1. Trybunał Konstytucyjny postanowieniem z 25 maja 2010 r., sygn. P 38/09, umorzył postępowanie w sprawie zbadania zgodności
art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992,
ze zm.; dalej: ustawa o świadczeniach) w zakresie, w jakim świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje osobom wymagającym opieki
pozostającym w związku małżeńskim w sytuacji, gdy oboje małżonkowie legitymują się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności,
z art. 32 ust. 1 i art. 71 ust. 1 Konstytucji. Bezpośrednią przyczyną tego orzeczenia było niespełnienie przez pytanie prawne
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (dalej: WSA w Bydgoszczy, sąd pytający) wymagań formalnych wynikających
z art. 193 Konstytucji oraz ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK), a w szczególności niewykorzystanie przez sąd pytający możliwości samodzielnego
usunięcia wątpliwości konstytucyjnych.
2. W toku rozpatrywania powyższej sprawy przez Trybunał Konstytucyjny zarówno sąd pytający, jak i Marszałek Sejmu oraz Prokurator
Generalny wyrazili pogląd, że literalne brzmienie art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach jest niedostosowane do
aktualnych zasad przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego i – traktowane dosłownie – sprzeczne z Konstytucją. Dodatkowo, interpretacja
tego przepisu wywołuje znaczne rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych
oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego powołane w postanowieniu o sygn. P 38/09).
3. Mając na uwadze powyższe okoliczności, Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że w obecnym stanie prawnym trudno wskazać ratio legis wymogu, że – bez względu na okoliczności danej sprawy – przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego jest dopuszczalne tylko wtedy,
gdy osoba wymagająca opieki nie pozostaje w związku małżeńskim (por. art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach).
Rozwiązanie to zostało wprowadzone do ustawy o świadczeniach 1 września 2005 r. przez art. 27 pkt 13 lit. b ustawy z dnia
22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732, ze
zm.). Miało ono na celu ograniczenie uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego w sytuacji, gdyby osoba wymagająca opieki zawarła
związek małżeński, ponieważ „w takiej sytuacji tworzy się nowa rodzina i obowiązek wsparcia i pomocy przejmuje małżonek” (druk
sejmowy nr 3393/IV kadencja, s. 16; por. art. 23 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz. U. Nr
9, poz. 59, ze zm., dalej: k.r.o.; a także – jeżeli chodzi o wygaśnięcie władzy rodzicielskiej – art. 92 k.r.o. w związku
z art. 10 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Dz. U. Nr 16, poz. 93, ze zm.). Korespondowało ono z ówczesną
konstrukcją świadczenia pielęgnacyjnego, które przysługiwało tylko ojcu, matce lub opiekunowi faktycznemu dziecka z tytułu
opieki na dzieckiem (por. art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach w brzmieniu obowiązującym przed 2 stycznia 2009 r.).
Krąg osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego został następnie poszerzony przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 17 października
2008 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 223, poz. 1456) na skutek m.in. wyroku Trybunału Konstytucyjnego
z 18 lipca 2008 r., sygn. P 27/07 (OTK ZU nr 6/A/2008, poz. 107). Zgodnie z nowym brzmieniem art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach
(obowiązującym od 2 stycznia 2009 r.) prawo do ubiegania się o świadczenie pielęgnacyjne uzyskały wszystkie osoby rezygnujące
z pracy z powodu konieczności opieki nad osobą, wobec której mają obowiązek alimentacyjny. Wynikałoby z tego, że omawiana
forma wsparcia – pod warunkiem spełnienia przesłanek ustawowych – powinna przysługiwać np. żonie w związku z opieką nad mężem
(lub odwrotnie), dziecku w związku z opieką nad matką lub ojcem, a także dalszym członkom rodziny w związku z opieką nad krewnymi
(przy czym, jak wprost stwierdza art. 17 ust. 1a ustawy o świadczeniach, osobie innej niż spokrewniona w pierwszym stopniu,
na której ciąży obowiązek alimentacyjny, przysługiwałoby ono tylko wtedy, gdy nie było osoby spokrewnionej w pierwszym stopniu
albo gdy osoba ta nie była w stanie sprawować opieki).
Poszerzenie zakresu podmiotowego świadczenia pielęgnacyjnego nie znalazło jednak odzwierciedlenia w art. 17 ust. 5 pkt 2 lit.
a ustawy o świadczeniach, który w dalszym ciągu jako negatywną przesłankę przyznania tego wsparcia wymienia pozostawanie przez
osobę wymagającą opieki w związku małżeńskim. Jego literalne brzmienie ogranicza skutki nowelizacji art. 17 ust. 1 ustawy
o świadczeniach, wbrew założeniom reformy wprowadzonej wskazaną wyżej ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie ustawy
o świadczeniach rodzinnych. Formalnie rzecz biorąc, stosowanie art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach nie podlega
żadnym wyjątkom (por. np. formularz wniosku o jego przyznanie – załącznik nr 7 do rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej
z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne, Dz. U. Nr 105, poz. 881,
ze zm.). Może ono prowadzić – tak jak w sprawie zawisłej przed sądem pytającym, który zainicjował postępowanie w sprawie o
sygn. P 38/09 – do odmowy przyznania tego wsparcia dziecku w związku z opieką nad jednym z rodziców, nawet wtedy gdy oboje
jego rodzice są osobami niepełnosprawnymi. Rygoryzm traktowania tego przepisu przez organy administracji zmusza osoby wymagające
opieki do rezygnacji z pozostawania w związku małżeńskim, tylko bowiem w takim wypadku ich opiekunowie mieliby niekwestionowane
prawo do świadczenia pielęgnacyjnego.
Analiza praktyki sądów administracyjnych, dokonana w postanowieniu o sygn. P 38/09, prowadzi do wniosku, że możliwe jest nadanie
art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach w praktyce sądowej takiego brzmienia, które nie prowadziłoby do wniosku
o wewnętrznej sprzeczności ustawy o świadczeniach.
Wobec tego należy uznać, że z punktu widzenia zapewnienia spójności systemu prawnego pożądane byłoby podjęcie działań legislacyjnych
mających na celu dostosowanie art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach do nowego brzmienia art. 17 ust. 1 tej ustawy.
Należy w szczególności rozważyć, czy nie należy wprost wprowadzić do tej ustawy zasady (formułowanej obecnie w orzeczeniach
większości sądów administracyjnych, omówionych w postanowieniu o sygn. P 38/09), że pozostawanie osoby wymagającej opieki
w związku małżeńskim nie stanowi negatywnej przesłanki dostępu do świadczenia pielęgnacyjnego w sytuacji, gdy małżonek tej
osoby również jest osobą niepełnosprawną, a opiekunami obojga jest ich dziecko. Ewentualnie prace legislacyjne powinny obejmować
także odpowiednie akty wykonawcze (głównie wspomniane rozporządzenie z 2005 r.).
4. Trybunał Konstytucyjny zwraca uwagę, że niniejsza sygnalizacja powinna być brana pod uwagę zwłaszcza w toku prac nad poselskim
projektem ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (druk sejmowy nr 2021/VI kadencja), w którym proponowane jest
uchylenie m.in. art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o świadczeniach.
Z powyższych względów Trybunał Konstytucyjny postanowił jak na wstępie.