, nadając walor ostateczności
rozstrzygnięciu, z którym wiąże on zarzut niekonstytucyjności kwestionowanych w skardze unormowań (zob. np. postanowienia
TK z: 6 października 1998 r., Ts 98/98, OTK ZU nr I(30)/1999, poz. 81; 5 grudnia 1997 r., Ts 14/97, OTK ZU nr 1/1998, poz.
9; 21 stycznia 1998 r., Ts 27/97, OTK ZU nr 2/1998, poz. 19; 1 września 1998 r., Ts 107/98, OTK ZU nr I(30)/1999, poz. 79).
Z dniem doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego rozpoczyna też bieg 3-miesięczny termin
do wniesienia skargi konstytucyjnej, o którym mowa w art. 46 ust. 1 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym.
Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, tezy wypowiedziane w cytowanych wyżej orzeczeniach zachowały pełną aktualność pomimo zaistniałych
po 1 stycznia 2004 r. zmian w stanie prawnym normującym postępowanie sądowo-administracyjne. Zgodnie z art. 168 § 1 ustawy
z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), orzeczenie
sądu staje się prawomocne, jeżeli nie przysługuje od niego środek odwoławczy. Z kolei w myśl art. 173 § 1 tej ustawy, od wydanego
przez wojewódzki sąd administracyjny wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przysługuje skarga kasacyjna
do Naczelnego Sądu Administracyjnego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. W świetle powyższych unormowań nie ulega
więc wątpliwości, że ustawowy wymóg wyczerpania drogi prawnej przysługującej w sprawie wydanej decyzji administracyjnej realizuje
się dopiero wskutek wniesienia skargi kasacyjnej od orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego i uzyskania w ten sposób
prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dopiero merytoryczne rozstrzygnięcie tego Sądu nadaje – niezbędny w
świetle art. 79 ust. 1 Konstytucji – walor ostateczności orzeczeniu, z wydaniem którego wiąże skarżący zarzut naruszenia konstytucyjnych
praw, wolności lub obowiązków.
Z treści niniejszej skargi konstytucyjnej, jak i dołączonego do niej odpisu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Bydgoszczy z 28 czerwca 2005 r., wynika natomiast, iż skarżąca nie skorzystała z przysługującego jej środka prawnego opisanego
w art. 173 § 1 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, wskutek czego, orzeczenie to stało się prawomocne wraz
z upływem terminu do wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ponownie odwołując się do orzecznictwa w sprawie skargi konstytucyjnej, należy podkreślić, że wymóg wyczerpania przysługującej
drogi prawnej rozumiany winien być w ten sposób, iż skarżący zobligowany jest do skutecznego wykorzystania przysługujących
mu środków odwoławczych. Obowiązek ten nie jest spełniony w sytuacji, w której orzeczenie stało się ostateczne dlatego, że
skarżący nie wykorzystał możliwości wyczerpania całego dostępnego toku instancji (zob. np. postanowienia TK z: 4 sierpnia
1998 r., sygn. Ts 55/98, OTK ZU nr 5/1998, poz. 85; 17 sierpnia 1998 r., sygn. Ts 90/98, OTK ZU nr I(30)/1999, poz. 68; 3
listopada 1998 r., sygn. Ts 135/98, OTK ZU nr 2/1999, poz. 28). Z zasady subsydiarności skargi konstytucyjnej wynika jednoznacznie
powinność skarżącego poszukiwania skutecznej ochrony praw w pierwszym rzędzie przed sądem. To właśnie do tej kategorii organów
państwa należy w pierwszej kolejności zagwarantowanie przestrzegania praw i wolności. Pominięcie środków związanych z ochroną
sądową, wykluczające uzyskanie merytorycznego orzeczenia w danej sprawie, staje zaś na przeszkodzie poszukiwaniu przez skarżącego
takiej ochrony w postępowaniu przez Trybunałem Konstytucyjnym, inicjowanym wnoszoną skargą konstytucyjną.
Biorąc powyższe okoliczności pod uwagę, działając na podstawie art. 49 w zw. z art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997
r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643 ze zm.), orzeka się jak w sentencji.