W skardze konstytucyjnej z 11 stycznia 2012 r. Juliusz i Marek T. (dalej: skarżący) wnieśli o zbadanie zgodności art. 5 ustawy
z dnia 17 czerwca 2004 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 162, poz. 1692) w zw.
z art. 160 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071,
ze zm.) z art. 77 ust. 1, art. 32 ust. 1, art. 2 w zw. z art. 77 ust. 1 w zw. z art. 64 ust. 1 i 2 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji.
Skarga konstytucyjna została wniesiona w związku z następującym stanem faktycznym. Skarżący domagali się – po rozszerzeniu
żądania pozwu –zasądzenia kwoty po 300 000 zł tytułem odszkodowania za wydanie decyzji administracyjnej z naruszeniem prawa.
Zgłosili także żądanie ewentualne – w razie nieuwzględnienia żądania głównego, wnosząc o zasądzenie na rzecz wszystkich powodów
1 552 220,00 zł tytułem zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia. Wyrokiem z 2 lutego 2010 r. Sąd Okręgowy w Warszawie – Wydział
II Cywilny (sygn. akt II C 2329/06) zasądził na rzecz skarżących po 106 465,50 zł, a w pozostałej części powództwo oddalił,
pozostawiając żądanie ewentualne bez rozpoznania. Stwierdził bowiem, że skarżący mogą domagać się tylko odszkodowania w postaci
rzeczywistej straty. Wyrokiem z 15 lipca 2011 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie – Wydział I Cywilny (sygn. akt I ACa 586/10) oddalił
apelację skarżących.
Skarżący zarzucili w skardze konstytucyjnej, że utrwalona wykładnia zaskarżonych przepisów pozbawia ich możliwości dochodzenia
pełnego odszkodowania (zarówno w zakresie rzeczywistej straty – damnum emergens – jak i utraconych korzyści – lucrum cessans) za szkodę będącą wynikiem wydania decyzji wywłaszczeniowej z naruszeniem prawa (art. 77 ust. 1 Konstytucji). Wykładnia ta
prowadzi do naruszenia zasady równości (art. 32 ust. 1 Konstytucji), ponieważ niesprawiedliwie różnicuje osoby, które uzyskały
decyzje stwierdzające nieważność (art. 156 § 1 k.p.a.) i osoby, które uzyskały jedynie stwierdzenie wydania decyzji z naruszeniem
prawa (art. 158 § 2 k.p.a.). Skarżący wskazali również na naruszenie art. 2 Konstytucji, tj. zasady prawidłowej legislacji
i zasady określoności, przez użycie w zaskarżonych przepisach niejasnych sformułowań. Ponadto skarżący podnieśli, że ograniczenie
odpowiedzialności Skarbu Państwa do rzeczywistej straty należy uznać za arbitralne i pozbawione dostatecznego uzasadnienia,
a przez to prowadzące do naruszenia istoty prawa własności, co jest niezgodne z art. 31 ust. 3 w zw. z art. 77 ust. 1 w zw.
z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 20 lipca 2012 r. skarżący zostali wezwali do uzupełnienia braków formalnych
skargi przez doręczenie pełnomocnictw szczególnych do jej sporządzenia i reprezentowania skarżących przed Trybunałem Konstytucyjnym
oraz oświadczenia, czy od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie – Wydział I Cywilny z 15 lipca 2011 r. (sygn. akt I ACa 586/10)
została wniesiona skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego.
W piśmie z 6 sierpnia 2012 r. pełnomocnik skarżących oświadczył, że skarżący wnieśli skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
Skarga konstytucyjna jest środkiem prawnym o charakterze subsydiarnym i nadzwyczajnym. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem
Trybunału Konstytucyjnego zasada subsydiarności w korzystaniu z prawa do skargi konstytucyjnej wymaga wykorzystania przysługujących
skarżącemu zwykłych środków prawnych przed wystąpieniem ze skargą konstytucyjną do Trybunału Konstytucyjnego. Do rozstrzygania
o sprawach indywidualnych są bowiem co do zasady powołane sądy i organy administracji publicznej, natomiast Trybunał Konstytucyjny
może wkraczać dopiero po wyczerpaniu wszystkich procedur pozwalających na rozstrzygnięcie sprawy, w tym na uchylenie stanu
naruszenia praw lub wolności konstytucyjnych. Należy przy tym podkreślić, że do spełnienia przesłanek skargi konstytucyjnej
nie jest konieczne wnoszenie środków o charakterze nadzwyczajnym (dotyczy to przede wszystkim kasacji w sprawach karnych i
skargi kasacyjnej w sprawach cywilnych).
Jednakże w sytuacji, w której procedury tego rodzaju zostały już zainicjowane i mogą mieć wpyw na ustalenie podstaw wystąpienia
ze skargą konstytucyjną, a w szczególności mogą doprowadzić do uchylenia ostatecznego orzeczenia w rozumieniu art. 79 ust.
1 Konstytucji i art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.;
dalej: ustawa o TK), uzasadnione staje się zawieszenie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym do czasu ich zakończenia.
Z taką sytuacją niewątpliwie mamy do czynienia w przypadku wniesienia w postępowaniu cywilnym skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego.
Mając powyższe na względzie, Trybunał Konstytucyjny, na podstawie art. 20 ustawy o TK oraz art. 177 1 pkt 1 ustawy z dnia
17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, ze zm.) zawiesza postępowanie do czasu zakończenia
postępowania przed Sądem Najwyższym.