I. W skardze konstytucyjnej złożonej w dniu 9 października 1999 r. podniesiono, iż art. 38 ust. 1 i art. 39 ustawy z dnia
16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 z późn. zm.) narusza art. 45 ust. 1 i art.
77 ust. 2 Konstytucji, a art. 1 ust. 9 ustawy z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych
(Dz. U. Nr 136, poz. 704) narusza art. 2 i art. 77 ust. 2 Konstytucji. Art. 38 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych
określa katalog środków odwoławczych od decyzji w sprawach wypowiedzenia lub rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem państwowym
mianowanym, natomiast art. 39 wskazanej ustawy stanowi, iż spory o roszczenia ze stosunku pracy są rozpatrywane w trybie określonym
w kodeksie pracy. Powyższe przepisy określają w sposób wyczerpujący katalog środków odwoławczych przysługujących pracownikowi
urzędów państwowych w przypadku rozwiązania z nim stosunku pracy. Skarżący podkreśla, iż przepisy te nie uwzględniają stanu
faktycznego jaki powstaje na gruncie art. 14 ust. 1 przedmiotowej ustawy. W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy ukaranie karą
dyscyplinarną wydalenia z pracy w urzędzie powoduje rozwiązanie stosunku pracy z mocy prawa. Ponieważ rozwiązanie stosunku
pracy z mocy prawa nie stanowi okoliczności opisanej w art. 38 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych nie może być
podstawą skorzystania ze środków odwoławczych wskazanych w tym przepisie. Brak możliwości skorzystania ze środków odwoławczych,
o których mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych w przypadku rozwiązania umowy o pracę z mocy prawa
oznacza, zdaniem skarżącego, zamknięcie urzędnikowi państwowemu drogi do sądu. Skarżący podkreśla, iż pierwotnie art. 14 ust.
1 stanowił, że w przypadkach w nim wymienionych stosunek pracy ulegał rozwiązaniu z winy urzędnika bez wypowiedzenia. Podstawą
rozwiązania stosunku pracy była decyzja administracyjna, od której na zasadzie art. 38 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów
państwowych przysługiwała skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Na skutek nowelizacji dokonanej przez art. 1 ust. 9
ustawy o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych art. 14 uzyskał brzmienie: “Stosunek pracy z urzędnikiem państwowym
mianowanym ulega z mocy prawa rozwiązaniu z jego winy bez wypowiedzenia”. Tak więc osoby z którymi rozwiązano stosunek pracy
na podstawie art. 14 ust. 1, w obecnym jego brzmieniu, pozbawione zostały prawa do sądu, co zdaniem skarżącego stanowi naruszenie
art. 45 ust. 1 Konstytucji. Wskazana nowelizacja nie wprowadziła żadnych przepisów umożliwiających dochodzenie roszczeń osobom,
z którymi rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z mocy prawa. Zdaniem skarżącego stanowi to naruszenie art. 77 ust. 2 Konstytucji.
Orzeczeniem Komisji Dyscyplinarnej przy Dyrektorze Urzędu Celnego w T. z 5 marca 1996 r. skarżący został uznany winnym zarzucanych
mu przewinień dyscyplinarnych, za co wymierzono mu karę dyscyplinarną wydalenia ze służby w Urzędzie Celnym. Orzeczenie to
zostało utrzymane w mocy przez orzeczenie Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej przy Prezesie Głównego Urzędu Ceł z 18 kwietnia
1996 r. Pismem z 19 kwietnia 1996 r. Zastępca Dyrektora Urzędu Celnego w T. zawiadomił skarżącego, iż jego stosunek pracy
uległ rozwiązaniu. Na skutek odwołania od wskazanego pisma Prezes Głównego Urzędu Ceł decyzją z 24 czerwca 1996 r. uchylił
decyzję o rozwiązaniu stosunku pracy w części dotyczącej daty i ustalił tę datę na 19 kwietnia 1996 r. Na decyzję Prezesa
Głównego Urzędu Ceł skarżący złożył skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 21
października 1996 r. stwierdził nieważność decyzji Prezesa GUC z 24 czerwca 1996 r. W uzasadnieniu wyroku NSA podkreślił,
iż decyzja została wydana bezpodstawnie, gdyż stosunek pracy ze skarżącym uległ rozwiązaniu z mocy prawa. Brak podstawy do
wydania decyzji oznacza równocześnie niemożność wniesienia skargi do NSA na rozwiązanie stosunku pracy. Skarżący wystąpił
następnie z pozwem przeciwko Urzędowi Celnemu w T. o przywrócenie do pracy. Wyrokiem z 4 marca 1997 r. Sąd Rejonowy w L. oddalił
pozew wskazując, iż nie jest właściwy do badania zasadności orzeczenia o wydaleniu ze służby. Sąd Wojewódzki w L. wyrokiem
z 2 czerwca 1997 r. oddalił apelację powoda, wskazując iż rozwiązanie stosunku pracy z mocy prawa oznacza, iż powodowi nie
przysługuje roszczenie o przywrócenie do pracy. Na skutek kasacji skarżącego Sąd Najwyższy w wyroku z 22 grudnia 1998 r. stwierdził,
iż rozwiązanie stosunku pracy z mocy prawa następuje automatycznie wraz z uprawomocnieniem się orzeczenia Odwoławczej Komisji
Dyscyplinarnej przy Prezesie GUC. Zdaniem Sądu Najwyższego treść przepisów kodeksu pracy wyłącza możliwość ich stosowania
w sytuacji, gdy doszło do rozwiązania stosunku pracy z mocy prawa.
II. Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Odnosząc się do zarzutu niezgodności art. 38 ust. 1 i art. 39 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów
państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 z późn. zm.) z art. 45 ust. 1 i art. 77 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
Trybunał Konstytucyjny stwierdza, iż nie ma przeszkód formalnych do nadania biegu skardze konstytucyjnej w tym zakresie, spełnione
zostały bowiem warunki określone w art. 79 ust. 1 Konstytucji oraz art. 46-48 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym. W tej sytuacji
Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w pkt 1 sentencji.
2. Odnosząc się do zarzutu niezgodności art. 1 ust. 9 ustawy z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie ustawy o pracownikach urzędów
państwowych (Dz. U. Nr 136, poz. 704) z art. 2 i art. 77 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej Trybunał Konstytucyjny
postanowił jak w pkt 2 sentencji, z następujących względów.
Zgodnie z treścią art. 79 ust. 1 Konstytucji warunkiem merytorycznego rozpoznania skargi konstytucyjnej jest wskazanie przez
skarżącego, iż wydane na podstawie zakwestionowanego w skardze aktu normatywnego rozstrzygnięcie sądu lub organu administracji
publicznej, narusza przysługujące mu prawa lub wolności o charakterze konstytucyjnym. W obowiązującym porządku konstytucyjnym
właściwym przedmiotem skargi konstytucyjnej jest zarzut niezgodności z Konstytucją normy prawnej zastosowanej przez sąd lub
organ władzy publicznej rozstrzygający w konkretnej sprawie.
W niniejszej sprawie ostatecznym rozstrzygnięciem w rozumieniu art. 46 ust. 1 ustawy z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym
jest wyrok Sądu Najwyższego z 22 grudnia 1998 r. doręczony skarżącemu w dniu 10 sierpnia 1999 r. W wyroku tym Sąd Najwyższy
podtrzymał pogląd wyrażony zarówno przez Sąd Wojewódzki w L. (wyrok z 2 czerwca 1997 r.), jak i przez Sąd Rejonowy w L. (wyrok
z 4 marca 1997 r.). Żaden z przywołanych sądów w wydanych przez siebie wyrokach nie oparł rozstrzygnięcia o wskazany przez
skarżącego przepis art. 1 ust. 9 ustawy z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (Dz.
U. Nr 136, poz. 704). Tym samym art. 1 ust. 9 powołanej ustawy nie jest przepisem, na podstawie którego, sąd lub organ administracji
publicznej orzekł ostatecznie o wolnościach lub prawach albo obowiązkach skarżącego określonych w Konstytucji (art. 79 ust.
1 Konstytucji).
Z tych względów Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w pkt 2 sentencji.