W skardze konstytucyjnej wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 30 lipca 2012 r. (data nadania) W.G. (dalej: skarżący) zakwestionował
zgodność art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651,
ze zm.; dalej: u.g.n.) z art. 2, art. 21 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ust. 1-3 Konstytucji.
Skargę konstytucyjną sformułowano w związku z następującą sprawą. Na podstawie orzeczenia Prezydium Rady Narodowej miasta
Krakowa z 14 kwietnia 1967 r. (nr USW.IV-60/II/4/67) została wywłaszczona na rzecz Skarbu Państwa parcela (liczba katastralna
676, o powierzchni 7802 m2, objęta liczbą wykazu hipotecznego 68; cd. kw 7554, była gmina katastralna Zakrzówek) z przeznaczeniem na cele urządzenia
hałd odpadów z eksploatacji węgla kamiennego. W chwili wywłaszczenia nieruchomości jej współwłaścicielami były: A.G. w 105/128
części, M.R. w 5/128 części oraz I.R. w 18/128 części.
Wywłaszczona nieruchomość stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu, co umożliwiło wystąpienie przez współwłaścicieli
z wnioskiem o jej zwrot.
Skarżący na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza w Krakowie – Wydział Cywilny z 6 lutego 1991 r. (sygn.
akt I Ns 24/91/P) nabył spadek po swej matce – A.G. Postanowieniem z 6 listopada 2007 r. Sąd Rejonowy dla Krakowa-Podgórza
w Krakowie – Wydział I Cywilny (sygn. akt I Ns 206/7/P) upoważnił skarżącego do wystąpienia także w imieniu nieznanej z miejsca
pobytu I.R. o zwrot części działki nr 207/15 (obr. 9 jednostki ewidencyjnej Podgórze miasta Kraków, w granicach parceli, liczba
katastralna 676, byłej gminy katastralnej Zakrzówek).
W imieniu własnym oraz I.R. skarżący złożył wniosek o zwrot wywłaszczonej nieruchomości. Organ I instancji wezwał skarżącego
do uzupełnienia złożonego wniosku przez przedłożenie stosownego oświadczenia trzeciej spośród osób uprawnionych do wystąpienia
z wnioskiem, tj. M.R., o dołączeniu się do wniosku lub – w przypadku jej śmierci – przedłożenie prawomocnego sądowego postanowienia
o stwierdzeniu nabycia spadku po niej wraz z oświadczeniami wszystkich jej sądownie ustalonych spadkobierców o dołączeniu
się do wniosku, lub też przedłożenie dowodu wystąpienia do właściwego sądu o wydanie postanowienia stwierdzającego nabycie
spadku po M.R. Skarżący nie uzupełnił braku wniosku o zwrot wywłaszczonej nieruchomości w wyznaczonym terminie.
Wobec nieuzupełnienia wniosku o zwrot wywłaszczonej nieruchomości Starosta Krakowski decyzją z 14 maja 2009 r. (nr GN.I.TJ.72211-177/06)
orzekł o odmowie zwrotu części działki nr 207/15 (obr. 9 jednostki ewidencyjnej Podgórze miasta Kraków, w granicach parceli,
liczba katastralna 676, byłej gminy katastralnej Zakrzówek). Podstawą odmowy był brak zgody wszystkich poprzednich współwłaścicieli
wywłaszczonej nieruchomości lub wszystkich ich spadkobierców na jej zwrot – zgodnie z art. 136 ust. 3 u.g.n. W wyniku rozpoznania
odwołania skarżącego od wskazanej decyzji Starosty Krakowskiego decyzją z 9 grudnia 2009 r. (nr SN.VI.EC.7724-1-132-09) Wojewoda
Małopolski utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Skarżący wniósł skargę na decyzję Wojewody Małopolskiego do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Krakowie, jednakże sąd ten, wyrokiem z 22 października 2010 r. (sygn. akt II SA/KR 266/10), oddalił złożoną
skargę.
Od powyższego wyroku skarżący wniósł skargę kasacyjną, którą Naczelny Sąd Administracyjny oddalił wyrokiem z 15 marca 2012
r. (sygn. akt I OSK 398/11). Sąd wskazał, że w sytuacji, gdy wywłaszczona nieruchomość stanowiła przedmiot współwłasności,
to na podstawie art. 136 ust. 3 u.g.n. wniosek z żądaniem jej zwrotu musi być złożony przez wszystkich współwłaścicieli lub
ich spadkobierców (współuczestnictwo materialne).
W skardze konstytucyjnej skarżący domaga się stwierdzenia niezgodności art. 136 ust. 3 u.g.n. z art. 2, art. 21 ust. 1 i 2
oraz art. 64 ust. 1-3 Konstytucji Zdaniem skarżącego przepis ten, w zakresie, w jakim uniemożliwia zwrot jedynie udziału we
współwłasności nieruchomości na rzecz byłego właściciela tego udziału godzi w prawo własności i w prawo dziedziczenia, stojąc
w sprzeczności z nadzwyczajnym charakterem instytucji wywłaszczenia. Jak podnosi skarżący, zwrot wywłaszczonej nieruchomości
może nastąpić jedynie na skutek rozpoznania wniosku wszystkich byłych współwłaścicieli lub ich następców prawnych, a przedmiotem
zwrotu może być jedynie całość lub fizycznie wydzielona część nieruchomości, co uniemożliwia skuteczne dochodzenie zwrotu
udziału we współwłasności wywłaszczonej nieruchomości.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 10 września 2012 r. skarżący został wezwany do usunięcia braków formalnych
skargi przez dokładne określenie sposobu naruszenia konstytucyjnych praw i wolności skarżącego oraz doręczenie kopii postanowienia
Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza w Krakowie z 6 lutego 1991 r. (sygn. akt I Ns 24/91/P) oraz kopii postanowienia Sąd Rejonowego
dla Krakowa-Podgórza w Krakowie z 6 listopada 2007 r. (sygn. akt I Ns 206/07/P). W piśmie z 24 września 2012 r. skarżący ustosunkował
się do powyższego zarządzenia.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 36 ust. 1 w zw. z art. 49 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz.
643, ze zm.; dalej: ustawa o TK) skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym, podczas którego
Trybunał Konstytucyjny bada, czy odpowiada ona określonym prawem wymogom.
Zaskarżony art. 136 ust. 3 u.g.n. stanowi: „[p]oprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości
lub jej części, jeżeli stosownie do przepisu art. 137, stała się ona zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Z
wnioskiem o zwrot nieruchomości lub jej części występuje się do starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej,
który zawiadamia o tym właściwy organ. Warunkiem zwrotu nieruchomości jest zwrot przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę
odszkodowania lub nieruchomości zamiennej stosownie do art. 140”. Istota zarzutów skarżącego skierowanych względem art. 136
ust. 3 u.g.n. sprowadza się do twierdzenia, że przepis ten prowadzi do naruszenia prawa własności i prawa dziedziczenia przez
wyłączenie zwrotu jedynie udziału we własności nieruchomości oraz możliwości wstąpienia ze skutecznym wnioskiem o zwrot udziału
we własności nieruchomości jedynie przez jednego ze współwłaścicieli, co z kolei jest niezgodne z charakterem wywłaszczenia,
rozumianym przez skarżącego jako instytucja nadzwyczajna.
W odniesieniu do zarzutów skarżącego Trybunał przede wszystkim zwraca uwagę na istotę instytucji wywłaszczenia. Treść art.
21 ust. 2 Konstytucji reguluje konstytucyjne warunki dopuszczalności wywłaszczenia, rozumianego jako ingerencja w sferę praw
majątkowych określonych podmiotów (zob. wyrok TK z 13 grudnia 2012 r., P 12/11, OTK ZU nr 11/A/2012, poz. 135). Wywłaszczenie
w swej istocie prowadzi do ingerencji przez państwo – w drodze wyjątku – w konstytucyjne granice własności. W tym znaczeniu
wywłaszczenie stanowi wyjątek od konstytucyjnej zasady ochrony własności. Jednocześnie z treści art. 21 ust. 2 Konstytucji
wynika zasada zwrotu wywłaszczonej nieruchomości, jeżeli nie została ona użyta na cel publiczny, który był przesłanką jej
wywłaszczenia. Zasada ta ma rangę konstytucyjną (zob. wyrok TK z 24 października 2001 r., SK 22/01, OTK ZU nr 7/2001, poz.
216).
Stosownie do art. 21 ust. 2 Konstytucji, wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie na cele publiczne, tym samym przepis ten
tworzy nierozerwalny związek między określeniem tych celów w decyzji o wywłaszczeniu a faktycznym sposobem użycia wywłaszczonej
nieruchomości. Jednocześnie regulacja konstytucyjna pozostawia ustawodawcy szeroką swobodę normowania zasad zwrotu nieruchomości
wywłaszczonych. Obowiązek dopuszczenia w ustawodawstwie zwrotu nieruchomości w określonych sytuacjach nie zawsze musi implikować
faktyczny zwrot nieruchomości (zob. wyrok TK z 9 grudnia 2008 r., SK 43/07, OTK ZU nr 10/A/2008, poz. 175).
Odnosząc powyższe rozważania do treści zaskarżonego art. 136 ust. 3 u.g.n., Trybunał wskazuje, że przepis ten wprowadza ustawową
zasadę zakazu przeznaczenia wywłaszczonej nieruchomości na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu. Konsekwencją
tej zasady jest przyznanie poprzednim właścicielom lub ich spadkobiercom prawa podmiotowego, polegającego na prawie zgłoszenia
wniosku o zwrot wywłaszczonej nieruchomości.
Oceniając konstytucyjność art. 136 ust. 3 u.g.n. w kontekście zarzutów sformułowanych przez skarżącego, Trybunał podkreśla
istotę współwłasności, rozumianą jako jedność przedmiotu („własność tej samej rzeczy”), wielość podmiotów oraz niepodzielność
wspólnego prawa (zob. E. Gniewek, [w:] System prawa prywatnego, red. T. Dybowski, Warszawa 2007, s. 426). Znamienne dla tej instytucji współwłasności jest to, że prawo własności w czasie
jej trwania nie ulega podziałowi na odrębne, rozłączne uprawnienia współwłaścicieli. Żadnemu współwłaścicielowi nie przysługuje
skuteczne erga omnes i erga partes prawo podmiotowe do fizycznie wydzielonej części rzeczy.
Odniesienie powyższych uwag do rozpatrywanej sprawy pozwala stwierdzić, że zwrot udziału we współwłasności na skutek wniosku
złożonego jedynie przez jednego ze współwłaścicieli – wbrew twierdzeniom skarżącego – prowadziłby do naruszenia konstytucyjnego
prawa własności, godząc w istotę prawa własności oraz zasadę równej ochrony tego prawa. Uznanie zasadności twierdzeń skarżącego
pozbawiłoby bowiem prawa własności pozostałych współwłaścicieli, którym przysługuje takie samo prawo do wywłaszczonej nieruchomości.
Trybunał podkreśla, że konsekwencją zwrotu wywłaszczonej nieruchomości jest restytucja prawa. Cel wywłaszczenia jest natomiast
realizowany na nieruchomości lub jej fizycznie wydzielonej części, a nie na udziale we własności nieruchomości. Należy odróżnić
prawo podmiotowe od przedmiotu tego prawa.
Trybunał stwierdza, że konieczność zwrotu całości lub fizycznie wydzielonej części wywłaszczonej nieruchomości na wniosek
wszystkich uprawnionych współwłaścicieli lub ich spadkobierców stanowi logiczną konsekwencję współwłasności. Zwrot może nastąpić
jedynie na rzecz wszystkich osób, których prawa stanowiłyby jedną całość.
Trybunał przypomina również, że zasada równości w odniesieniu do prawa własności oznacza, iż wszyscy właściciele, którzy znajdują
się w podobnej sytuacji, powinni być traktowani równo, a więc według jednakowej miary, bez zróżnicowań tak dyskryminujących,
jak i faworyzujących. Rodzi to konieczność zagwarantowania im tego samego poziomu ochrony prawa własności przez przyznanie
tych samych uprawnień i nałożenie tych samych obowiązków (zob. wyrok TK z 18 września 2008 r., K 7/07, OTK ZU nr 7/A/2008,
poz. 123). Umożliwienie zwrotu jedynie udziału we współwłasności wywłaszczonej nieruchomości godziłoby w instytucję zwrotu
wywłaszczonej nieruchomości oraz uniemożliwiałoby realizację ochrony prawa własności i prawa dziedziczenia. Zwrot udziału
we współwłasności wywłaszczonej nieruchomości na wniosek jednego z podmiotów współuprawnionych prowadziłby zaś do nieuzasadnionego
zróżnicowania sytuacji współwłaścicieli.
Trybunał podziela stanowisko wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym w sprawie skarżącego wyroku z 15 marca
2012 r. (sygn. akt I OSK 398/11), zgodnie z którym zasady konstytucyjne wyrażone w art. 21 ust. 1 oraz art. 64 ustawy zasadniczej
znajdują konkretyzację w treści zaskarżonego art. 136 ust. 3 u.g.n. Jak podkreślił Sąd: „ten właśnie przepis chroni prawo
wszystkich byłych współwłaścicieli lub ich spadkobierców do dochodzenia zwrotu wywłaszczonych nieruchomości, zbędnych na cel
wskazany w decyzji wywłaszczeniowej, poprzez wprowadzenie obowiązku wspólnego wystąpienia osób wskazanych w tym przepisie
z wnioskiem o zwrot”. Artykuł 136 ust. 3 u.g.n. chroni prawo własności oraz prawo dziedziczenia, nakazując równe traktowanie
wszystkich współwłaścicieli i spadkobierców.
Wziąwszy powyższe pod uwagę, Trybunał stwierdza, że zarzut niezgodności art. 136 ust. 3 u.g.n. z art. 21 ust. 2 oraz art.
64 ust. 1-3 Konstytucji należało uznać za niezasadny w stopniu oczywistym. Okoliczność ta jest podstawą odmowy nadania dalszego
biegu skardze (art. 49 w zw. z art. 36 ust. 3 ustawy o TK).
Niezależnie od powyższej przesłanki, stanowiącej samodzielną podstawę odmowy nadania skardze dalszego biegu, Trybunał Konstytucyjny
przypomina, że zawierający klauzulę demokratycznego państwa prawnego art. 2 Konstytucji należy do fundamentalnych przepisów
konstytucyjnych, określających podstawowe i szczególnie chronione cechy ustrojowe Rzeczypospolitej Polskiej. Stanowi on ważną
dyrektywę dla organów władzy publicznej w zakresie stanowienia i stosowania prawa w zgodzie ze standardami demokratycznego
państwa prawnego. Może zatem być podstawą do wywodzenia – nie wyrażonych wprost w ustawie zasadniczej – zasad konstytucyjnych
działania tych organów. Jednakże dla ochrony konstytucyjnych wolności i praw w trybie skargi konstytucyjnej podstawy poszukiwać
należy nie w ogólnej klauzuli demokratycznego państwa prawnego, lecz w konkretnych postanowieniach Konstytucji (zob. wyroki
TK z 23 listopada 1998 r., SK 7/98, OTK ZU nr 7/1998, poz. 114; 10 lipca 2000 r., SK 21/99, OTK ZU nr 5/2000, poz. 144).
Wyrażona w art. 21 ust. 1 Konstytucji norma należy do podstawowych zasad ustrojowych Rzeczypospolitej Polskiej, co wynika
z faktu zamieszczenia tego przepisu w rodziale I Konstytucji (zob. wyrok TK z 12 stycznia 1999 r., P 2/98, OTK ZU nr 1/1999,
poz. 2). Jako deklaracja zasad ustrojowych art. 21 ust. 1 Konstytucji nie może stanowić samodzielnego wzorca kontroli w trybie
skargi konstytucyjnej.
Ponadto Trybunał zauważa, że ze skargi i załączonych do niej decyzji organów oraz orzeczeń sądów powszechnych wynika, że skarżący
nie skorzystał z przysługujących mu uprawnień. Mimo wezwania przez Starostę Krakowskiego do uzupełnienia braków wniosku o
zwrot wywłaszczonej nieruchomości, skarżący nie uczynił tego w wyznaczonym terminie, zatem to jego zaniedbanie doprowadziło
do ewentualnego naruszenia konstytucyjnych praw lub wolności. Trybunał wielokrotnie zwracał uwagę w swoim orzecznictwie, że
skarga konstytucyjna nie może być wykorzystywana jako instrument umożliwiający korygowanie zaniedbań popełnionych w postępowaniu
poprzedzającym jej wniesienie (zob. postanowienie TK z 16 października 2002 r., SK 43/01, OTK ZU nr 5/A/2002, poz. 77). Skarżący
musi wykazać choćby minimalną staranność w trosce o zabezpieczenie swoich interesów prawnych.
Z powyższych względów, na podstawie art. 49 w zw. z art. 36 ust. 3 oraz art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy o TK, Trybunał odmówił
nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej.