1. W skardze konstytucyjnej wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 29 listopada 2018 r. (data nadania) A.W.V. (dalej: skarżąca),
reprezentowana przez radcę prawnego ustanowionego z wyboru, wystąpiła z żądaniem przytoczonym na tle następującego stanu faktycznego:
Zabudowana nieruchomość położona w W. […] oznaczona nr hipoteki […] z dniem 22 listopada 1945 r. stała się własnością gminy
W., a następnie przeszła na własność Skarbu Państwa. Poprzednia właścicielka – J.M.W. – złożyła wniosek o przyznanie jej prawa
własności czasowej do gruntu przedmiotowej nieruchomości za czynszem symbolicznym.
Prezydium Rady Narodowej W. 20 września 1960 r. (sygn. […]), na podstawie art. 1 dekretu z dnia 25 października 1945 r. o
własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. W. (Dz. U. Nr 50, poz. 279) oraz art. 21 i art. 59 ustawy z dnia 25 stycznia
1958 r. o radach narodowych (Dz. U. Nr 5, poz. 16), odmówiło wnioskodawczyni przyznania prawa własności czasowej.
Skarżąca, jako następca prawny byłej właścicielki przedmiotowej nieruchomości, wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nieważności
decyzji Prezydium Rady Narodowej z 1960 r., którą Samorządowe Kolegium Odwoławcze unieważniło decyzją z 31 maja 2007 r. (sygn.
[…]).
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. 28 października 2009 r., wszczęło z urzędu postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności
decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z 31 maja 2007 r. (sygn. […]), stwierdzającej nieważność orzeczenia administracyjnego
o odmowie przyznania prawa użytkowania wieczystego J.M.W. do gruntu nieruchomości położonej […] nr hipoteki […] – w części,
w której Kolegium orzekło – co do gruntu Skarbu Państwa, czyli działki nr […] i orzekło 11 stycznia 2010 r. (sygn. […]) jej
nieważność w części dotyczącej gruntu Skarbu Państwa tj. 7/100 części działki nr […].
Decyzją z 20 maja 2010 r. (nr […]) Minister Infrastruktury odmówił stwierdzenia nieważności orzeczenia Prezydium Rady Narodowej
z 1960 r. Na skutek wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, Minister Infrastruktury decyzją z 24 listopada 2010 r. (nr […])
utrzymał w mocy własną decyzję z 20 maja 2010 r. Od tej decyzji skarżąca wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w W.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 21 października 2011 r. (sygn. akt […]) uchylił decyzje Ministra Infrastruktury
z 24 listopada 2010 r. oraz z 20 maja 2010 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności orzeczenia administracyjnego.
Od tego wyroku skargę kasacyjną wniósł Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z 17 lipca 2012 r. (sygn. akt […]) uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę Wojewódzkiemu
Sądowi Administracyjnemu w W. do ponownego rozpoznania.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 19 listopada 2012 r. (sygn. akt […]) uchylił decyzję Ministra Infrastruktury
z 24 listopada 2010 r. Skarżąca wniosła od tego wyroku skargę kasacyjną.
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 20 listopada 2013 r. (sygn. akt […]) oddalił skargę kasacyjną.
Skarżąca zwróciła się do Ministra Infrastruktury i Rozwoju z wnioskiem o stwierdzenie nieważności orzeczenia administracyjnego
Prezydium Rady Narodowej W. z 20 września 1960 r. (nr […]). Decyzją z 8 maja 2015 r. (sygn. […]) minister odmówił stwierdzenia
nieważności orzeczenia administracyjnego w części działki ewidencyjnej nr […] co do własności Skarbu Państwa, którą 5 października
2015 r. po ponownym rozpatrzeniu sprawy, na skutek wniosku skarżącej, utrzymał w mocy.
Skarżąca wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W., którą wyrokiem z 16 marca 2016 r. (sygn. akt […]) sąd
oddalił. Skargę kasacyjną na to orzeczenie Naczelny Sąd Administracyjny oddalił wyrokiem z 19 czerwca 2018 r. (sygn. akt […]).
2. W ocenie skarżącej zaskarżony przepis był podstawą ostatecznego rozstrzygnięcia w jej sprawie i mimo uchylenia, nadal wywołuje
skutki prawne.
Skarżąca uważa, że utrzymanie w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny orzeczenia Prezydium Rady Narodowej W. z 20 września
1960 r. pozbawiło ją restytucji w naturze udziału w 7/100 części spornej nieruchomości i potwierdziło zasadność wywłaszczenia
dokonanego na mocy zaskarżonego przepisu bez odszkodowania za utracone w ten sposób mienie.
Zdaniem skarżącej, redakcja kwestionowanego przepisu wskazuje na retroaktywny charakter oraz nacjonalizacyjny cel, a nie wywłaszczenie,
przez co narusza art. 2 i art. 21 Konstytucji.
W ocenie skarżącej przepisy pozbawiające ją w praktyce możliwości realizacji prawa własności są niezgodne z art. 64 ust. 1
i 2 oraz art. 2 w związku z art. 21 ust. 2 Konstytucji. Skarżąca zwraca również uwagę, że decyzje nadzorcze Ministra Infrastruktury
i Rozwoju, utrzymane w mocy przez sądy administracyjne, doprowadziły do pozbawienia jej prawa własności nieruchomości i praw
akcesoryjnych.
3. Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 24 lipca 2019 r. pełnomocnik skarżącej został wezwany do usunięcia braków
formalnych skargi konstytucyjnej przez:
1) sprecyzowanie zakresu przedmiotowego skargi konstytucyjnej;
2) doręczenie pięciu egzemplarzy pełnomocnictwa szczególnego w zakresie określonym w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada
2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 2072, ze zm.; dalej: u.o.t.p.
TK);
3) doręczenie odpisu i czterech kopii ostatecznego rozstrzygnięcia, w rozumieniu art. 79 ust. 1 Konstytucji, wydanego na podstawie
zaskarżonego przepisu;
4) udokumentowanie daty doręczenia skarżącej orzeczenia, o którym mowa w art. 77 ust. 1 u.o.t.p. TK.
Pismem z 6 sierpnia 2019 r. (data nadania) pełnomocnik skarżącej odniósł się do zarządzenia sędziego z 24 lipca 2019 r.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. W myśl art. 79 ust. 1 Konstytucji każdy, czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone, ma prawo, na zasadach
określonych w ustawie, wnieść skargę do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu
normatywnego, na podstawie którego sąd lub inny organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach, prawach
lub obowiązkach określonych w Konstytucji.
Skarga konstytucyjna jest nadzwyczajnym środkiem ochrony konstytucyjnych wolności lub praw, którego merytoryczne rozpoznanie
uwarunkowane zostało spełnieniem przesłanek wynikających zarówno z art. 79 ust. 1 Konstytucji, jak i z ustawy z dnia 30 listopada
2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 2072, ze zm.; dalej: u.o.t.p.
TK).
Zgodnie z art. 61 ust. 1 u.o.t.p. TK skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym, podczas
którego Trybunał bada, czy odpowiada ona określonym przez prawo wymaganiom, szczególnie tym, które wynikają z Konstytucji,
a także, czy nie zachodzą przesłanki, o których mowa w u.o.t.p. TK.
2. W piśmie z 6 sierpnia 2019 r. (data nadania) pełnomocnik skarżącej odniósł się do zarządzenia sędziego Trybunału Konstytucyjnego
z 24 lipca 2019 r. wskazując jako ostateczne rozstrzygnięcie w sprawie skarżącej decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z 5 października 2015 r. (sygn. […]). Jednocześnie udokumentował otrzymanie 29 sierpnia 2018 r. wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego
z 19 czerwca 2018 r. (sygn. akt […]).
3. Zgodnie z art. 77 ust. 1 u.o.t.p. TK skarga konstytucyjna może być wniesiona po wyczerpaniu drogi prawnej, o ile droga
ta jest przewidziana, w ciągu 3 miesięcy od dnia doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego
ostatecznego rozstrzygnięcia.
Decyzja Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 5 października 2015 r. (sygn. […]) nie jest decyzją rozstrzygającą o prawach lub
wolnościach skarżącej, bowiem utrzymuje w mocy decyzję tego ministra z 8 maja 2015 r., która odnosiła się do orzeczenia administracyjnego
Prezydium Rady Narodowej W. z 20 września 1960 r. Orzeczenie to przesądziło o prawach i wolnościach poprzedniej właścicielki
nieruchomości i tym samym skarżącej, będącej jej następcą prawnym. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 czerwca 2018 r. (sygn. akt […]) zamykał natomiast drogę prawną w sprawie i czynił orzeczenie administracyjne z 20 września
1960 r. ostatecznym. Z tych względów orzeczenie administracyjne Prezydium Rady Narodowej z 20 września 1960 r. jest orzeczeniem
ostatecznym w sprawie skarżącej.
4. Podstawową przesłanką skorzystania ze skargi konstytucyjnej, wynikającą z art. 79 ust. 1 Konstytucji, jest wskazanie takich
przepisów, które prowadzą do naruszenia konstytucyjnych praw lub wolności skarżącego i jednocześnie stanowią podstawę ostatecznego
orzeczenia sądu lub organu administracji publicznej.
Z dołączonych do skargi konstytucyjnej orzeczeń wynika, że kwestionowany przepis nie stanowił podstawy ostatecznego rozstrzygnięcia
w sprawie skarżącej. W związku z tym skarga konstytucyjna nie spełnia zarówno konstytucyjnego jak i ustawowego wymogu określonego w art. 77 ust. 1 u.o.t.p. TK.
5. Z uwagi na to, że skarga konstytucyjna nie spełnia wymogu odnośnie przedmiotu skargi a usunięcie braku nie jest możliwe,
Trybunał, na podstawie art. 61 ust. 4 pkt 1 u.o.t.p. TK, odmawia nadania skardze konstytucyjnej dalszego biegu.
Z powyższych względów Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.
Na podstawie art. 61 ust. 5 u.o.t.p. TK skarżącej przysługuje prawo wniesienia zażalenia na powyższe postanowienie w terminie
7 dni od daty jego doręczenia.