W skardze konstytucyjnej złożonej do Trybunału Konstytucyjnego 16 sierpnia 2007 r. skarżąca zakwestionowała zgodność art.
174 ust. 1 w zw. z art. 174 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, ze zm.) w zw. z art. 41 ust. 1 pkt 1–3 i ust. 4 w zw.
z art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532, ze zm.) z art. 67 ust.
1 w zw. z art. 2 w zw. z art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Niekonstytucyjności tych przepisów upatruje
skarżąca w uzależnieniu – przy ustalaniu prawa do świadczenia emerytalnorentowego – uwzględnienia okresu składkowego, o którym
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, od przedłożenia pozytywnej decyzji o uznaniu ubezpieczonego
za repatrianta. Za naruszające wskazane powyżej przepisy Konstytucji skarżąca uznała także regulacje art. 41 ust. 1 ustawy
z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532, ze zm.), w zakresie, w jakim uzależniają one możliwość
uzyskania decyzji o uznaniu za repatrianta osoby, która przed wejściem w życie tej ustawy nabyła obywatelstwo polskie, od
złożenia wniosku w terminie do 31 grudnia 2001 r.
Działając na podstawie zakwestionowanych przepisów, decyzją z dnia 15 czerwca 2005 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych – Oddział
w Wałbrzychu ustalił kapitał początkowy skarżącej i odmówił przy tym uwzględnienia okresów pracy w byłym ZSRR, ze względu
na nieprzedstawienie decyzji o uznaniu skarżącej za repatrianta. Wyrokiem z dnia 25 października 2005 r. (sygn. akt VII U
1016/05) Sąd Okręgowy w Jeleniej Górze – Wydział VII Pracy i Ubezpieczeń Społecznych oddalił odwołanie wniesione od powyższej
decyzji, wskazując, iż skarżąca nie została uznana w sformalizowany sposób za repatrianta. Apelację wniesioną od powyższego
orzeczenia Sąd Apelacyjny we Wrocławiu oddalił wyrokiem z dnia 14 marca 2007 r. (sygn. akt III AUa 144/06). Wyrok ten został
zaskarżony w dniu 16 lipca 2007 r. do Sądu Najwyższego w drodze skargi kasacyjnej.
Zarządzeniem z dnia 5 września 2007 r. wezwano pełnomocnika skarżącej do uzupełnienia braków formalnych wniesionej skargi
konstytucyjnej poprzez m.in.: określenie, w jaki sposób kwestionowany art. 41 ust. 1 pkt 2-3 ustawy z dnia 9 listopada 2000
r. o repatriacji oraz art. 174 ust. 1 i art. 174 ust. 2 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
naruszają prawo do zabezpieczenia społecznego.
W piśmie procesowym z 19 września 2007 r. skarżąca wycofała skargę konstytucyjną w zakresie wniosku o stwierdzenie niezgodności
art. 174 ust. 1 i art. 174 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
(Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, ze zm.) oraz art. 41 ust. 1 pkt 2-3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz.
U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532, ze zm.) z art. 67 ust. 1 w zw. z art. 2 i art. 32 Konstytucji.
Postanowieniem z 10 grudnia 2007 r., Trybunał Konstytucyjny umorzył postępowanie w zakresie art. 174 ust. 1 i art. 174 ust.
2 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39,
poz. 353, ze zm.) oraz art. 41 ust. 1 pkt 2-3 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz.
532, ze zm.) z art. 67 ust. 1 w zw. z art. 2 i art. 32 Konstytucji.
Jednocześnie, działając w oparciu o art. 20 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz.
643, ze zm.) oraz art. 177 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz.
296, ze zm.), Trybunału Konstytucyjny zawiesił postępowanie do czasu zakończenia postępowania przed Sądem Najwyższym.
Pismem z 19 grudnia 2008 r. skarżąca zawiadomiła o wydaniu przez Sąd Najwyższy w dniu 25 czerwca 2008 r. wyroku oddalającego
skargę kasacyjną (sygn. akt II UK 324/07) oraz wniosła o podjęcie zawieszonego postępowania.
W związku z ustaniem przyczyny zawieszenia postępowania Trybunał Konstytucyjny, działając w oparciu o art. 20 ustawy o Trybunale
Konstytucyjnym oraz art. 180 1 pkt 4 kodeksu postępowania cywilnego, postanowił podjąć zawieszone postępowanie.