Zgodnie z art. 79 ust. 1 Konstytucji skarga konstytucyjna jest środkiem ochrony konstytucyjnych wolności lub praw, służącym
usuwaniu z systemu prawnego przepisów ustawy lub innego aktu normatywnego, które stanowiły podstawę ostatecznego orzeczenia
sądu lub organu administracji publicznej naruszającego konstytucyjne wolności lub prawa skarżącego. Zgodnie z art. 47 ust.
1 pkt 2 ustawy z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643 ze zm.), obowiązkiem skarżącego jest
wskazanie, jakie przysługujące mu konstytucyjne prawa lub wolności i w jaki sposób – jego zdaniem – zostały naruszone przez
zakwestionowane w tym trybie unormowania. Wykonując powyższy obowiązek, winien skarżący określić konstytucyjny układ odniesienia
kontroli zakwestionowanych przepisów. Wykluczone jest przy tym precyzowanie bądź korygowanie tak wyznaczonego wzorca przez
działający z własnej inicjatywy Trybunał Konstytucyjny. Stanowi to konsekwencję zasady wyrażonej w art. 66 ustawy o Trybunale
Konstytucyjnym, zgodnie z którą Trybunał orzekając jest związany granicami skargi konstytucyjnej. Należy podkreślić, że w
świetle powyższych regulacji skarżący zobligowany jest nie tylko do „nazwania” konstytucyjnych praw i wolności, których naruszenie
zarzuca zakwestionowanym w skardze unormowaniom, ale również do sformułowania argumentów, uzasadniających zarzut takiego naruszenia.
Biorąc powyższe pod uwagę, trzeba stwierdzić, że zarówno w uzasadnieniu samej skargi konstytucyjnej, jak i w treści pisma
pełnomocnika skarżących z 25 kwietnia 2005 r. nie doszło do wykonania opisanego wyżej obowiązku ustawowego. Sformułowaniu
zarzutu niezgodności z Konstytucją art. 29 ust. 1 zaskarżonej ustawy nie towarzyszy argumentacja pozwalająca na doprecyzowanie,
jakiej treści prawa podmiotowe skarżących doznały ograniczenia lub uszczerbku. Wymogu, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt
2 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym nie spełnia odwołanie się przez skarżące do zarzutu naruszenia konstytucyjnej zasady równości
wobec prawa oraz zasad sprawiedliwości społecznej. Oceniając argumentację skargi w tym zakresie należy stwierdzić, że w dotychczasowym
orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego wskazywano już na ograniczoną dopuszczalność traktowania powyższych zasad jako wzorca
kontroli unormowań kwestionowanych za pomocą skargi konstytucyjnej. Dopuszczalność weryfikacji zaskarżonych przepisów w stosunku
do art. 32 ust. 1 Konstytucji uzależniona jest bowiem od sprecyzowania przez skarżącego, w zakresie jakiego przysługującego
mu prawa podmiotowego, znajdującego podstawę w unormowaniach konstytucyjnych, zasada ta doznała niedozwolonego uszczerbku
lub ograniczenia (por. postanowienia TK z: 27 kwietnia 1998 r., sygn. Ts 47/98, OTK ZU nr I(30)/1999, poz. 41; 17 czerwca 1998 r., sygn. Ts 48/98,
OTK ZU nr 4/1998, poz. 59; 27 kwietnia 1998 r., sygn. Ts 46/98, OTK ZU nr I(30)/1999, poz. 40; 3 listopada 1998 r., sygn.
Ts 116/98, OTK ZU nr 1/1999, poz. 10; 1 marca 1999 r., sygn. Ts 57/99, OTK ZU nr 2/2000, poz. 72, oraz 24 października 2001
r., sygn. SK 10/01, OTK ZU nr 7/2001, poz. 225). Zastrzeżenie to jest szczególnie istotne w sprawie , w której skarżący zarzucają
ustawodawcy „nieuzasadnione zawężenie kręgu uprawnionych” do pierwszeństwa nabycia nieruchomości. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego
ani w uzasadnieniu skargi konstytucyjnej, ani w piśmie mającym uzupełnić jej braki tego rodzaju konieczne doprecyzowanie rodzaju
naruszonego prawa konstytucyjnego przysługującego skarżącym nie nastąpiło. Wymogu takiej konkretyzacji nie spełnia tym bardziej
odwołanie się przez skarżące do art. 2 Konstytucji i wyrażonych w nim zasad sprawiedliwości społecznej. Ogólne wskazanie zasad
sprawiedliwości społecznej, jako układu odniesienia kontroli kwestionowanego przepisu nie skutkuje samo przez się sprecyzowaniem
treści prawa podmiotowego przysługującego skarżącym. Trzeba ponadto zauważyć, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego
w sprawach skarg konstytucyjnych, również samoistnie ujmowane zasady sprawiedliwości społecznej nie mogą być uznawane za dopuszczalny
wzorzec kontroli unormowań kwestionowanych w tym trybie postępowania przez Trybunałem (zob. postanowienie TK z 23 stycznia 2002 r., sygn. Ts 105/00, OTK ZU nr 1/B/2002, poz. 60).
Biorąc powyższe okoliczności pod uwagę, działając na podstawie art. 49 w zw. z art. 36 ust. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym,
orzeka się jak w sentencji.