1. Powiat moniecki (dalej także: wnioskodawca) jako organ prowadzący młodzieżowe ośrodki wychowawcze, działając na podstawie
art. 191 ust. 1 pkt 3 Konstytucji, wniósł o stwierdzenie niezgodności § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
16 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w
roku 2011 (Dz. U. Nr 249, poz. 1659: dalej: rozporządzenie z 2010 r.) z Konstytucją oraz art. 12 ustawy z dnia 26 października
1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, ze zm.; dalej: u.p.n.).
W ocenie wnioskodawcy kwestionowany przepis ograniczał definicję „wychowanka” młodzieżowego ośrodka wychowawczego jedynie
do osób zakwaterowanych w tych placówkach, co zdaniem powiatu prowadziło do nierównego traktowania jednostek samorządu terytorialnego
oraz naruszało zasady finansowania zadań oświatowych w obszarze opieki i wychowania młodzieży.
W uzasadnieniu wniosku wskazano, że wykładnia przyjęta przez Ministra Finansów i sądy administracyjne w sprawach dotyczących
naliczania subwencji oświatowej prowadziła do konieczności zwrotu przez powiat moniecki części otrzymanej subwencji. W ocenie
powiatu ta wykładnia wynika wyłącznie z § 3 rozporządzenia, będącego aktem czasowym, jednak wywołującym długotrwałe skutki
finansowe. Jako wzorce konstytucyjne wskazano art. 2, art. 32 ust. 1, art. 87 ust. 1, art. 92 ust. 1 i art. 167 ust. 1 Konstytucji
oraz art. 12 u.p.n.
2. Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie z 6 grudnia 2023 r. poinformował, że nie zgłasza udziału w postępowaniu przed Trybunałem
Konstytucyjnym w niniejszej sprawie.
3. Minister Edukacji i Nauki w piśmie z 21 marca 2024 r., wniósł o umorzenie postępowania, wskazując, że rozporządzenie z
2010 r. miało charakter jednorazowy i obowiązywało jedynie w roku budżetowym 2011. Podkreślił, że każdorazowo podział części
oświatowej subwencji ogólnej jest regulowany nowym rozporządzeniem na kolejny rok, a zaskarżony akt nie wywołuje już skutków
prawnych.
W ocenie Ministra zachodzi przesłanka utraty mocy obowiązującej zaskarżonego aktu przed wydaniem orzeczenia. Argumenty powiatu
dotyczące merytorycznej oceny definicji „wychowanka” nie mogą prowadzić do uwzględnienia wniosku, skoro przepis nie jest częścią
obowiązującego systemu prawa.
Minister zwrócił uwagę, że trudności finansowe powiatu w zakresie subwencji są następstwem okresowej interpretacji przepisów
i nie przesądzają o tym, iż Trybunał powinien orzekać co do nieobowiązującej już regulacji. Minister odwołał się także do
ustawy o finansach publicznych, podkreślając zasadę roczności budżetu i jednorazowy charakter rozporządzeń wydawanych na podstawie
art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80,
poz. 526, ze zm.).
4. W odpowiedzi na stanowisko Ministra Edukacji i Nauki otrzymanej 7 maja 2024 r. powiat moniecki podtrzymał argumenty o niekonstytucyjności
§ 3 rozporządzenia z 2010 r., wskazując, że – mimo upływu czasu – negatywne skutki finansowe i naruszenie zasady zaufania
do państwa się utrzymują. Wnioskodawca zwrócił uwagę, że akt formalnie wygasł, lecz brak rozstrzygnięcia co do konstytucyjności
uniemożliwia jednostce samorządu terytorialnego wykazanie, iż ewentualny zwrot subwencji nastąpił na podstawie wadliwej normy.
Powiat moniecki podkreślił, że samorząd nadal odczuwa skutki decyzji zapadłych na podstawie zakwestionowanego rozporządzenia,
w tym orzeczeń sądów administracyjnych. W jego przekonaniu, orzeczenie Trybunału miałoby znaczenie dla uniknięcia podobnych
sytuacji w przyszłości i zabezpieczenia konstytucyjnych zasad.
Powiat wskazał, iż Minister w swoim stanowisku nie odniósł się do kwestii, czy definicja „wychowanka” w nowszych rozporządzeniach
z lat kolejnych została zmieniona w duchu wykładni postulowanej przez wnioskodawcę. Zarzut naruszenia art. 2 Konstytucji (zasady
zaufania do państwa) oraz art. 32 (równość jednostek samorządu terytorialnego) pozostaje w ocenie wnioskodawcy aktualny.
5. W piśmie z 10 kwietnia 2024 r. Prokurator Generalny, poinformował Trybunał, że brak jest uzasadnienia do zajęcia przez
niego stanowiska w niniejszej sprawie.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Przedmiot i wzorce kontroli.
Przedmiotem kontroli jest § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 grudnia 2010 r., w sprawie sposobu podziału
części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2011 (Dz. U. Nr 249, poz. 1659; dalej: rozporządzenie
z 2010 r.) w zakresie, w jakim „§ 3 wyżej wskazanego rozporządzenia wskazuje, że «wychowankiem» młodzieżowego ośrodka wychowawczego
jest osoba nieletnia korzystająca z zakwaterowania w ośrodku”.
Zdaniem wnioskodawcy naruszone zostały art. 2 (zasada demokratycznego państwa prawnego, w tym ochrona zaufania do prawa),
art. 32 ust. 1 (zasada równości), art. 87 ust. 1 i art. 92 ust. 1 Konstytucji (hierarchia źródeł prawa, granice delegacji
rozporządzenia) oraz art. 167 ust. 1 Konstytucji (udział jednostek samorządu terytorialnego w dochodach publicznych). Dodatkowo
wskazano na art. 12 ustawy z dnia 26 października 1983 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz.
178, ze zm.), argumentując, że przedmiotowe rozporządzenie kłóci się z momentem formalnego skierowania nieletnich do młodzieżowego
ośrodka wychowawczego.
1.1. W dniu 1 stycznia 2012 r. kwestionowane rozporządzenie zostało zastąpione nowym aktem, wydanym na podstawie art. 28 ust.
6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, ze
zm., tj. rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2012 (Dz. U. Nr 288, poz. 1693, ze zm.).
Kwestionowane rozporządzenie obowiązywało wyłącznie w roku 2011, na co wskazuje zarówno sam tytuł aktu, jak i zasady wynikające
z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885; obecnie: Dz. U. z 2024 r. poz. 1530,
ze zm.; dalej: u.f.p.).
Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego jest określana corocznie na dany rok w ustawie budżetowej,
która zgodnie z art. 109 ust. 1 u.f.p., jest podstawą gospodarki finansowej państwa w danym roku budżetowym. Tym samym sposób
podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego może być określany wyłącznie na dany rok.
W związku z tym nie ulega wątpliwości, że rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej określające sposób podziału części oświatowej
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2011 obecnie nie obowiązuje.
2. Przesłanka umorzenia postępowania.
W związku z tym, że kwestionowane rozporządzenie z 2010 r. utraciło moc obowiązującą, Trybunał stwierdził, iż w niniejszej
sprawie zachodzi przesłanka umorzenia postępowania, o której mowa w art. 59 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r.
o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: u.o.t.p.TK.). Na mocy
tego przepisu Trybunał umarza postępowanie, jeżeli akt normatywny w zakwestionowanym zakresie utracił moc obowiązującą przed
wydaniem przez Trybunał orzeczenia.
Przepisy obowiązującego rozporządzenia nie zawierają uregulowań przejściowych zezwalających na dalsze stosowanie – w jakimkolwiek
zakresie – przepisów wcześniejszego rozporządzenia, które już utraciło moc obowiązującą. Choć powiat moniecki powołuje się
na faktycznie odczuwalne skutki finansowe i różne problemy interpretacyjne, to w ramach abstrakcyjnej kontroli przepisów istotne
jest przede wszystkim ustalenie, czy zaskarżona norma wciąż obowiązuje. Skoro ów przepis zaskarżonego rozporządzenia przestał
obowiązywać w 2011 r., brak jest przedmiotu dalszego postępowania.
W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego – co wyraźnie wyakcentowano w postanowieniu z 28 stycznia 2020 r., sygn. K 22/16
(OTK ZU nr 9/A/2020, poz. 9), a także w takich sprawach jak wyroki z: 5 stycznia 1998 r., sygn. P 2/97 (OTK ZU nr 1/1998,
poz. 1); 24 kwietnia 2007 r., sygn. SK 49/05 (OTK ZU nr 4/A/2007, poz. 39); 16 marca 2011 r., sygn. K 35/08 (OTK ZU nr 2/A/2011,
poz. 10); 18 lipca 2012 r., sygn. K 14/12 (OTK ZU nr 7/A/2012, poz. 82) czy 13 marca 2013 r., sygn. K 25/10 (OTK ZU nr 3/A/2013,
poz. 27) – konsekwentnie podkreśla się, że „obowiązywanie” aktu normatywnego należy odróżniać od jego „stosowania”.
Przez „obowiązywanie” rozumie się generalną przynależność przepisu do systemu prawnego w rozumieniu formalnym, a więc zdolność
do kształtowania sytuacji prawnej na przyszłość bądź – w ramach regulacji intertemporalnych – na określoną część stanów faktycznych,
nawet po jego uchyleniu.
„Stosowanie” natomiast obejmuje faktyczne posługiwanie się daną normą przy rozstrzyganiu indywidualnych spraw – również wtedy,
gdy przepis został już formalnie derogowany, lecz na mocy regulacji przejściowych lub wskutek ukształtowania się określonej
praktyki, w dalszym ciągu ma zastosowanie retrospektywne (por. postanowienie TK z 28 stycznia 2020 r., sygn. K 22/16).
Trybunał zwrócił uwagę, iż powoływanie się na nieobowiązujące już przepisy w celu oceny zdarzeń historycznych nie oznacza,
że owe przepisy w dalszym ciągu „obowiązują”; nie jest to bowiem równoznaczne z przywróceniem im pełnej mocy wiążącej, lecz
wynika wyłącznie z konieczności posłużenia się dawnymi normami dla potrzeb ustalenia konsekwencji prawnych przeszłych stanów
faktycznych (por. np. wyroki TK z: 5 stycznia 1998 r., sygn. P 2/97 oraz 21 maja 2001 r., sygn. SK 15/00, OTK ZU nr 4/2001,
poz. 85).
Takie rozróżnienie pełni istotną funkcję gwarancyjną: zabezpiecza poszanowanie stabilności porządku prawnego, a zarazem pozwala
na uwzględnienie sytuacji prawnej obywateli, którzy działali w ramach dawnego reżimu normatywnego.
Jednocześnie Trybunał, rozważając te kwestie w sprawie o sygn. K 22/16, podkreślił, że ewentualne „odżycie” normy formalnie
uchylonej, gdy została ona definitywnie wyłączona z systemu, co do zasady nie jest możliwe bez wyraźnej podstawy ustawowej,
stąd tak istotne jest precyzyjne rozgraniczenie obu płaszczyzn – formalnego obowiązywania oraz dopuszczalnego, ale nieprzesądzającego
o dalszej mocy prawnej, stosowania przepisu w celu oceny dawniejszego stanu faktycznego.
Podniesione przez powiat moniecki argumenty, dotyczące faktycznego obciążenia finansowego i konsekwencji decyzji wydanych
w 2011 r., mogą być istotne z perspektywy ewentualnych roszczeń w prawie administracyjnym czy finansowym. Jednak w postępowaniu
dotyczącym abstrakcyjnej kontroli zgodności norm (które nie dotyczy indywidualnego rozstrzygnięcia) kluczowe jest ustalenie,
czy zaskarżona norma funkcjonuje w systemie prawa w chwili orzekania.
Z przytoczonych względów Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.