1. W skardze konstytucyjnej wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 21 maja 2020 r. (data nadania) M.J. (dalej: skarżący),
reprezentowany przez pełnomocnika ustanowionego z wyboru, wystąpił z żądaniem na tle następującego stanu faktycznego.
1.1. Skarżący, w trybie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 631; dalej:
ustawa o zgromadzeniach), złożył 28 kwietnia 2020 r. zawiadomienie do Urzędu W. (dalej: Urząd Miasta) o zamiarze przeprowadzenia
10 maja 2020 r. demonstracji
Pismem z 30 kwietnia 2020 r. ([…]; dalej: decyzja o zakazie zgromadzenia) Urząd Miasta, wskazując na zakaz zgromadzeń, wynikający
z § 14 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów
i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 697, ze zm.; dalej: rozporządzenie RM z kwietnia 2020 r.),
poinformował skarżącego, że jego zgromadzenie nie może być zarejestrowane.
Odwołanie od decyzji o zakazie zgromadzenia zostało odrzucone postanowieniem Sądu Okręgowego w W. (dalej: Sąd Okręgowy) z
30 kwietnia 2020 r. (sygn. akt […]; dalej: postanowienie Sądu Okręgowego). Sąd Okręgowy wyjaśnił, że decyzja o zakazie zgromadzenia
jest pismem informacyjnym, a nie decyzją. Skarżący od powyższego orzeczenia wniósł zażalenie.
Sąd Apelacyjny w W. (dalej: Sąd Apelacyjny), postanowieniem z 1 maja 2020 r. (sygn. akt […]), uchylił powyższe postanowienie.
W uzasadnieniu wskazał, że decyzja o zakazie zgromadzenia stanowi decyzję administracyjną.
Sąd Okręgowy postanowieniem z 2 maja 2020 r. (sygn. akt […]) oddalił odwołanie od decyzji o zakazie zgromadzenia. Zażalenie
od powyższego orzeczenia zostało oddalone postanowieniem Sądu Apelacyjnego z 3 maja 2020 r. (sygn. akt […]). Orzeczenie to
zostało wskazane przez skarżącego jako ostateczne rozstrzygnięcie w jego sprawie.
1.2. Skarżący – powołując się na § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia
na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. poz. 491, ze zm.; dalej: rozporządzenie MZ), stosownie do którego
zakaz zgromadzeń nie obowiązuje w przypadku gdy liczba uczestników zgromadzenia wynosi nie więcej niż 50 osób – 4 maja 2020
r. złożył nowy wniosek.
Pismem z 6 maja 2020 r. ([…]; dalej: decyzja Urzędu) Urząd Miasta, wskazując na rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja
2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz.
792; dalej: rozporządzenie RM z maja 2020 r.) oraz wprowadzony tam zakaz zgromadzeń, poinformował skarżącego o braku możliwości
zarejestrowania zaplanowanego przez niego zgromadzenia.
Sąd Okręgowy postanowieniem z 7 maja 2020 r. (sygn. akt […]) oddalił odwołanie od decyzji Urzędu Miasta podnosząc, że wskazany
przez skarżącego § 11 ust. 2 rozporządzenia MZ przestał obowiązywać. Wyjaśnił on, że na mocy § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 31 marca 2020 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii
(Dz. U. poz. 565; dalej: rozporządzenie zmieniające), uchylono rozdziały 2-6 rozporządzenia MZ, a przepis § 11 ust. 2 znajdował
się w rozdziale 5. Oznacza to zatem, że został on uchylony z dniem wejścia w życie § 1 rozporządzenia zmieniającego. Z tego
względu Sąd Okręgowy uznał, że odwołanie skarżącego wraz z jego wnioskiem o zgodę na zgromadzenie na podstawie § 11 ust. 2
rozporządzenia MZ, jako uchylonego przed dniem ich złożenia, jest bezzasadne. Podkreślił, że odwołanie należało oddalić z
uwagi na obowiązujący wówczas stan prawny ukształtowany ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń
i chorób zakaźnych u ludzi (obecnie: Dz. U. z 2019 r. poz. 1239, ze zm.; dalej: ustawa o zwalczaniu chorób zakaźnych) oraz
wydanymi na podstawie art. 46a i b tej ustawy rozporządzeniami Rady Ministrów, a w szczególności na podstawie § 14 ust. 1
rozporządzenia RM z maja 2020 r. Ostatni z wymienionych przepisów zakazuje do odwołania organizowania zgromadzeń z uwagi na
przesłankę zagrożenia życia i zdrowia ludności, o której mowa w art. 14 pkt 2 ustawy o zgromadzeniach. Sąd Okręgowy wskazał
również na § 21 rozporządzenia RM z maja 2020 r., zgodnie z którym traci moc rozporządzenie RM z kwietnia 2020 r.
Zażalenie od powyższego orzeczenia zostało oddalone postanowieniem Sądu Apelacyjnego z 8 maja 2020 r. (sygn. akt […]). Zostało
ono wskazane przez skarżącego jako drugie ostateczne rozstrzygniecie w jego sprawie.
2. Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 26 czerwca 2020 r. (dalej: zarządzenie TK), doręczonym 13 lipca 2020
r., skarżący został wezwany do usunięcia braków formalnych skargi konstytucyjnej m.in. przez:
1) doręczenie poświadczonych za zgodność z oryginałem odpisów, kopii orzeczeń oraz decyzji wydanych w toku postępowań, które
były podstawą wniesienia skargi;
a) po wydaniu wskazanych w skardze postanowień w sprawach tych zapadły jeszcze jakieś inne rozstrzygnięcia, a jeżeli tak,
to doręczenie ich odpisów poświadczonych za zgodność z oryginałem wraz z czterema kopiami,
b) od wskazanych przez skarżącego postanowień został wniesiony nadzwyczajny środek zaskarżenia;
3) sprecyzowanie, czy skarżący kwestionuje wskazany w petitum skargi § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia RM z maja 2020 r., czy wskazany w uzasadnieniu skargi § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
RM z kwietnia 2020 r.;
4) wskazanie, w jaki sposób art. 46 ust. 4 pkt 4 ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych narusza art. 57 w związku z art. 31
ust. 3 zdanie drugie, art. 57 w związku z art. 233 ust. 3 i art. 233 ust. 3 Konstytucji.
W piśmie procesowym z 17 lipca 2020 r. (data nadania; dalej: pismo procesowe) skarżący wyjaśnił, że nie wniósł nadzwyczajnego
środka zaskarżenia do Sądu Najwyższego oraz że w postępowaniach, w związku z którymi wniesiono skargę konstytucyjną, nie zapadły
żadne kolejne orzeczenia. Sprecyzował również, że przedmiotem skargi uczynił § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia RM z maja 2020
r., który ostatecznie ukształtował stan prawny w jego sprawie.
Odnosząc się do zarządzenia TK w części dotyczącej wskazania, w jaki sposób art. 46 ust. 4 pkt 4 ustawy o zwalczaniu chorób
zakaźnych narusza art. 57 w związku z art. 31 ust. 3 zdanie drugie, wyjaśnił, że „[a]bsolutny co do zasady zakaz zgromadzeń
istotę prawa do zgromadzeń narusza w sposób oczywisty” i że prawo to może być ograniczone wyłącznie ustawą. Tymczasem art.
46 ust. 4 pkt 4 ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych deleguje to „uprawnienie konstytucyjne na poziom rozporządzenia”. Zaznaczył
również, że delegacja ustawowa w powyższym przepisie ma cechy delegacji blankietowej, ponieważ ustawodawca nie wskazał przesłanek
wprowadzenia zakazu zgromadzeń oraz nie określił, w jakim stopniu prawo to może być ograniczone. Powtórzył przy tym część
argumentacji przedstawionej w skardze konstytucyjnej (przytoczonej w pkt 3 tej części niniejszego postanowienia) dotyczącej
możliwości ograniczenia wolności organizowania pokojowych zgromadzeń wyłącznie jedną ustawą.
Niezależnie od powyższego wyjaśnił, że rozporządzenie RM z maja 2020 r. nie jest ustawą wymienioną w art. 233 ust. 3 Konstytucji.
Również w tym przypadku powtórzył on część swojej argumentacji przedstawionej skardze konstytucyjnej (przytoczonej w pkt 3
tej części niniejszego postanowienia).
W dalszej części pisma procesowego skarżący rozważał, czy „rzeczywiście istnieje realne zagrożenie dla życia i zdrowia w znacznych
rozmiarach uprawniające jakikolwiek organ do wydania zakazu zgromadzeń «a priori»”. Wskazał, że „zagrożenie COVID19 (…) jest
(…) znikome, a na pewno nie ma znacznych rozmiarów wskazanych w [a]rt. 14 ust. 2 [ustawy o zgromadzeniach] i można je wyeliminować
powszechnie stosowanymi środkami bezpieczeństwa (maseczki, dystans społeczny 2 metry)”. Zdaniem skarżącego, „aby wydać zakaz
zgromadzeń, zagrożenie, o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy o zgromadzeniach, musi mieć realny i rzeczywisty charakter,
a nie być oparte na „hipotezach i dywagacjach”. Tymczasem – jak podnosi skarżący – podmioty orzekające w jego sprawie w ogóle
tego nie badały.
Skarżący podniósł także, że ustawodawca „wydając rozporządzenie nie dokonał wykładni skutków wydania zaskarżonych norm prawa
przez pryzmat Konwencji Praw Człowieka, a w szczególności przez nakaz wynikający z Art. 11 Konwencji do bezwzględnego umożliwienia
pokojowego gromadzenia się”.
Do pisma procesowego skarżący dołączył poświadczone za zgodność z oryginałem odpisy oraz kopie orzeczeń wskazanych w zarządzeniu
TK.
3. Zdaniem skarżącego prawo określone w art. 57 Konstytucji jest na tyle istotne, że ustawodawca, przewidując możliwość jego
ograniczenia, posłużył się liczbą pojedynczą „ustawa”, dopuszczając jego ograniczenie wyłącznie jedną ustawą. Tym samym
w jego ocenie ograniczenie tego prawa kilkoma aktami prawnymi jest niedopuszczalne.
Odwołując się z kolei do art. 233 ust. 3 Konstytucji skarżący wyjaśnił, że przepis ten, wśród praw i wolności, które mogą
być ograniczone w związku z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej, nie wymienia wolności organizowania pokojowych zgromadzeń.
Tym samym – w ocenie skarżącego – nawet ogłoszenie stanu klęski żywiołowej nie uprawnia Rady Ministrów do ustanowienia zakazu
zgromadzeń (art. 57 Konstytucji).
Skarżący wskazał również, że w zakwestionowanych aktach prawnych ustawodawca „a priori zakazuje […] korzystania z konstytucyjnie
chronionych wolności lub praw choć jednocześnie publicznie ogłasza się iż zagrożenie ma jedynie niezweryfikowany charakter
i statystycznie jest pozorne”. Zdaniem skarżącego w niniejszej sprawie dochodzi do nadużycia „zdarzenia faktycznego [epidemii]
do bezpodstawnego ograniczenia podstawowych wolności i praw chronionych ustawą zasadniczą”.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje.
1. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: u.o.t.p. TK) skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym,
podczas którego Trybunał bada, czy odpowiada ona określonym przez prawo wymogom.
2. Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie uczyniono:
a) art. 46 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
(obecnie: Dz. U. z 2019 r. poz. 1239, ze zm.), o treści:
„1. Stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii na obszarze województwa lub jego części ogłasza i odwołuje wojewoda, w
drodze rozporządzenia, na wniosek państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
2. Jeżeli zagrożenie epidemiczne lub epidemia występuje na obszarze więcej niż jednego województwa, stan zagrożenia epidemicznego
lub stan epidemii ogłasza i odwołuje, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw administracji publicznej, na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego.
4. W rozporządzeniach, o których mowa w ust. 1 i 2, można ustanowić:
4) zakaz organizowania widowisk i innych zgromadzeń ludności,
b) § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów
i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 792), w brzmieniu:
„1. Do odwołania zakazuje się:
1) organizowania zgromadzeń w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. ‒ Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2019 r.
poz. 631);
3. Trybunał stwierdza, że skarga spełnia przesłanki warunkujące przekazanie jej do rozpoznania merytorycznego.
Skarga została sporządzona w imieniu skarżącego przez radcę prawnego (art. 44 ust. 1 u.o.t.p.TK).
Skarżący wyczerpał przysługującą mu drogę prawną (art. 77 ust. 1 u.o.t.p.TK), albowiem postanowienia Sądu Apelacyjnego w W.
z: 3 maja 2020 r. (sygn. akt […]) oraz 8 maja 2020 r. (sygn. akt […]) są prawomocne i nie przysługują od nich żadne zwykłe
środki zaskarżenia.
Dochowano terminu do wniesienia skargi konstytucyjnej w stosunku do obu wskazanych wyżej orzeczeń (art. 77 ust. 1 u.o.t.p.TK).
Prawidłowo określono przedmiot kontroli (art. 53 ust. 1 pkt 1 u.o.t.p.TK) wskazując, które konstytucyjne prawa i wolności
i w jaki sposób – zdaniem skarżącego – zostały naruszone (art. 53 ust. 1 pkt 2 u.o.t.p.TK) oraz przedstawiono w tym zakresie
stosowne uzasadnienie (art. 53 ust. 1 pkt 3 u.o.t.p.TK).
W ocenie Trybunału analizowana skarga konstytucyjna nie jest obarczona nieusuwalnymi brakami formalnymi, o których mowa w
art. 61 ust. 4 pkt 1 u.o.t.p.TK, zaś sformułowane w niej zarzuty nie są oczywiście bezzasadne w rozumieniu art. 61 ust. 4
pkt 3 u.o.t.p.TK.
W związku z powyższym Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.