W skardze konstytucyjnej wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 15 grudnia 2021 r. (data nadania) […] sp. z o.o. z siedzibą
w S. (dalej: skarżąca), reprezentowana przez pełnomocnika z wyboru, wystąpiła z żądaniem przytoczonym na tle następującego
stanu faktycznego.
Skarżąca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posiadała koncesję na obrót paliwami ciekłymi na okres od 6 marca
2011 r. do 30 grudnia 2030 r. Decyzją z 21 grudnia 2015 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: PURE) cofnął skarżącej
koncesję z uwagi na trwałe zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją.
Decyzją z 12 września 2018 r. PURE ustalił dla skarżącej wysokość opłaty koncesyjnej za 2015 r. Skarżąca odwołała się od tej
decyzji do Sądu Okręgowego w W., który wyrokiem z 21 lipca 2020 r. (sygn. akt […]) oddalił złożone odwołanie. Od powyższego
rozstrzygnięcia skarżąca wniosła apelację, którą Sąd Apelacyjny w W. oddalił wyrokiem z 30 czerwca 2021 r. (sygn. akt […]).
Zarządzeniem Prezesa Trybunału Konstytucyjnego z 21 lutego 2022 r. skarżąca została wezwana do usunięcia w przepisanym terminie
braku formalnego skargi konstytucyjnej przez doręczenie odpisu lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem wyroku Sądu
Apelacyjnego w W. z 30 czerwca 2021 r. wraz z uzasadnieniem (sygn. akt […]). Pismem z 3 marca 2022 r. (data nadania) skarżąca
wykonała zarządzenie.
Uzasadniając wniesienie skargi skarżąca powołała się m.in. na wyrok Trybunału z 15 lipca 2013 r., sygn. K 7/12 (OTK ZU nr
6/A/2013, poz. 76), w którym stwierdzono, że „Niezależnie jednak, czy będziemy mieli do czynienia z podatkiem, czy też inną
daniną publiczną, o której mowa w art. 217 Konstytucji, ustawodawcę wiązać będzie tzw. reżim ustawy daninowej, tj. obowiązek
nie tylko nałożenia daniny publicznej w drodze ustawy, ale i ustawowego określenia jej konstrukcji prawnej” (s. 5 skargi).
Zdaniem skarżącej, mimo że w 2015 r. istniał obowiązek wnoszenia opłaty koncesyjnej, to z uwagi na brak ustawowych podstaw
do jej obliczenia, był on niewykonalny. Decyzja PURE zawierała obliczenie opłaty koncesyjnej wykorzystujące przepisy rozporządzenia
nie tylko co do podstawy obliczenia tej opłaty i stosowanej stawki, ale i co do jej granic, przez co naruszała art. 217 Konstytucji,
który zobowiązuje ustawodawcę do nakładania danin publicznych w drodze ustawy.
Skarżąca podkreśliła, że co prawda kwestionowane przepisy już nie obowiązują, ale zawierały one treści normatywne odnoszące
się do sfery praw i wolności chronionych konstytucyjnie. Obecnie, jak zaznacza, nie istnieje żaden inny instrument prawny
mogący spowodować zmianę ukształtowanej definitywnie sytuacji, a wyeliminowanie danego przepisu z systemu prawnego będzie
stanowić skuteczny środek przywracający ochronę praw naruszonych obowiązywaniem kwestionowanej regulacji prawnej.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: u.o.t.p.TK) skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym.
Służy ono wyeliminowaniu – już w początkowej fazie postępowania – spraw, które nie mogą być przedmiotem merytorycznego rozstrzygania.
Trybunał wydaje postanowienie o nadaniu skardze konstytucyjnej dalszego biegu, gdy spełnia ona określone przez prawo wymagania
oraz gdy nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 61 ust. 4 pkt 3 u.o.t.p.TK.
W ocenie Trybunału skarga konstytucyjna spełnia przesłanki przekazania jej do merytorycznego rozpoznania, ponieważ:
1) skargę sporządził radca prawny, który przedłożył pełnomocnictwo szczególne do reprezentowania skarżącej w postępowaniu
przed Trybunałem;
2) skarżąca wyczerpała przysługującą jej drogę prawną, ponieważ wyrok Sądu Apelacyjnego w W. z 30 czerwca 2021 r. (sygn. akt
[…]) jest prawomocny i nie przysługują od niego zwykłe środki zaskarżenia;
3) dochowany został przewidziany w art. 77 ust. 1 u.o.t.p.TK trzymiesięczny termin wniesienia skargi; ostateczne rozstrzygnięcie
zostało doręczone skarżącej 18 listopada 2021 r., a skarga konstytucyjna została wniesiona do Trybunału Konstytucyjnego 15
grudnia 2021 r. (data nadania).
Jak wynika z orzecznictwa Trybunału, „[z]asada falsa demonstratio non nocet nakazuje odczytać zakres zaskarżenia zgodnie z intencjami podmiotu uruchamiającego postępowanie przed sądem konstytucyjnym”
(postanowienia z 26 lutego 2014 r., sygn. K 52/12, OTK ZU nr 2/A/2014, poz. 25, cz. II, pkt 2 oraz 7 marca 2017 r., sygn.
K 40/13, OTK ZU A/2017, poz. 12).
W niniejszej skardze, jak przyjął Trybunał, określono przedmiot kontroli w rozumieniu art. 53 ust. 1 pkt 1 u.o.t.p.TK. Uznano
bowiem, że choć skarżąca nieprecyzyjnie wskazała akt prawny zawierający kwestionowane przepisy, to jednak z uzasadnienia skargi
jednoznacznie wynika, iż zaskarżony został § 1 ust. 1 w związku z § 2 oraz § 1 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
5 maja 1998 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki corocznych opłat wnoszonych
przez przedsiębiorstwa energetyczne, którym została udzielona koncesja (Dz. U. z 1998 r. Nr 60, poz. 387, ze zm.) w związku
z załącznikiem do niego. Skarżąca wskazała ponadto, które konstytucyjne prawo oraz w jaki sposób zostało – jej zdaniem – naruszone
(art. 53 ust. 1 pkt 2 u.o.t.p.TK), a także uzasadniła sformułowane w skardze zarzuty (art. 53 ust. 1 pkt 3 u.o.t.p.TK).
W związku z powyższym i zważywszy na to, że sformułowane przez skarżącą zarzuty nie są oczywiście bezzasadne (art. 61 ust.
4 pkt 3 u.o.t.p.TK), Trybunał Konstytucyjny – na podstawie art. 61 ust. 2 u.o.t.p.TK – postanowił nadać skardze konstytucyjnej
dalszy bieg.