W skardze konstytucyjnej wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 13 sierpnia 2019 r. (data nadania) Euroinvest Sp. z o.o.
(dalej: skarżąca albo spółka), wystąpiła z żądaniem przytoczonym na tle następującego stanu faktycznego:
25 września 2018 r. skarżąca, po tym jak „przypadkiem” dowiedziała się o skreśleniu jej z rejestru REGON, złożyła do Sądu
Rejonowego XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: Sąd Rejonowy albo sąd pierwszej instancji) wniosek
o wpis spółki (wpisanej do Rejestru Handlowego pod numerem […]) do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Postanowieniem
z 11 października 2018 r. (sygn. akt […]) referendarz w Sądzie Rejonowym odrzucił wniosek z uwagi na brak zdolności sądowej
skarżącej. Na powyższe postanowienie skarżąca wniosła skargę.
Postanowieniem z 7 lutego 2019 r. (sygn. akt […]) Sąd Rejonowy, rozpoznawszy sprawę jako sąd pierwszej instancji, odrzucił
wniosek skarżącej. W uzasadnieniu wskazał, że skarżąca nie dopełniła obowiązku przerejestrowania do Krajowego Rejestru Sądowego
w określonym przepisami prawa terminie i w konsekwencji 1 stycznia 2016 r. utraciła byt prawny i możliwość skutecznego zainicjowania
postępowania sądowego. Postanowieniem z 15 kwietnia 2019 r. (sygn. akt […]) Sąd Okręgowy w W. XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy
(dalej: Sąd Okręgowy) oddalił zażalenie skarżącej podzieliwszy stanowisko sądu pierwszej instancji. Orzeczenie zostało doręczone
skarżącej 14 maja 2019 r.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 15 października 2019 r. (doręczonym pełnomocnikowi skarżącej 28 października
2019 r.) skarżąca została wezwana do usunięcia braków formalnych skargi konstytucyjnej przez wykazanie, że W.G. jest uprawniony
do działania w imieniu skarżącej oraz poinformowanie, czy od postanowienia Sądu Okręgowego z 15 kwietnia 2019 r. został wniesiony
nadzwyczajny środek zaskarżenia.
W piśmie z złożonym 29 października 2019 r. (data nadania) skarżąca odniosła się do zarządzenia.
Zakwestionowanym w skardze art. 9 ust. 2a zdanie pierwsze i art. 9 ust. 2b zdanie pierwsze ustawy z dnia 20 sierpnia 1997
r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. Nr 121, poz. 770, ze zm.), skarżąca zarzuciła naruszenie
praw: do firmy, godności i reputacji (art. 30 w związku z art. 45 ust. 1, z art. 20 i art. 22 Konstytucji); dochodzenia swoich
praw w postępowaniu sądowym (art. 45 ust. 1 w związku z art. 77 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji);
wolności działalności gospodarczej (art. 20 w związku z art. 22 i w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji); ochrony
własności i praw nabytych (art. 64 ust. 1 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie Konstytucji); a także zasad: adekwatności,
racjonalności i proporcjonalności (art. 2 w związku z art. 31 ust. 3 w związku z art. 20 i art. 22, z art. 64 ust. 1 i 3 Konstytucji).
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. poz. 2072, ze zm.; dalej: u.o.t.p. TK) skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym,
podczas którego Trybunał bada, czy odpowiada ona określonym przez prawo wymogom.
2. Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie uczyniono dwa przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. – Przepisy wprowadzające
ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. Nr 121, poz. 770, ze zm.):
– art. 9 ust. 2a zdanie pierwsze w brzmieniu: „Podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego zgodnie
z przepisami ustawy, o której mowa w art. 1, które były wpisane do rejestru sądowego na podstawie przepisów obowiązujących
do dnia wejścia w życie tej ustawy i które do dnia 31 grudnia 2015 r. nie złożyły wniosku o wpis do rejestru, uznaje się za
wykreślone z rejestru z dniem 1 stycznia 2016 r.”;
– art. 9 ust. 2b zdanie pierwsze w brzmieniu: „Z dniem 1 stycznia 2016 r. Skarb Państwa nabywa nieodpłatnie z mocy prawa mienie
podmiotów, o których mowa w ust. 2a”.
3. Trybunał stwierdza, że analizowana skarga konstytucyjna spełnia przesłanki warunkujące przekazanie jej do rozpoznania merytorycznego,
gdyż sporządzona została w imieniu skarżącej przez radcę prawnego (art. 44 ust. 1 u.o.t.p. TK), a skarżąca:
a) wyczerpała przysługującą jej drogę prawną (art. 77 ust. 1 u.o.t.p. TK), ponieważ postanowienie Sądu Okręgowego w W. XXIII
Wydział Gospodarczy Odwoławczy z 15 kwietnia 2019 r. (sygn. akt […]) jest prawomocne i nie przysługują od niego żadne zwykłe
środki zaskarżenia,
b) dochowała przepisanego terminu do wniesienia skargi konstytucyjnej (art. 77 ust. 1 u.o.t.p. TK), ponieważ odpis wymienionego
wyżej postanowienia został doręczony pełnomocnikowi skarżącej 14 maja 2019 r., a skarga została wniesiona 13 sierpnia 2019
r.,
c) prawidłowo określiła przedmiot kontroli (art. 53 ust. 1 pkt 1 u.o.t.p. TK), wskazując, które konstytucyjne prawa i wolności
oraz w jaki sposób – jej zdaniem – zostały naruszone (art. 53 ust. 1 pkt 2 u.o.t.p. TK) a także przedstawiła w tym zakresie
stosowne uzasadnienie (art. 53 ust. 1 pkt 3 u.o.t.p. TK).
4. W ocenie Trybunału skarga konstytucyjna nie jest obarczona nieusuwalnymi brakami formalnymi, o których mowa w art. 61 ust.
4 pkt 1 u.o.t.p. TK, zaś sformułowane w niej zarzuty nie są oczywiście bezzasadne w rozumieniu art. 61 ust. 4 pkt 3 u.o.t.p.
TK.
Istota problemu przedstawionego przez skarżącą sprowadza się do stwierdzenia, że zastosowanie kwestionowanych przepisów powoduje,
iż z dniem 1 stycznia 2016 r. podmioty nieprzerejestrowane do Krajowego Rejestru Sądowego zostają wykreślone z dotychczasowego
rejestru sądowego, czyli w konsekwencji tracą podmiotowość prawną, a wraz z nią zdolność prawną i zdolność sądową. Innymi
słowy, przestają istnieć w obrocie prawnym. Majątek podmiotu uznanego za wykreślony, bez dokonywania jakiejkolwiek czynności
– w tym wydania prawomocnego orzeczenia – przechodzi na rzecz Skarbu Państwa bez jakiegokolwiek wynagrodzenia lub odszkodowania.
Jednocześnie zaskarżone przepisy nie przewidują procedury odwoławczej dla wykreślonego podmiotu, ani przeprowadzenia postępowania
likwidacyjnego, w ramach którego swoje roszczenia mogliby zgłosić udziałowcy likwidowanej spółki. Ustawa nie wskazuje także
żadnego celu, dla którego następuje nabycie majątku przez Skarb Państwa.
Wziąwszy powyższe pod uwagę, Trybunał Konstytucyjny – na podstawie art. 61 ust. 2 u.o.t.p. TK – postanowił jak w sentencji.