Rada Miejska w Choroszczy (dalej: wnioskodawca) 18 grudnia 2019 r. (data nadania) wystąpiła z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego
o zbadanie zgodności z Konstytucją przepisu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148,
ze zm.).
Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 4 lutego 2020 r. wnioskodawca został wezwany do usunięcia braków formalnych
wniosku przez doręczenie oryginału lub poświadczonego za zgodność z oryginałem odpisu uchwały Rady Miejskiej w Choroszczy
z 21 listopada 2019 r. (nr XI/117/2019), uzasadnienie – z powołaniem odpowiednich przepisów prawa – że kwestionowany akt dotyczy
spraw objętych zakresem działania wnioskodawcy oraz przywołanie treści wzorców kontroli: art. 2 i art. 163 w związku z art.
7 Konstytucji wraz z ich wykładnią.
Pismem z 14 lutego 2020 r. (data nadania) wnioskodawca, dochowując wyznaczonego terminu, ustosunkował się do tego zarządzenia.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Na podstawie art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: u.o.t.p. TK) wniosek złożony przez podmiot, o którym mowa w art. 191 ust. 1 pkt 3-5 Konstytucji
Prezes Trybunału kieruje do wyznaczonego przez siebie sędziego Trybunału w celu wstępnego rozpoznania na posiedzeniu niejawnym.
Trybunał bada, czy wniosek spełnia wymagania formalne przewidziane w art. 47 i art. 48 u.o.t.p. TK, a w szczególności, czy
zaskarżony akt normatywny dotyczy spraw objętych zakresem działania wnioskodawcy (art. 191 ust. 1 pkt 3-5 w związku z art.
191 ust. 2 Konstytucji). Tym samym wstępne rozpoznanie wniosku umożliwia – już w początkowej fazie postępowania – wyeliminowanie
spraw, które nie mogą być przedmiotem merytorycznego rozstrzygania.
2. W rozpatrywanej sprawie, z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego wystąpiła Rada Miejska w Choroszczy, która – stosownie
do art. 48 ust. 2 pkt 1 u.o.t.p. TK – dołączyła do wniosku uchwałę nr XI/117/2019 z 21 listopada 2019 r.
Trybunał ustalił, że uchwała Rady została podjęta przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (art. 191 ust.
1 pkt 3 Konstytucji) i wyraża wolę wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego (§ 1). Określa ona ponadto przedmiot
i wzorce kontroli (§ 1), które są tożsame z zakresem zaskarżenia w złożonym wniosku. Uchwała upoważnia także Burmistrza Choroszczy
do jej wykonania, w tym udzielenia stosownych pełnomocnictw do występowania przed Trybunałem (§ 2).
W związku z powyższym Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że wniosek o zbadanie konstytucyjności zakwestionowanych aktów normatywnych
pochodzi od uprawnionego podmiotu (art. 191 ust. 1 pkt 3 Konstytucji).
3. Na podstawie art. 191 ust. 2 Konstytucji organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego są uprawnione do inicjowania
abstrakcyjnej kontroli norm, jeżeli kwestionowany przez nie akt normatywny dotyczy spraw objętych ich zakresem działania.
W związku z tym art. 48 ust. 1 pkt 1 u.o.t.p. TK wymaga, aby wnioskodawca – powołując przepis prawa lub statutu – uzasadnił,
że kwestionowany akt normatywny lub jego część dotyczy spraw objętych zakresem jego działania.
Wnioskodawca wskazał, że prowadzenie i utrzymanie szkół oraz placówek publicznych jest – na podstawie art. 104 ust. 1 i art.
105 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, ze zm.) w związku z art. 7 ust. 2 ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, ze zm.; obecnie: Dz. U. z 2020 r. poz. 713) – obowiązkowym
zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, ze zm.; obecnie: Dz. U. z 2020 r. poz. 910; dalej: u.p.o. lub ustawa – Prawo oświatowe)
zakładanie i prowadzenie wskazanych w tym przepisie przedszkoli i szkół podstawowych należy do zadań własnych gminy. Jak wskazuje
wnioskodawca art. 89 ustawy – Prawo oświatowe określa przebieg czynności likwidacyjnych szkoły lub placówki publicznej. Zgodnie
z ust. 1 tego przepisu szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu
uczniom przez ten organ możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także kształcącej w tym
samym lub zbliżonym zawodzie. Natomiast w ust. 3 wskazuje się, że szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez jednostkę
samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. W świetle art. 29 ust.
1 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe, w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania
i kompetencje organu prowadzącego, określone w art. 89 ust. 1 u.p.o., wykonuje odpowiednio: rada gminy, rada powiatu, sejmik
województwa.
Mając powyższe na względzie Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że Rada Miejska w Choroszczy wykazała, iż art. 89 ust. 3 zdanie
pierwsze ustawy – Prawo oświatowe, w zakresie wskazanym we wniosku dotyczy spraw objętych jej zakresem działania (art. 191
ust. 1 pkt 3 w związku z art. 191 ust. 2 Konstytucji w związku z art. 48 ust. 1 u.o.t.p. TK).
4. Trybunał ustalił również, że wnioskodawca prawidłowo określił przedmiot oraz wzorce kontroli, a także uzasadnił sformułowane
we wniosku zarzuty (art. 47 ust. 1 pkt 4-6 i ust. 2 u.o.t.p. TK).
5. Mając powyższe na uwadze Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że wniosek spełnia wymogi formalne przewidziane w u.o.t.p. TK,
dlatego też – na podstawie art. 61 ust. 2 u.o.t.p. TK – należało postanowić jak w sentencji.