1. We wniosku z 11 października 2005 r. Rada Miejska w Goleniowie zakwestionowała zgodność:
1) art. 51 ust. 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, ze zm.; dalej: prawo
ochrony środowiska lub ustawa) w zakresie, w jakim upoważnia Radę Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia rodzajów
przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko,
2) § 3 ust. 1 pkt 90 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć
mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do
sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573; dalej: rozporządzenie) w zakresie, w jakim ustala
tabelę współczynników przeliczeniowych sztuk zwierząt na duże jednostki przeliczeniowe inwentarza (DJP) stanowiącą załącznik
do tego rozporządzenia
– z art. 32, art. 64 i art. 92 ust. 1 Konstytucji.
Postanowieniem z 3 stycznia 2006 r. (sygn. Tw 46/05, OTK ZU nr 1/B/2006, poz. 8) Trybunał Konstytucyjny odmówił nadania dalszego
biegu wnioskowi w zakresie stwierdzenia zgodności art. 51 ust. 8 prawa ochrony środowiska z art. 32 i art. 64 Konstytucji
oraz § 3 ust. 1 pkt 90 rozporządzenia z art. 32, art. 64 i art. 92 ust. 1 Konstytucji. W wyniku tego postanowienia przedmiotem
orzekania Trybunału Konstytucyjnego w niniejszej sprawie pozostała zgodność art. 51 ust. 8 prawa ochrony środowiska z art.
92 ust. 1 Konstytucji.
2. Pismem z 31 października 2006 r. stanowisko w sprawie zajął, w imieniu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Sejmu.
Wniósł o stwierdzenie, że kwestionowany przepis art. 51 ust. 8 prawa ochrony środowiska jest zgodny z art. 92 ust. 1 Konstytucji.
W ocenie Marszałka Sejmu oba stawiane we wskazanym zakresie zarzuty: braku w ustawie wytycznych dotyczących zawartości aktu
wykonawczego oraz przekazania do uregulowania nim treści niezwiązanych bezpośrednio z ustawą, są bezpodstawne.
3. Zgodnie ze stanowiskiem Prokuratora Generalnego, przedstawionym w piśmie z 20 listopada 2006 r., przepis zawarty w art.
51 ust. 8 prawa ochrony środowiska, rozpatrywany łącznie z innymi przepisami Tytułu I działu VI ustawy, zawiera wytyczne odpowiadające
wymogom konstytucyjnym zarówno co do stopnia ich szczegółowości jak i co do merytorycznego charakteru. Prokurator stwierdził
również, że treść rozporządzenia wydanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 51 ust. 8 ustawy ściśle wiąże się z przedmiotem
regulacji ustawy i służy wprost jej wykonaniu. W konkluzji zarzut niezgodności art. 51 ust. 8 ustawy z art. 92 ust. 1 Konstytucji
należy uznać za bezzasadny.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. W myśl art. 191 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 Konstytucji organy stanowiące samorządu terytorialnego (w przypadku gminy – rada
gminy) mają prawo inicjować postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym, gdy zakwestionowany akt normatywny dotyczy spraw
objętych zakresem ich działania. Zaskarżony przepis art. 51 ust. 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. Nr 62, poz. 627, ze zm.; dalej: prawo ochrony środowiska) upoważnia Radę Ministrów do określenia rodzajów przedsięwzięć,
które wymagają sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Skutki tej regulacji wpływają również na
zagospodarowanie przestrzenne gminy. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Trybunał Konstytucyjny stwierdza
zatem, że wniosek Rady Gminy w Goleniowie dotyczył przepisu ustawy objętego zakresem jej działania.
2. W dniu 3 października 2008 r. została uchwalona ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), która weszła w
życie w dniu 15 listopada 2008 r. Art. 144 pkt 9 tej ustawy uchylił w Tytule I dział V i VI prawa ochrony środowiska, w tym
także zaskarżony w niniejszej sprawie art. 51 ust. 8. Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o
Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK) Trybunał Konstytucyjny umarza postępowanie,
jeżeli akt normatywny w zakwestionowanym zakresie utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia przez Trybunał. Taka
sytuacja wystąpiła w niniejszej sprawie.
Trybunał stwierdza, że w sprawie nie występuje sytuacja przewidziana w art. 39 ust. 3 ustawy o TK, zgodnie z którym możliwe
jest orzeczenie o zgodności z Konstytucją aktu normatywnego, który utracił moc obowiązującą, gdy jest to konieczne dla ochrony
konstytucyjnych wolności i praw. Kontrola przepisu art. 51 ust. 8 zainicjowana przez Radę Gminy w Goleniowie ma charakter
abstrakcyjny i nie wiąże się z wydaniem konkretnego orzeczenia czy decyzji, których konsekwencją byłoby naruszenie wzmiankowanych
wolności lub praw.
Z powyższego względu Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.