Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Na podstawie art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. poz. 1064, ze zm.; dalej:
ustawa o TK) wniosek przedstawiony przez organizację pracodawców podlega wstępnemu rozpoznaniu. W postępowaniu tym Trybunał
Konstytucyjny w składzie trzech sędziego bada, czy złożony wniosek odpowiada określonym przez prawo wymaganiom formalnym.
Na tym etapie postępowania Trybunał odmawia nadania dalszego biegu wnioskowi, jeżeli: wniosek pochodzi od nieuprawnionego
podmiotu (art. 191 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 191 ust. 2 Konstytucji), braki formalne, wskazane w zarządzeniu sędziego,
nie zostały usunięte w terminie (art. 77 ust. 3 pkt 1 ustawy o TK), wniosek został cofnięty lub jest oczywiście bezzasadny
(art. 77 ust. 3 pkt 2-3 ustawy o TK). Odmowę nadania wnioskowi dalszego biegu uzasadniają również zbędność lub niedopuszczalność
wydania orzeczenia (art. 77 ust. 3 pkt 4 ustawy o TK) oraz utrata mocy obowiązującej zakwestionowanego aktu normatywnego (art. 77
ust. 3 pkt 5 ustawy o TK). Tym samym wstępne rozpoznanie wniosku umożliwia – już w początkowej fazie postępowania – wyeliminowanie
spraw, które nie mogą być przedmiotem merytorycznego rozstrzygania.
2. W rozpatrywanej sprawie z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego wystąpiła Prezydent Konfederacji. Wnioskodawca – stosownie
do art. 62 ust. 2 pkt 1 ustawy o TK – dołączył do wniosku zarządzenie nr 1/10/2015 r. z 7 października 2015 r.
Trybunał ustalił, że zarządzenie Prezydent Konfederacji zostało podjęte przez ogólnokrajową władzę organizacji pracodawców
(art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji) i wyraża wolę wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto zarządzenie
określa przedmiot i wzorce kontroli, które są tożsame z zakresem zaskarżenia wyznaczonym w złożonym wniosku. Podstawą prawną
W związku z powyższym Trybunał stwierdza, że wniosek o zbadanie konstytucyjności zakwestionowanych przepisów ustawy zmieniającej
pochodzi od uprawnionego podmiotu (art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji).
3. Trybunał przypomina, że zgodnie z art. 191 ust. 2 Konstytucji ogólnokrajowe władze organizacji pracodawców są uprawnione
do inicjowania abstrakcyjnej kontroli norm, jeżeli kwestionowany przez nie akt normatywny dotyczy spraw objętych ich zakresem
działania. Co istotne, art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o TK wymaga, aby wnioskodawca, powołując przepis prawa lub statutu, uzasadnił
to, że kwestionowana ustawa dotyczy spraw objętych jego zakresem działania.
3.1. Wykonując powyższy przepis ustawy o TK, wnioskodawca wskazał, art. 5 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców
(Dz. U. z 2015 r. poz. 2029), który stanowi, że podstawowym zadaniem związków pracodawców, ich federacji i konfederacji jest
ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym gospodarczych, zrzeszonych członków wobec związków zawodowych, organów władzy
i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego. Legitymacja wnioskodawcy wynika także z art. 4 pkt 1 w zw.
z art. 5 pkt 1 i 3, art. 6 pkt 2 i 12 Statutu Konfederacji określających cele i zadania Konfederacji oraz sposób ich realizacji.
3.2. Wnioskodawca zakwestionował art. 8 ust. 2a in fine ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowiący, że za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą
pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym
stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku
pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Jako przepisy
związkowe wskazał:
– art. 4 pkt 2 lit. a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowiący, że płatnikiem składek – pracodawcą jest pracodawca
– w stosunku do pracowników i osób odbywających służbę zastępczą oraz jednostka organizacyjna lub osoba fizyczna pozostająca
z inną osobą fizyczną w stosunku prawnym uzasadniającym objęcie tej osoby ubezpieczeniami społecznymi, w tym z tytułu przebywania
na urlopie wychowawczym albo pobierania zasiłku macierzyńskiego, z wyłączeniem osób, którym zasiłek macierzyński wypłaca ZUS;
– art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowiący, że składki na ubezpieczenia emerytalne pracowników
finansują z własnych środków, w równych częściach, ubezpieczeni i płatnicy składek;
– art. 16 ust. 1b ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowiący, że składki na ubezpieczenia rentowe pracowników oraz
osób pobierających świadczenie szkoleniowe po ustaniu zatrudnienia, finansują z własnych środków, w wysokości 1,5% podstawy
wymiaru ubezpieczeni i w wysokości 6,5% podstawy wymiaru płatnicy składek;
– art. 16 ust. 2 i 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowiące, że składki na ubezpieczenie chorobowe osób podlegających
temu ubezpieczeniu finansują w całości, z własnych środków, sami ubezpieczeni oraz że składki na ubezpieczenie wypadkowe określonych
kategorii osób, w tym osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność, bezrobotnych pobierających stypendium
oraz osób pobierających stypendium finansują w całości, z własnych środków, płatnicy składek;
– art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowiące, że składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
wypadkowe oraz chorobowe obliczają, rozliczają i przekazują co miesiąc do Zakładu w całości płatnicy składek, z tym że płatnicy
składek obliczają części składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz chorobowe finansowane przez ubezpieczonych i po potrąceniu
ich ze środków ubezpieczonych przekazują do Zakładu;
– art. 18 ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowiący, że w przypadku ubezpieczonych, o których mowa w zakwestionowanym
art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń, w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uwzględnia
się również przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem
cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.
– art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o świadczeniach stanowiący, że obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby
spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są pracownikami w
rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;
– art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach stanowiący, że do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje
się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe;
– art. 85 ust. 1 ustawy o świadczeniach stanowiący, że za osobę pozostającą w stosunku pracy, w stosunku służbowym albo odbywającą
służbę zastępczą składkę jako płatnik oblicza, pobiera z dochodu ubezpieczonego i odprowadza pracodawca, a w razie wypłaty
świadczeń pracowniczych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – podmiot obowiązany do wypłaty tych świadczeń;
– art. 104 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o promocji zatrudnienia stanowiący, że obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, ustalone
od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe opłacają pracodawcy oraz inne jednostki
organizacyjne za osoby pozostające w stosunku pracy lub stosunku służbowym;
– art. 9 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych stanowiący o podmiotach obowiązanych do opłacania składek za pracowników
na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
– art. 10 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych definiujący dla potrzeb tej ustawy kto jest pracownikiem;
– art. 28 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych stanowiący, że składki na Fundusz obciążają koszty działalności
pracodawców;
– art. 29 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych stanowiący, że składkę na Fundusz ustala się od wypłat stanowiących
podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1
ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;
– art. 2 pkt 2 i 3 ustawy o emeryturach pomostowych określające dla potrzeb tej ustawy kto jest płatnikiem składek a kto pracownikiem
(przez odesłanie do przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych;
– art. 36 ust. 2 ustawy o emeryturach pomostowych stanowiący, że podstawę wymiaru składki na Fundusz Emerytur Pomostowych
stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, określona w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych;
– art. 36 ust. 4 ustawy o emeryturach pomostowych stanowiący, że składka na FEP jest finansowana w całości przez płatnika
składek;
– art. 37 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych stanowiący, że składkę na FEP oblicza, rozlicza i opłaca co miesiąc płatnik
składek.
3.3. Przy wyznaczaniu zakresu działania organizacji pracodawców, w rozumieniu art. 191 ust. 2 Konstytucji, trzeba pamiętać,
że uprawnienie organizacji pracodawców do występowania z wnioskami do Trybunału Konstytucyjnego zostało przyznane w tym samym
przepisie, co uprawnienie związków zawodowych i organizacji zawodowych (art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji). Ponadto, zagadnienie
zrzeszania się w organizacjach pracodawców i związkach zawodowych, jak również ich podstawowe kompetencje, zostały uregulowane
w jednym przepisie Konstytucji (art. 59). Przyjęte rozwiązanie wskazuje, że ustalenie zakresu działania tych podmiotów, jako
decydującego o tym, które przepisy mogą być kwestionowane w ich wniosku, powinno zostać dokonane jednolicie. Trybunał podkreśla,
że zdolność wnioskowa organizacji pracodawców dotyczy tylko takich interesów ich członków, które odnoszą się do relacji pracodawca
– pracobiorca. W związku z powyższym i mając na względzie podniesione we wniosku zarzuty dotyczące sfery prawnej pracodawców,
Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że Prezydent Konfederacji wykazał, iż kwestionowane przepisy dotyczą spraw objętych zakresem
działania wnioskodawcy (art. 191 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 191 ust. 2 Konstytucji w zw. z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o TK).
4. Trybunał ustalił, że wnioskodawca prawidłowo określił przedmiot kontroli oraz wzorce kontroli, a także uzasadnił sformułowane
we wniosku zarzuty (art. 61 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o TK).
5. W tym stanie rzeczy Trybunał stwierdza, że skoro złożony wniosek spełnia wymagania przewidziane w ustawie o TK, a nie zachodzą
okoliczności określone w art. 77 ust. 3 ustawy o TK, to – na podstawie art. 77 ust. 5 tej ustawy – należało postanowić jak
w sentencji.