W myśl art. 79 ust. 1 Konstytucji w skardze konstytucyjnej można zarzucać niekonstytucyjność przepisów stanowiących podstawę
prawną orzeczenia naruszającego konstytucyjne wolności lub prawa skarżącego. W przedmiotowej sprawie warunek ten został spełniony
jedynie w części. Skarżąca, wnosząc o zbadanie zgodności z Konstytucją szeregu przepisów kodeksu postępowania cywilnego wskazuje,
że zapadłe w jej sprawie orzeczenia sądów obu instancji zostały wydane na podstawie art. 1301 § 1, 3 i 4 oraz art. 503 § 2 kodeksu. Z treści postanowień Sądu Rejonowego i Sądu Okręgowego wynika natomiast, że art. 1301 § 2, 3 i 4, art. 1871, art. 395 § 1, art. 5052, art. 5054, art. 5055, art. 5059 kodeksu postępowania cywilnego nie stanowiły podstawy ich wydania. Podstawę odrzucenia sprzeciwu, jak i oddalenia zażalenia
skarżącej stanowiły przepisy nakładające na nią obowiązek wniesienia sprzeciwu na urzędowym formularzu, o którym mowa w art.
503 § 2 kodeksu postępowania cywilnego. Podstawą odrzucenia sprzeciwu nie mogły być natomiast art. 1301 § 2, 3 i 4, art. 1871 kodeksu postępowania cywilnego adresowanie nie do pozwanego, lecz do powoda. Podstawą taką nie mogły być również art. 395
§ 1, art. 5052, art. 5054, art. 5055, art. 5059 kodeksu postępowania cywilnego, gdyż nie określają one przesłanek odrzucenia sprzeciwu od nakazu zapłaty. Na marginesie należy
podkreślić, że skarżąca, wezwana zarządzeniem sędziego do uzupełnienia braków formalnych skargi konstytucyjnej m.in. przez
wskazanie, że zaskarżone przepisy stanowiły podstawę ostatecznego rozstrzygnięcia wydanego w przedmiotowej sprawie, braku
tego nie uzupełniła.
Z kolei zarzut niezgodności § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 12 grudnia 1997 r. w sprawie opłat za czynności
adwokackie oraz opłat za czynności radców prawnych z Konstytucją oparty został na wadliwej wykładni tego przepisu. Skarżąca
ustalając treść norm prawnych określających sposób orzekania o kosztach procesu abstrahuje bowiem od postanowień kodeksu postępowania
cywilnego, w szczególności od art. 98 kodeksu określającego zasady ustalania tych kosztów. Wykładnia aktów normatywnych dokonana
z pominięciem przepisu relewantnego dla danej kwestii nie może doprowadzić do ustalenia w sposób prawidłowy treści normatywnej
tych aktów, co w konsekwencji uniemożliwia odwołanie się do nich dla uzasadnienia zarzutów sformułowanych w skardze konstytucyjnej.
Z powyższych względów należy uznać, iż skarga konstytucyjna w tym zakresie jest oczywiści bezzasadna. Z kolei zarzut uchylania
się przez sądy od badania przesłanek ustalania opłat określonych w § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia nie może stanowić
podstawy skargi konstytucyjnej, gdyż w myśl art. 79 ust. 1 Konstytucji badanie naruszeń wolności i praw spowodowanych aktami
stosowania prawa wykracza poza zakres kognicji Trybunału Konstytucyjnego.
W drodze skargi konstytucyjnej nie można domagać się zbadania zgodności zaskarżonych przepisów aktów normatywnych z Konwencją
o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. W myśl wyraźnej dyspozycji art. 79 ust. 1 Konstytucji skarga może zawierać
żądanie zbadania zgodności zaskarżonych przepisów z przepisami Konstytucji, regulującymi wolności i prawa, a nie z przepisami
innych aktów normatywnych.
Z powyższych względów należało odmówić nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej we wskazanym zakresie. W pozostałym zakresie
dotyczącym art. 1301 § 1 i art. 503 § 2 kodeksu postępowania cywilnego, skarga konstytucyjna zarządzeniem sędziego została przekazana do merytorycznego
rozpoznania.