W skardze konstytucyjnej Leszka K. sporządzonej 30 sierpnia 1999 r., zarzucono niezgodność art. 249 § 1, 263 § 3 ustawy z
dnia 6 czerwca 1997 r. kpk (Dz.U. Nr 89, poz. 555) z art. 42 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zaś art. 426 §
3 tejże ustawy z art. 42 ust. 2, art. 78 oraz 176 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Zdaniem skarżącego, zakwestionowane art. 249 § 1 oraz 263 § 3 kpk naruszają zagwarantowane w konstytucji prawo do obrony we
wszystkich stadiach postępowania karnego. Przepisy te nie określają bowiem czasowego limitu oraz przesłanek i celów stosowania
środków zapobiegawczych w wypadku zastosowania tymczasowego aresztowania po uchyleniu wyroku sądu pierwszej instancji i przekazaniu
sprawy do ponownego rozpoznania. Skarżący podkreślił, iż obecna redakcja zakwestionowanych przepisów powoduje powstanie swoistej
luki prawnej, “dzięki której Sądy mogą w zasadzie w sposób nieograniczony i dowolny decydować o losie oskarżonego, który przebywa
w areszcie już 30 miesięcy, mimo, że wyrok Sądu I instancji został uchylony przez Sąd Apelacyjny”.
Skarżący wskazał, iż postanowieniem Sądu Rejonowego w S. z 21 marca 1997 r. (IV Kol. 139/97) został wobec niego zastosowany areszt tymczasowy. Wyrokiem z 15 kwietnia 1999 r. (sygn. akt II Aka 51/99) Sąd Apelacyjny uchylił wyrok Sądu Okręgowego w S. z 20 lipca 1999 r. (sygn. akt III K 297/97) uznający skarżącego winnym zarzucanego mu przestępstwa i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Jednocześnie tenże Sąd
Apelacyjny postanowieniem z 27 maja 1999 r. (sygn. akt II Ako 292/99) wydanym w trybie art. 251 § 2 kpk oznaczył termin dalszego stosowania tymczasowego aresztowania na 30 listopada 1999 r.
uznając, iż nie ustały podstawy stosowania tego środka zapobiegawczego względem skarżącego.
Powyższe postanowienie skarżący zaskarżył do Sądu Najwyższego za pośrednictwem Sądu Apelacyjnego w P. Przewodniczący Wydziału
II Karnego Sądu Apelacyjnego w P. zarządzeniem z 10 czerwca 1999 r. (sygn. akt II Ako 264/99) odmówił przyjęcia zażalenia, uznając je za niedopuszczalne z mocy ustawy. Zarządzenie to zostało zaskarżone przez skarżącego
do Sądu Najwyższego, który postanowieniem z 15 lipca 1999 r. (sygn. akt V KZ 40/99) uznał się niewłaściwym do jego rozpoznania i przekazał je według właściwości Sądowi Apelacyjnemu w P. W postanowieniu tym
Sąd Najwyższy stwierdził, iż oznaczenie terminu stosowania tymczasowego aresztowania jest faktycznie postanowieniem o dalszym
stosowaniu środka zapobiegawczego, zaś zażalenie na to postanowienie powinien rozpoznać Sąd Apelacyjny w P. 29 lipca 1999
r. Sąd Apelacyjny w P. uchylił zaskarżone zarządzenie Przewodniczącego Wydziału II Karnego i przyjął do rozpoznania zażalenie
skarżącego na postanowienie o oznaczeniu terminu dalszego stosowania tymczasowego aresztowania. Ostatecznie Sąd Apelacyjny
w P. postanowieniem z 4 sierpnia 1999 r. (sygn. akt II Ako 292/99) utrzymał w mocy zaskarżone postanowienie.
Trybunał Konstytucyjny zważył co następuje:
Warunkiem merytorycznego rozpoznania skargi konstytucyjnej w zakresie zakwestionowanych w niej przepisów, jest wydanie na
ich podstawie ostatecznego orzeczenia o przysługujących skarżącemu prawach lub wolnościach konstytucyjnych. Tymczasem, jak
wynika z akt sprawy art. 263 § 3 kpk nie stanowił podstawy wydania przez Sąd Apelacyjny w P. postanowienia z 27 maja 1999
r. o oznaczeniu terminu dalszego stosowania tymczasowego aresztowania. Podstawę tę stanowił natomiast art. 251 § 2 kpk, który
w istocie ustanawia kompetencję sądu do oznaczenia terminu dalszego stosowania tego środka zapobiegawczego. Znajduje to potwierdzenie
także w uzasadnieniu orzeczenia sądu odwoławczego rozpoznającego zażalenie skarżącego, gdzie wprost stwierdza się, iż zamieszczona
w art. 263 § 3 kpk dyrektywa nie znajduje zastosowania w sytuacji skarżącego. Przyznaje to zresztą sam skarżący, wywodząc,
iż niekonstytucyjności art. 263 § 2 kpk dopatruje się nie tyle w treści tej regulacji, lecz w tym czego ona nie zawiera. Tak
sformułowany zarzut skargi konstytucyjnej czyni jej przedmiotem w istocie zaniechanie ustawodawcy we wprowadzeniu do porządku
prawnego określonych norm, które stanowiąc podstawę wydania w jego sprawie określonych rozstrzygnięć, uchroniłyby go przed
domniemanym naruszeniem przysługujących mu praw lub wolności konstytucyjnych, w tym przypadku prawa do obrony.
Zgodnie z art. 79 ust. 1 Konstytucji RP przedmiotem skargi konstytucyjnej może być wyłącznie obowiązująca norma prawna zastosowana
przez sąd lub organ władzy publicznej. Skarga ta nie służy natomiast na zaniechanie ustawodawcy wydania określonych norm,
które skarżący uznaje za niezbędne dla ochrony przysługujących mu praw lub wolności konstytucyjnych.
Z tych powodów zarzuty skarżącego odniesione do art. 263 § 3 kpk nie mogły stanowić przedmiotu merytorycznego rozpoznania
przez Trybunał Konstytucyjny.
Oceniając, czy spełnione są warunki rozpoznania podniesionych w skardze konstytucyjnej zarzutów w zakresie odnoszącym się
do art. 249 § 1 kpk, Trybunał Konstytucyjny doszedł do wniosku, iż zarzuty te mają oczywiście bezzasadny charakter. Wbrew
twierdzeniom skarżącego, z treści tej regulacji w żadnym stopniu nie można wywnioskować, jakoby nie miała ona zastosowania
przy wydawaniu postanowienia o oznaczeniu daty dalszego stosowania tymczasowego aresztowania, skoro nosi ono znamiona merytorycznego
rozstrzygnięcia o tymczasowym aresztowaniu. W postanowieniu Sądu Apelacyjnego z 27 maja 1999 r. (sygn. akt II Ako 292/99) wprost zresztą stwierdzono, iż “podstawy tymczasowego aresztowania nie straciły aktualności”, zaś w postanowieniu Sądu Apelacyjnego
z 4 sierpnia 1999 r. (sygn. akt II Ako 292/99) utrzymującym w mocy postanowienie o oznaczeniu daty dalszego stosowania tymczasowego aresztowania szczegółowo przedstawiono
motywy takiego stanowiska powołując się m.in. na art. 249 § 1. Zarówno więc treść tego przepisu, jak i stanowisko sądów nie
dają jakichkolwiek podstaw dla zawartego w skardze konstytucyjnej twierdzenia, iż “brak uregulowania (...) w przepisie określającym
cele i przesłanki stosowania środków zapobiegawczych, tj. art. 249 kpk (...) sytuacji oskarżonego po uchyleniu wyroku Sądu
I instancji ogranicza prawo do obrony oskarżonego w kwestii środka zapobiegawczego”. Odmienną natomiast kwestią jest, czy
skarżący zgadza się z dokonaną przez sądy oceną przesłanek stosowania tymczasowego aresztowania w jego sprawie.
Należy ponadto stwierdzić, iż gdyby, tak jak chce skarżący, art. 249 kpk nie określał przesłanek stosowania tymczasowego aresztowania
po uchyleniu wyroku I instancji, to nie mógłby stanowić podstawy wydania wskazanych przez niego postanowień Sądu Apelacyjnego
w P. Tym samym jednak nie zostałaby spełniona jedna z przesłanek skargi konstytucyjnej określonych w art. 79 ust. 1 Konstytucji
RP.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności Trybunał Konstytucyjny uznał, iż należy odmówić nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej
w zakresie odnoszącym się do art. 249 § 1 oraz 263 § 3 kodeksu postępowania karnego.