W skardze konstytucyjnej złożonej do Trybunału Konstytucyjnego 25 lipca 2011 r. skarżący zarzucili art. 88 i art. 89 ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, ze zm.; dalej: ustawa o ochronie przyrody)
sprzeczność z art. 2 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji.
Skarga konstytucyjna została wniesiona na podstawie następującego stanu faktycznego i prawnego. Decyzją z 29 kwietnia 2009
r. (nr WS-05.PD.7639-10/09) Prezydent Miasta Krakowa wymierzył skarżącym administracyjną karę pieniężną w wysokości 21516,86
zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia drzewa. Decyzją z 17 czerwca 2009 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie
(nr SKO. 60/2759/2009/Oś) utrzymało w mocy zaskarżoną decyzje organu I instancji. Skarga wniesiona na powyższe rozstrzygnięcie
została oddalona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 20 listopada 2009 r. (sygn. akt II SA/Kr 1327/09).
Wyrokiem z 29 marca 2011 r. (sygn. akt II OSK 567/10) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wniesioną od orzeczenia
sądu I instancji.
Skarżący uprawnienie do wniesienia skargi konstytucyjnej wiążą z naruszeniem zasady proporcjonalności. Orzekające w sprawie
organy wymierzyły karę za wycięcie drzewa bez zezwolenia, nie zwracając uwagi na okoliczności sprawy, takie jak: potrzeba
usunięcia drzewa lub jego przycięcia, możliwość uzyskania zezwolenia, jak też to, że drzewo faktycznie rośnie dalej. Skarżący
podnoszą także, że czyny określone w ustawie o ochronie przyrody jako przestępstwa (np. opisane w art. 128) zagrożone są karami
nieporównywalnie niższymi niż administracyjna kara pieniężna orzeczona wobec skarżących. Przepisy, na podstawie których taka
kara jest orzekana, nie zawierają podstaw do zmniejszenie jej wysokości ze względu na zły stan drzewa, spróchnienie pnia czy
podgatunek drzewa.
Zdaniem skarżących, w demokratycznym państwie prawa nie jest dopuszczalne istnienie przepisów przewidujących sankcję nieproporcjonalnie
wysoką za czyny niebędące przestępstwami przy jednoczesnym braku ochrony, jaką przewidują przepisy k.k. i k.p.k., bez uwzględnienia
jakichkolwiek okoliczności łagodzących, w tym chociażby tego, czy usunięcie drzewa było dozwolone, czy też nie.
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 16 września 2011 r. wezwano skarżących do uzupełnienia braku wniesionej
skargi przez dokładne określenie, jakie prawo podmiotowe zostało naruszone na skutek wydania wskazanych rozstrzygnięć oraz
określenie sposobu tego naruszenia.
W piśmie procesowym nadesłanym w uzupełnieniu skargi konstytucyjnej skarżący wprost wskazali na naruszenie prawa własności.
W ocenie skarżących bowiem art. 88 ust. 1 pkt 2 zaskarżonej ustawy powoduje wymierzenie kary pieniężnej także za racjonalne
rozporządzenie swoją własnością, w szczególności za to, że właściciel drzewa dokonał czynu uzasadnionego z punktu widzenia
ochrony środowiska i zasad bezpieczeństwa. Tego rodzaju ingerencja w prawo własności jest nadmierna i niczym nieuzasadniona.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
Skarga konstytucyjna stanowi środek ochrony konstytucyjnych praw i wolności, którego rozpoznanie warunkowane jest spełnieniem
przesłanek wynikających zarówno z art. 79 ust. 1 Konstytucji, jak i z przepisów ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale
Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.; dalej: ustawa o TK). Wynika z nich m.in., że przedmiotem skargi konstytucyjnej
nie może być przepis niebędący podstawą rozstrzygnięcia, z wydaniem którego skarżący wiąże naruszenie przysługujących mu praw
konstytucyjnych lub konstytucyjnych wolności.
W niniejszej sprawie ostatecznym orzeczeniem, o którym mowa w art. 79 ust. 1 Konstytucji, jest decyzja Prezydenta Miasta Krakowa
z 29 kwietnia 2009 r. (nr WS-05.PD.7639-10/09), na mocy której wymierzono skarżącym administracyjną karę pieniężną w wysokości
21516,86 zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 1 drzewa. Podstawą wydania tej decyzji był zatem art. 88 ust. 1 pkt 2 zaskarżonej
ustawy zgodnie z którym: „Wójt, burmistrz albo prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za usuwanie drzew
lub krzewów bez wymaganego zezwolenia”. Art. 88 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o ochronie przyrody zawiera inne przesłanki wymierzenia
kary administracyjnej i nie stanowił podstawy tego rozstrzygnięcia, co uzasadnia odmowę nadania skardze dalszego biegu w zakresie
tych przepisów. Także pozostałe ustępy art. 88 ustawy o ochronie przyrody regulujące zasady uiszczania kary (termin jej zapłaty,
odroczenie, umorzenie, rozłożenie na raty) nie stanowiły podstawy wskazanego w skardze rozstrzygnięcia. Z treścią tych przepisów
skarżący nie wiążą także naruszenia wskazanych w skardze konstytucyjnych praw i wolności.
Drugim z zaskarżonych przepisów jest art. 89 ustawy o ochronie przyrody. Zgodnie z ust. 1 tej regulacji: „Administracyjną
karę pieniężną, o której mowa w art. 88 ust. 1, ustala się w wysokości trzykrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ustalonej
na podstawie stawek, o których mowa w art. 85 ust. 4-6”. Przepis ten bez wątpienia stanowił podstawę decyzji Prezydenta Miasta
Krakowa z 29 kwietnia 2009 r. Jako że skarżący naruszenie praw własności wiążą z nakazem wymierzenia osobom, które ścięły
drzewo bez zezwolenia, kary pieniężnej w ściśle określonej, niewspółmiernej do czynu wysokości, jest też oczywiste, że przepis
ten jest źródłem normy, wobec której skarżący wysunęli zarzut niekonstytucyjności. Pozostałe jednostki tego artykułu normują
m.in. sytuację, w której ustalenie obwodu lub gatunku drzewa czy też powierzchni zniszczonych krzewów nie było możliwe, jak
też stawki kary za zniszczenie jednego metra kwadratowego terenu zieleni. Przepisy te nie były podstawą wskazanej powyżej
decyzji, a wysunięte w skardze zarzuty nie były skierowane przeciwko ich brzmieniu, co uzasadnia – w tym zakresie – odmowę
nadania skardze dalszego biegu.
Biorąc powyższe pod uwagę, Trybunał Konstytucyjny odmówił nadania dalszego biegu wniesionej skardze konstytucyjnej na podstawie
art. 49 w zw. z art. 36 ust. 3 oraz art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o TK.
Natomiast w zakresie zbadania zgodności art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody z art. 2 oraz art.
31 ust. 3 w zw. z art. 64 Konstytucji skarga konstytucyjna została przekazana do merytorycznego rozpoznania.