Proszę czekać trwa pobieranie danych

Zdanie odrębne

sędziego TK Krystyny Pawłowicz
Na podstawie art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym zgłaszam zdanie odrębne do wyroku z dnia 18 stycznia 2024 r. w sprawie o sygn. akt K 29/23.
1. Zgadzam się treścią sentencji niniejszego wyroku. Słusznie Trybunał orzekł o niezgodności art. 26 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie likwidacji i rozwiązania spółek publicznej radiofonii i telewizji. Zasadnie Trybunał orzekł również o niezgodności przepisów k.s.h dotyczących rozwiązania i likwidacji spółki akcyjnej, rozumianych w ten sposób, że swoim zakresem regulacyjnym obejmują także jednostki publicznej radiofonii i telewizji.
Zgadzam się też z treścią pkt sentencji dotyczącym umorzenia postępowania w zakresie pkt 2 wniosku.
Nie zgadzam się jednak z częścią sentencji dotyczącą umorzenia postępowania w zakresie wskazanych we wniosku wzorców kontroli innych niż art. 2 Konstytucji.
2. Uważam, że zastosowany wzorzec kontroli, tj. tylko art. 2 Konstytucji o ogólnej treści „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej”, dla oceny i rozstrzygnięcia sprawy dotyczącej mediów publicznych jest – dalece niewystarczające.
Uważam, że wzorzec art. 2 Konstytucji w sprawie oceny art. 26 ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji powinien być poszerzony o wzorce wskazane przez wnioskodawcę, tj. art. 6 ust. 1 i 2 Konstytucji w związku z preambułą do Konstytucji, art. 7, art. 61 ust. 1 oraz art. 218 Konstytucji. Wskazane przez wnioskodawcę wzorce są rzeczywistymi konstytucyjnymi punktami odniesienia dla oceny charakteru, funkcji i zadań mediów publicznych. Z ich wykładni wynika natura mediów publicznych, czyli publicznoprawny charakter ich zadań i organizacji, jak i obowiązków państwa w zakresie racjonalnego i optymalnego zarządu tą częścią majątku publicznego wyodrębnionego w formie mediów publicznych.
Konstytucja nakazuje ochronę tego majątku i formułuje w tym zakresie konstytucyjny standard ochrony wynikający z treści art. 218 Konstytucji. Doktryna wypełnia ten standard nakazem racjonalnej i optymalnej organizacji i sposobu zarządzania majątkiem publicznym, w tym mediami publicznymi.
Odniesienie się do wskazanych wzorców miałoby również charakter edukacyjny. Warto przy tej okazji przypomnieć, że status prawny mediów publicznych jest często mitologizowany i zrównywany ze statusem mediów prywatnych.
Sama analiza problemu objętego niniejszą sprawą ograniczająca się tylko do odniesienia się do art. 2 Konstytucji, ze względu na wieloznaczność wynikającej z tego przepisu zasady poprawnej legislacji, nie realizuje funkcji informacyjnej i edukacyjnej wyroku Trybunału Konstytucyjnego dla stron dotkniętych sprzecznymi z Konstytucją działaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3. Na koniec chciałabym podkreślić, że zgodnie z art. 7 Konstytucji organy władzy publicznej powinny działać na podstawie i w granicach prawa. Dotyczy to również Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który swoimi uchwałami dotyczącymi mediów publicznych w sposób rażący naruszył Konstytucję. Myślę, że zasada ta powinna być bardziej wyeksponowana w wyroku TK w niniejszej sprawie.
Twoja sesja wygasła!
Twoja sesja wygasła
musisz odświeżyć stronę klikając na przycisk poniżej