Proszę czekać trwa pobieranie danych

Zdanie odrębne

sędziego TK Michała Warcińskiego
do wyroku Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 26 lutego 2025 r., sygn. akt SK 100/22
Na podstawie art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2393) zgłaszam zdanie odrębne do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 lutego 2025 r., o sygn. SK 100/22.
Według wyroku Trybunału Konstytucyjnego art. 149 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.), rozumiany w ten sposób, że uniemożliwia rozpoznanie merytoryczne przez sąd administracyjny skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania przez wydanie decyzji lub innego przewidzianego prawem rozstrzygnięcia, mimo że skarga na bezczynność została wniesiona zanim stronie doręczono decyzję lub inne rozstrzygnięcie, jest niezgodny z art. 45 ust. 1 i art. 77 ust. 2 w związku z art. 77 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgadzając się z ustalonymi przez Trybunał przedmiotem kontroli oraz zakresem postawionego mu zarzutu, nie można zgodzić się z rozstrzygnięciem sprawy. Przedmiot kontroli jest bowiem zgodny z art. 45 ust. 1 oraz art. 77 ust. 2 Konstytucji, natomiast postępowanie w zakresie oceny zgodności przedmiotu kontroli z art. 77 ust. 1 Konstytucji należało umorzyć z uwagi na niedopuszczalność wydania wyroku w sprawie.
Uwzględniony w niniejszym wyroku zarzut niezgodności przedmiotu kontroli z art. 45 ust. 1 oraz art. 77 ust. 2 Konstytucji sprowadza się do stwierdzenia, że sąd administracyjny odmawia merytorycznego rozpoznania skargi na bezczynność organu administracji, gdy skarga jest wniesiona do sądu przed doręczeniem skarżącemu decyzji administracyjnej, jednakże po jej wydaniu. Zdaniem Trybunału reguła taka jest niezgodna z konstytucyjnym prawem do sądu.
W istocie, prawodawca przyznał skargę na bezczynność lub przewlekłe postępowanie organu administracji w art. 3 § 2 pkt 8 oraz 9 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Z kolei zaskarżony przepis, art. 149 § 1 pkt 3 tej ustawy, normuje jedną z postaci orzeczeń sądu administracyjnego uwzględniającego skargę – orzeczenie ustalające, że organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania.
Instytucja skargi na bezczynność lub przewlekłość postępowania administracyjnego nie została zagwarantowana przez Konstytucję, prawodawca nie miał obowiązku wprowadzenia jej do systemu prawnego, niemniej jeżeli skargę tę ustanowił, powinna ona spełniać standardy wyrażone w art. 45 ust. 1 oraz art.77 ust. 2 Konstytucji, w kontekście zasady proporcjonalności, wyrażonej w art. 31 ust. 3 Konstytucji. Do jednych z nich należy, podnoszone w niniejszym wyroku, prawo dostępu do sądu.
Trybunał, jak skarżący, przyjmując, że zaskarżony przepis jest niezgodny z prawem do sądu, nie przeprowadził koniecznej w niniejszym postępowaniu analizy zgodności tego ograniczenia z zasadą proporcjonalności sensu largo, wyrażoną w art. 31 ust. 3 Konstytucji, która usprawiedliwia pod pewnymi warunkami naruszenie przez prawodawcę prawa lub wolności. Każde konstytucyjne prawo lub wolność są ograniczone, nie mogą być w pełni realizowane przez prawodawcę oraz podmioty uprawnione. Konstatacja, że ustawa narusza konstytucyjne prawo lub wolność, nie jest wystarczająca do stwierdzenia niezgodności tego naruszenia z Konstytucją. Należało zatem jeszcze wykazać, że naruszenie to jest nieproporcjonalne na tle art. 31 ust. 3 Konstytucji.
Zwolnienie z przeprowadzenia kontroli zgodności z zasadą proporcjonalności występuje w razie stwierdzenia braku naruszenia prawa lub wolności przez przedmiot kontroli. Jak stwierdzono wyżej, przedmiot ten nie narusza prawa do sądu. Instytucja skargi na bezczynność lub przewlekłość postępowania administracyjnego ma na celu usunięcie stanu bezczynności lub przewlekłości tego postępowania przez wywieranie prawnej presji na organ, aby ten rozstrzygnął sprawę zainteresowanego we właściwym terminie, czego domagają się zasady słuszności oraz dobrej administracji. W jednym z orzeczeń Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „celem skargi na bezczynność jest bowiem doprowadzenie do zwalczenia pasywności organu administracji w zakresie prowadzonego postępowania i nadania sprawie należytego biegu, prowadzącego do merytorycznego jej zakończenia. Skarga na bezczynność skierowana jest przeciwko wadliwemu procedowaniu organu, w wyniku którego konkretna i indywidualna sprawa administracyjna nie jest załatwiona” (postanowienie z 29 września 2021 r., sygn. akt I OSK 1051/21, Lex nr 3246930).
Mając to na uwadze, należy podkreślić, że w zgodzie z konstytucyjnym prawem do sądu byłoby ograniczenie możliwości merytorycznego rozpoznania skargi na bezczynność lub przewlekłość postępowania nie tylko w przedmiotowym wypadku, lecz także wtedy, gdyby stan bezczynności lub przewlekłości miałby ustać do dnia wydania wyroku w sprawie wszczętej skargą. Regulacja taka funkcjonowała w prawie polskim do wejścia w życie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. poz. 658).
W wypadku skargi na bezczynność lub przewlekłość postępowania, na tle art. 45 ust. 1 oraz art. 77 ust. 2 Konstytucji, jeżeli prawodawca zdecydował się na jej ustanowienie, miał obowiązek uregulowania jej w taki sposób, aby jej cel normatywny był zrealizowany przez rozpoznanie sprawy przed sądem z zachowaniem wszelkich konstytucyjnych standardów prawa do sądu sensu largo. Jeżeli jednak do wydania merytorycznego orzeczenia w sprawie cel ten się dezaktualizuje wskutek ustania stanu bezczynności lub przewlekłości postępowania, to zakończenie sprawy bez rozstrzygnięcia co do jej istoty, nie naruszając celu skargi, nie narusza konstytucyjnego prawa do sądu.
Bez znaczenia jest w tym kontekście to, że orzeczenie deklarujące bezczynność lub przewlekłość postępowania może być prejudykatem w sprawie o odszkodowanie od Skarbu Państwa za bezprawne zachowanie. Artykuł 45 ust. 1 oraz art. 77 ust. 2 Konstytucji nie gwarantują takiej instytucji, a więc nie nakładają na prawodawcę obowiązku regulacji roszczenia o odszkodowanie za bezczynność lub przewlekłość postępowania.
Z kolei powołany w sentencji niniejszego wyroku art. 77 ust. 1 Konstytucji jest wzorcem nieadekwatnym. Zgodnie z tym przepisem każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie władzy publicznej. Zaskarżony art. 149 § 1 pkt 3 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie reguluje zagadnienia wynagrodzenia szkody wyrządzonej przez działanie władzy publicznej. Stanowi o jednej z trzech postaci orzeczenia uwzględniającego skargę na bezczynność lub przewlekłość postępowania administracyjnego. Nie zmienia tego to, że orzeczenie takie może być prejudykatem w stosownym postępowaniu odszkodowawczym. Kwestia ta jest bowiem uregulowana w odrębnych przepisach ustawowych. Co prawda, Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 27 września 2012 r., sygn. SK 4/11, OTK-ZU nr 8/A/2012, poz. 97 poddał kontroli zgodności z art. 77 ust. 1 Konstytucji art. 4241 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1568; dalej: k.p.c.), stanowiącego o skardze prejudycjalnej. Niemniej zgodnie z tym przepisem można żądać stwierdzenia niezgodności z prawem prawomocnego wyroku sądu drugiej instancji kończącego postępowanie w sprawie, jeżeli przez jego wydanie stronie została wyrządzona szkoda, a zmiana lub uchylenie tego wyroku w drodze innych środków prawnych przysługujących stronie na podstawie kodeksu nie było i nie jest możliwe. Zestawienie treści tego przepisu z art. 77 ust. 1 Konstytucji jednoznacznie wskazuje na adekwatność tego ostatniego jako wzorca kontroli art. 4241 § 1 k.p.c.
Z powyższych względów złożyłem niniejsze zdanie odrębne.
Twoja sesja wygasła!
Twoja sesja wygasła
musisz odświeżyć stronę klikając na przycisk poniżej