1. W sporządzonej przez adwokata skardze konstytucyjnej, wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 24 lutego 2010 r. (data prezentaty),
                     Grzegorz K. (dalej: skarżący) zarzucił niezgodność: po pierwsze – art. 275 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania
                     karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, ze zm.; dalej: k.p.k.) z art. 2, art. 41 ust. 1 oraz art. 52 ust. 1 i 3 w związku z art.
                     31 ust. 3 Konstytucji; po drugie – art. 156 § 5 w związku z art. 156 § 5a w związku z art. 159 k.p.k. z art. 2, art. 45 ust.
                     1 oraz art. 42 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji.
                  
                
               
               
                  
                  W ocenie skarżącego art. 275 § 2 k.p.k. narusza Konstytucję w zakresie, w jakim pozwala na takie rozumienie tego przepisu,
                     które umożliwia zobowiązanie osoby oddanej pod dozór policyjny do powstrzymywania się od kontaktów z innymi osobami i powstrzymywania
                     się od przebywania w określonych miejscach. Zdaniem skarżącego takie ograniczenie wolności powinno być dopuszczalne wyłącznie
                     w przypadkach wyraźnie wskazanych w ustawie. Skarżący zarzucił ponadto, że art. 156 § 5 w związku z art. 156 § 5a w związku
                     z art. 159 k.p.k. uniemożliwia skuteczną obronę, gdyż pozostawia organowi prowadzącemu postępowanie absolutną dowolność w
                     zakresie decyzji o odmowie udostępnienia akt sprawy w toku postępowania przygotowawczego. Ponadto skarżący wskazuje, że odmowa
                     udostępnienia akt nie podlega kontroli sądowej, a jedynie kontroli prokuratora bezpośrednio przełożonego, co – w ocenie skarżącego
                     – narusza konstytucyjne prawo do sądu.
                  
                
               
               
                  
                  2. Postanowieniem z 2 lipca 2012 r. Trybunał Konstytucyjny – na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997
                     r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK) – odmówił nadania dalszego biegu skardze
                     konstytucyjnej w zakresie badania zgodności art. 275 § 2 k.p.k. z art. 2, art. 41 ust. 1, art. 52 ust. 1 i 3 w związku z art.
                     31 ust. 3 Konstytucji. W ocenie Trybunału za takim rozstrzygnięciem przemawiały: po pierwsze – zmiana brzmienia zaskarżonego
                     przepisu na skutek wejścia w życie ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania
                     karnego, ustawy – Kodeks karny wykonawczy, ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 206, poz.
                     1589; dalej: ustawa z 2009 r.), polegająca na wpisaniu do art. 275, jako środków zapobiegawczych, zakazu kontaktowania się
                     z pokrzywdzonym lub innymi osobami oraz zakazu przebywania w określonych miejscach (co nie było wyrażone expressis verbis w art. 275 § 2 k.p.k. w brzmieniu zakwestionowanym przez skarżącego), a po drugie – niewystępowanie w sprawie przesłanki,
                     o której mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o TK.
                  
                
               
               
                  
                  Odpis postanowienia Trybunału został doręczony pełnomocnikowi skarżącego 6 lipca 2012 r.
                
               
               
                  
                  3. W sporządzonym przez adwokata piśmie procesowym, wniesionym do Trybunału Konstytucyjnego 13 lipca 2012 r. (data nadania),
                     skarżący złożył zażalenie na postanowienie z 2 lipca 2012 r., zarzucając „sprzeczność istotnych ustaleń Trybunału Konstytucyjnego
                     z materiałem dowodowym skargi, polegającą na przyjęciu, że wydanie orzeczenia w przedmiotowej sprawie nie jest konieczne dla
                     ochrony konstytucyjnych praw i wolności skarżącego, a w konsekwencji odmówienie nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej”
                     w sytuacji, gdy „Trybunał Konstytucyjny mógł odmówić nadania skardze konstytucyjnej dalszego biegu z uwagi na okoliczność,
                     że akt normatywny – art. 275 § 2 k.p.k. – w zakwestionowanym zakresie utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia przez
                     Trybunał, jedynie wówczas, gdyby kwestionowany przepis nie zawierał treści normatywnych odnoszących się do sfery praw i wolności
                     konstytucyjnie chronionych oraz gdyby istniał inny alternatywny instrument prawny, który mógłby spowodować zmianę sytuacji
                     prawnej ukształtowanej definitywnie zanim przepis utracił moc obowiązującą”.
                  
                
               
               
                  
                  4. Pismem z 31 lipca 2012 r. przewodniczący składu orzekającego Trybunału Konstytucyjnego – w trybie art. 19 ust. 1 w związku
                     z art. 21 ust. 1 ustawy o TK – zwrócił się do Prokuratury Rejonowej Łódź-Bałuty w Łodzi o udzielenie informacji, czy wobec
                     skarżącego nadal obowiązuje, w szczególności w zakresie art. 275 § 2 k.p.k., postanowienie prokuratora tejże Prokuratury z
                     30 października 2009 r. (sygn. akt 2 Ds. 115/09) o poddaniu pod dozór Policji wraz ze zobowiązaniem powstrzymywania się od
                     kontaktów z pracownikami MPO Łódź Sp. z o.o. oraz zakazem przebywania na terenie MPO Łódź Sp. z o.o.
                  
                
               
               
                  
                  Pismem z 14 sierpnia 2012 r. Zastępca Prokuratora Rejonowego ŁódźBałuty w Łodzi poinformował Trybunał Konstytucyjny, że wskazane
                     postanowienie z 30 października 2009 r. nadal obowiązuje wobec skarżącego. Jednocześnie do pisma została załączona kopia postanowienia
                     Sądu Rejonowego dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi – V Wydział Karny z 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt V K 918/11) odnośnie do dalszego
                     stosowania wobec skarżącego m.in. środka zapobiegawczego w postaci dozoru Policji oraz obowiązku powstrzymywania się od kontaktów
                     z pracownikami MPO Łódź Sp. z o.o. i od przebywania na terenie MPO Łódź Sp. z o.o.
                  
                
               
             
            
            
               
               
                  
                  Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
                
               
               
                  
                  1. Zgodnie z art. 36 ust. 4 w związku z art. 49 ustawy o TK skarżącemu przysługuje prawo wniesienia zażalenia na postanowienie
                     Trybunału Konstytucyjnego o odmowie nadania skardze konstytucyjnej dalszego biegu. Trybunał, w składzie trzech sędziów, rozpatruje
                     zażalenie na posiedzeniu niejawnym (art. 25 ust. 1 pkt 3 lit. b in fine w związku z art. 36 ust. 6 i 7 w związku z art. 49 ustawy o TK). Na etapie rozpoznania zażalenia Trybunał Konstytucyjny bada
                     przede wszystkim, czy wydając zaskarżone postanowienie, prawidłowo stwierdził istnienie przesłanek odmowy nadania skardze
                     dalszego biegu.
                  
                
               
               
                  
                  2. Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy z 2009 r., z dniem 8 czerwca 2010 r. brzmienie art. 275 k.p.k. zostało zmienione. Nowelizacja
                     tego przepisu polegała m.in. na wymienieniu expressis verbis, jako środków zapobiegawczych, zakazu kontaktowania się osoby oddanej pod dozór Policji z pokrzywdzonym lub innymi osobami
                     oraz zakazu przebywania w określonych miejscach. Ze względu na to, że rozpatrywana skarga konstytucyjna została wniesiona
                     do Trybunału Konstytucyjnego przed nowelizacją art. 275 k.p.k., Trybunał rozważył możliwość badania – nieobowiązującego już
                     – brzmienia zaskarżonego § 2 tego artykułu ze względu na dyspozycje art. 39 ust. 1 pkt 3 oraz art. 39 ust. 3 ustawy o TK.
                  
                
               
               
                  
                  2.1. Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy o TK Trybunał Konstytucyjny umarza postępowanie, jeżeli akt normatywny w zakwestionowanym
                     zakresie utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia przez Trybunał. Wymaga jednak podkreślenia, że z art. 39 ust.
                     3 ustawy o TK wynika, iż art. 39 ust. 1 pkt 3 tej ustawy nie stosuje się, jeżeli wydanie orzeczenia o akcie normatywnym, który
                     utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia, jest konieczne dla ochrony konstytucyjnych wolności i praw.
                  
                
               
               
                  
                  W kontekście art. 39 ust. 3 ustawy o TK należy podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego przesłanką
                     uzasadniającą kontrolę konstytucyjności przepisu jest ustalenie, iż zachodzi związek pomiędzy kwestionowanym uregulowaniem
                     a ochroną konstytucyjnych praw i wolności. Związek ten zachodzi wówczas, gdy spełnione są trzy przesłanki: po pierwsze – przepis
                     będący przedmiotem oceny zawiera treści normatywne odnoszące się do sfery praw i wolności konstytucyjnie chronionych; po drugie
                     – nie istnieje żaden alternatywny instrument prawny (poza ewentualnym uznaniem przepisu za niekonstytucyjny), który mógłby
                     spowodować zmianę sytuacji prawnej ukształtowanej definitywnie, zanim ów przepis utracił moc obowiązującą; po trzecie – ewentualna
                     eliminacja danego przepisu z systemu prawnego stanowić będzie skuteczny środek przywrócenia ochrony praw naruszonych obowiązywaniem
                     kwestionowanej regulacji prawnej.
                  
                
               
               
                  
                  O ile uwzględnienie powyższych przesłanek nie zawsze może dać wynik jednoznaczny, o tyle za trafną należy uznać dyrektywę
                     interpretacyjną art. 39 ust. 3 ustawy o TK, wyrażoną w wyroku TK z 12 grudnia 2000 r. o sygn. SK 9/00 (OTK ZU nr 8/2000, poz.
                     297), zgodnie z którą „w razie wątpliwości w tym względzie domniemanie przemawia na rzecz merytorycznego rozpoznania skargi
                     konstytucyjnej”.
                  
                
               
               
                  
                  2.2. W rozpatrywanej sprawie, jak ustalił Trybunał Konstytucyjny w obecnym składzie, art. 275 § 2 k.p.k. (w brzmieniu obowiązującym
                     do 7 czerwca 2010 r.) znajduje zastosowanie wobec skarżącego w związku z dalszym stosowaniem środków zapobiegawczych, o których
                     mowa w postanowieniu prokuratora Prokuratury Rejonowej Łódź-Bałuty w Łodzi z 30 października 2009 r. (sygn. akt 2 Ds. 115/09)
                     o poddaniu pod dozór Policji wraz ze zobowiązaniem powstrzymywania się od kontaktów z pracownikami MPO Łódź Sp. z o.o. oraz
                     zakazem przebywania na terenie MPO Łódź Sp. z o.o., utrzymanym w mocy postanowieniami Sądu Rejonowego dla Łodzi-Śródmieścia
                     w Łodzi – V Wydział Karny z 30 grudnia 2009 r. (sygn. akt V Kp 851/09) oraz 25 czerwca 2012 r. (sygn. akt V K 918/11), a przedmiot
                     zaskarżenia odnosi się do sfery praw i wolności podlegających ochronie konstytucyjnej. Tym samym – zdaniem składu orzekającego
                     w niniejszej sprawie – zachodzi podstawa do uwzględnienia zażalenia na postanowienie Trybunału z 2 lipca 2012 r. i przekazania
                     skargi konstytucyjnej – w zakresie badania zgodności art. 275 § 2 k.p.k. z art. 2, art. 41 ust. 1 oraz art. 52 ust. 1 i 3
                     w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji – do rozpoznania merytorycznego przez Trybunał Konstytucyjny.
                  
                
               
               
                  
                  Z powyższych względów Trybunał Konstytucyjny – na podstawie art. 36 ust. 7 zdanie pierwsze w związku z art. 49 ustawy o TK
                     – postanowił jak w sentencji.