W skardze konstytucyjnej złożonej 30 czerwca 2003 r. zarzucono, że art. 48 § 1, art. 39313 § 2 i art. 232, art. 391 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 ze
zm.) są niezgodne z art. 45 ust. 1 Konstytucji, oraz że art. 48 § 1 i art. 39313 § 2 cytowanej ustawy są niezgodne z art. 32 ust. 1 Konstytucji, art. 45 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) jest niezgodny z art. 2, art. 32 ust. 1 w zw. z art. 24 i art. 45 Konstytucji,
oraz że art. 8 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) i art. 32 ust. 1 i
2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234 ze zm.) są niezgodne z art. 2, art. 32 ust.
1 w zw. z art. 45 ust. 1 Konstytucji. Zdaniem skarżącej art. 48 § 1 i art. 39313 § 2 k.p.c. nie wyłączają z ponownego rozpatrzenia sprawy w postępowaniu apelacyjnym, następującym po kasacji, tych sędziów,
którzy brali udział w poprzednim postępowaniu apelacyjnym. Art. 39313 § 2 k.p.c. pod pojęciem „sąd rozpoznaje” rozumie jedynie sytuację, w której sędzia bierze udział w wydaniu wyroku. Takie
zawężające ujęcie uniemożliwia wyłączenie sędziego, który brał udział w innych fazach postępowania, a tym samym narusza konstytucyjne
prawo do sądu. Umożliwia to m.in. udział w rozpatrywaniu sprawy przez sędziego, który wcześniej w tej samej sprawie rozpoznawał
wniosek o wyłączenie sędziego. Z kolei art. 232 zd. 2 w zw. z art. 391 § 1 k.p.c. umożliwia dopuszczenie z urzędu dowodów
w celu wykazania, iż powodowie nie wykonywali swoich obowiązków pracowniczych. Narusza to, zdaniem skarżącej, zasadę kontradyktoryjności,
skargowości i dyspozycyjności postępowania sądowego, a tym samym narusza art. 45 ust. 1 Konstytucji. Sąd nie może w takiej
sytuacji zachować roli arbitra sporu i staje się organem śledczym. Prowadzenie przez sąd postępowania dowodowego z urzędu
powoduje też przewlekłość postępowania, co w efekcie uniemożliwia realizację roszczeń, o których mowa w art. 45 § 2 k.p.,
w szczególności realizację żądania pracownika podlegającego szczególnej ochronie o przywrócenie do pracy. Z kolei art. 45
§ 3 k.p. pozbawiony jest gwarancyjnego charakteru realnej ochrony praw osób szczególnie chronionych. Zdaniem skarżącej, wyjątki
od zakazu rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem będącym członkiem zakładowej organizacji związkowej powinny być ściśle
określone. Nie jest to możliwe, gdy z art. 8 k.p. wynika norma kompetencyjna upoważniająca do uwzględnienia z urzędu zarzutu
nadużycia prawa. Art. 32 ust. 1 i 2 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych i art. 8 k.p. stanowią źródło nierówności
w prawie do uzyskania ochrony polegającej na przywróceniu do pracy, powodują też przewlekłość postępowania sądowego, co narusza
również art. 45 ust. 1 Konstytucji.