1. W skardze konstytucyjnej z 21 czerwca 2018 r. A.K. (dalej: skarżąca) wniosła o zbadanie zgodności art. 1 ust. 1 w związku
z art. 1 ust. 6 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby
prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. poz. 1551; dalej: ustawa abolicyjna) w zakresie, w jakim umorzenie składek na
ubezpieczenie zdrowotne nie obejmuje osób, które prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą, ale z uwagi na ustalenie
prawa do renty podlegały tylko i wyłącznie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu, nie podlegając na zasadzie wyjątku obowiązkowym
ubezpieczeniom społecznym, z art. 2 w związku z art. 32 ust. 1 i 2 oraz w związku z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji.
1.1. Skarga konstytucyjna została wniesiona na tle niżej opisanego stanu faktycznego.
Ojciec skarżącej, jako rencista, rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, wykonując zawód radcy prawnego. Następnie,
będąc emerytem, kontynuował prowadzenie tej działalności. Z tej racji był zwolniony z obowiązku uiszczania składek na obowiązkowe
ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe), a jedynie winien był opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ojciec skarżącej zmarł w 2013 r., pozostawiając zobowiązania wobec zakładu ubezpieczeń społecznych (dalej: ZUS) z tytułu nieuiszczonych
składek na ubezpieczenie zdrowotne. Spadek po zmarłym nabyła jego córka – skarżąca.
W 2015 r. ZUS określił wysokość zobowiązań zmarłego ojca skarżącej, która w tym samym roku złożyła do organu rentowego wniosek
o umorzenie nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie ustawy abolicyjnej.
W 2016 r. organ rentowy odmówił umorzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne wraz z odsetkami. Od tej
decyzji skarżąca złożyła odwołanie, zarzucając naruszenie art. 1 ust. 6 ustawy abolicyjnej poprzez jego błędną wykładnię i
w konsekwencji przyjęcie, że w jej sprawie nie zachodzą podstawy do umorzenia zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie
zdrowotne.
Wyrokiem z 2017 r. Sąd Okręgowy w W. oddalił odwołanie skarżącej. Sąd wskazał, że z przepisów ustawy abolicyjnej jednoznacznie
wynika, że obejmuje ona tylko osoby, które w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. podlegały obowiązkowo ubezpieczeniom
emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia działalności pozarolniczej. Sąd podniósł również, odwołując
się do orzecznictwa Sądu Najwyższego, że „taki sposób interpretacji omawianego przepisu (art. 1 ust. 1 ustawy abolicyjnej)
wynika jednoznacznie z jego brzmienia, wobec czego nie może on być rozumiany inaczej, również przy uwzględnieniu innych niż
językowa (gramatyczna) metod wykładni, co oznacza, że osoba, która we wskazanym okresie nie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom
emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, nie jest objęta zakresem
podmiotowym ustawy” (s. 8 uzasadnienia wyroku). Sąd ustalił zatem, że skoro ojciec skarżącej nie podlegał obowiązkowo tym
ubezpieczeniom (emerytalnemu, rentowym oraz wypadkowemu), a jedynie podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu, to skarżąca nie mogła
skorzystać z umorzenia nieopłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, ponieważ ustawa abolicyjna nie miała w ogóle zastosowania
na gruncie rozpatrywanej sprawy.
Wyrokiem z 2018 r. Sąd Apelacyjny w W. oddalił apelację skarżącej.
1.2. W skardze konstytucyjnej skarżąca zakwestionowała zgodność art. 1 ust. 1 w związku z art. 1 ust. 6 ustawy abolicyjnej
z art. 2 w związku z art. 32 ust. 1 i 2 oraz w związku z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji w zakresie, w jakim umorzenie składek
na ubezpieczenie zdrowotne nie obejmuje osób, które prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą, ale z uwagi na ustalenie
prawa do renty podlegały tylko i wyłącznie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu, nie podlegając na zasadzie wyjątku obowiązkowym
ubezpieczeniom społecznym.
W ocenie skarżącej, „ustawodawca w treści ustawy abolicyjnej doprowadził do nieuzasadnionego pominięcia kręgu podmiotów zobowiązanych
jedynie do uiszczania składek na ubezpieczenie zdrowotne, czym naruszył konstytucyjną zasadę równości wobec prawa, która wystąpiła
na tle ochrony prawa własności i innych praw majątkowych z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji” (s. 6 skargi konstytucyjnej). Zdaniem
skarżącej, ustawodawca zdecydował się na umorzenie składek wobec szerokiego kręgu podmiotów, jednak pominął grupę, która nie
wyróżniała się żadną cechą uzasadniającą takie pominięcie. „Cechą relewantną pomiędzy kręgiem podmiotów wskazanym w art. 1
ustawy abolicyjnej jest generalny obowiązek ubezpieczenia, a w tym obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne.
W tym ostatnim, najistotniejszym i w zasadzie wystarczającym zakresie emeryci i renciści nie różnią się niczym od kręgu podmiotów
objętego ustawą abolicyjną” (s. 5 skargi konstytucyjnej). W konsekwencji brak możliwości umorzenia składek na ubezpieczenie
zdrowotne, to jest „pominięcie podmiotowo-przedmiotowe” ustawodawcy, spowodowało uszczuplenie majątku ubezpieczonych, których
zobowiązania nie zostały umorzone. Tym samym kwestionowana regulacja naruszała prawo własności i inne prawa majątkowe objęte
szczególną ochroną Konstytucji.
2. Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie z 1 października 2019 r. nie zgłosił udziału w postępowaniu.
3. Marszałek Sejmu w piśmie z 20 grudnia 2019 r. przedłożył stanowisko w imieniu Sejmu, wnosząc o stwierdzenie, że art. 1
ust. 1 i 6 ustawy abolicyjnej w zakresie, w jakim odnosi się wyłącznie do osoby podlegającej obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu,
rentowemu oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, jest zgodny z art. 64 ust. 1 i 2
w związku z art. 32 ust. 1 Konstytucji. W pozostałym zakresie wniósł o umorzenie postępowania ze względu na niedopuszczalność
wydania orzeczenia.
W ocenie Sejmu, na gruncie przepisów Konstytucji wprawdzie nie da się wyprowadzić podmiotowego prawa do umorzenia należności
publicznych, ale ustawodawca może wprowadzać rozwiązania prawne, które służą osiągnięciu ważnych celów społecznych, czego
przykładem była zaskarżona ustawa abolicyjna.
Marszałek Sejmu podkreślił, że umorzenie składek ma wartość majątkową, zaś żądanie abolicji realizuje interes majątkowy skarżącej,
który polega na zwolnieniu jej z długu publicznego. Prawo do abolicji zatem jako „inne prawo majątkowe” podlega ochronie prawnej
w świetle art. 64 ust. 1 Konstytucji. Natomiast ustawodawca może tworzyć, znosić, modyfikować czy ograniczać treść poszczególnych
praw majątkowych, ale z poszanowaniem konstytucyjnych standardów, w tym zgodnie z zasadą równości. Zdaniem Sejmu, pomiędzy
emerytami-przedsiębiorcami, którzy korzystają z szeregu zwolnień, ulg czy odliczeń, a przedsiębiorcami niekorzystającymi z
tego rodzaju uprawnień nie zachodzi podobieństwo, a zatem nie ma cechy relewantnej pozwalającej na uznanie ich za podmioty
podobne w rozumieniu konstytucyjnej zasady równości. Tym samym brak jest podstaw do przyjęcia, że ich sytuacja prawna winna
być jednakowo ukształtowana.
4. Prokurator Generalny w piśmie z 27 lutego 2020 r. przedstawił stanowisko, zgodnie z którym postępowanie powinno podlegać
umorzeniu wobec niedopuszczalności wydania orzeczenia. Skarga konstytucyjna nie odpowiada bowiem wymogom formalnym warunkującym
jej merytoryczne rozpoznanie przez Trybunał.
W ocenie Prokuratora Generalnego, skarżąca uznała zaskarżoną regulację za niepełną. Jednocześnie kwestionowany brak unormowania
umożliwiającego umorzenie należności z tytułu nieopłacanych składek na ubezpieczenie zdrowotne osoby, która w okresie objętym
ustawą abolicyjną nie podlegała obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej
działalności, nie spełnił, w jego opinii, wypracowanych w orzecznictwie trybunalskim kryteriów pominięcia prawodawczego. Zdaniem
Prokuratora Generalnego, brak jest jakościowej tożsamości lub daleko idącego podobieństwa rozwiązania, którego domaga się
skarżąca i treści uregulowanych w art. 1 ust. 1 i 6 ustawy abolicyjnej, co wskazuje, że podniesiony zarzut dotyczy zaniechania
ustawodawczego, pozostającego poza kognicją Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto odstąpienie przez ustawodawcę od wprowadzenia
regulacji, która umożliwiłaby umorzenie nieopłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne wyżej wymienionych osób nie było
przypadkowe, ale zamierzone. Nie podzielił zatem poglądu skarżącej, że ustawodawca miał zamiar umorzyć składki zdrowotne,
ale nieprawidłowo wskazał krąg podmiotów objętych ustawą abolicyjną. Ustawa ta w ogóle nie przewidywała możliwości samodzielnego
umorzenia należności jedynie z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne jakiejkolwiek grupy osób podlegających
temu ubezpieczeniu. Gdyby zatem Trybunał orzekł zgodnie ze wskazanym w skardze konstytucyjnej zakresem zaskarżenia, oznaczałoby
to konieczność wprowadzenia nieprzewidzianej w ustawie abolicyjnej regulacji, która określałaby przesłanki samodzielnego umorzenia
należności z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Tak daleko idące zmiany i stworzenie nowej regulacji
prawnej wskazuje, w ocenie Prokuratora Generalnego, na zaniechanie legislacyjne pozostające poza kognicją Trybunału.
Prokurator Generalny zauważył ponadto, że z Konstytucji nie wynika prawo do zwolnienia z wykonania zobowiązania pieniężnego
poprzez umorzenie nieopłaconych należności. Powołując się na orzecznictwo Trybunału, stwierdził zaś, że sprzeczne z zasadami
państwa prawnego jest twierdzenie o istnieniu jakiegokolwiek prawa podmiotowego do niewykonania zobowiązania ciążącego na
dłużniku.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Przedmiot i zakres zaskarżenia.
Skarżąca zakwestionowała zgodność art. 1 ust. 1 w związku z art. 1 ust. 6 ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności
powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. poz. 1551; dalej: ustawa
abolicyjna) w zakresie, w jakim umorzenie składek na ubezpieczenie zdrowotne nie obejmuje osób, które prowadziły pozarolniczą
działalność gospodarczą, ale z uwagi na ustalenie prawa do renty podlegały tylko i wyłącznie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu,
nie podlegając na zasadzie wyjątku obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, z art. 2 w związku z art. 32 ust. 1 i 2 oraz w
związku z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy abolicyjnej na wniosek osoby podlegającej w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009
r. obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności w rozumieniu
art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585,
ze zm.; obecnie Dz. U. z 2022 r. poz. 1009, ze zm.):
1) która przed 1 września 2012 r. zakończyła prowadzenie pozarolniczej działalności i nie prowadzi jej w dniu wydania decyzji,
o której mowa w art. 1 ust. 8,
2) innej niż wymieniona w pkt 1
– umarza się nieopłacone składki na te ubezpieczenia za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. oraz należne od nich
odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, koszty upomnienia, opłaty dodatkowe, a także koszty egzekucyjne naliczone przez dyrektora
oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, naczelnika urzędu skarbowego lub komornika sądowego.
W myśl zaś art. 1 ust. 6 ustawy abolicyjnej umorzenie należności, o których mowa w art. 1 ust. 1, skutkuje umorzeniem nieopłaconych
składek na ubezpieczenie zdrowotne i na Fundusz Pracy za ten sam okres oraz należnych od nich, za ten sam okres, odsetek za
zwłokę, opłat prolongacyjnych, kosztów upomnienia, opłat dodatkowych, a także kosztów egzekucyjnych naliczonych przez dyrektora
oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, naczelnika urzędu skarbowego lub komornika sądowego.
2. Dopuszczalność merytorycznego rozpoznania skargi.
2.1. Skarga konstytucyjna jest środkiem ochrony konstytucyjnych wolności lub praw. Zgodnie z art. 79 ust. 1 Konstytucji, każdy,
czyje konstytucyjne wolności lub prawa zostały naruszone, ma prawo – na zasadach określonych w ustawie – wnieść skargę do
Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego, na podstawie którego sąd
lub organ administracji publicznej orzekł ostatecznie o jego wolnościach lub prawach albo o jego obowiązkach określonych w
Konstytucji.
Trybunał niejednokrotnie wskazywał na trzy przesłanki warunkujące wniesienie i merytoryczne rozpoznanie skargi. „Pierwsza,
to naruszenie określonych w Konstytucji wolności lub praw, których podmiotem jest skarżący. Druga dotyczy uzyskania ostatecznego
orzeczenia sądu lub organu administracji publicznej rozstrzygającego o tych wolnościach lub prawach skarżącego. Trzecia natomiast
wymaga wykazania, że to ustawa lub inny akt normatywny, będące podstawą ostatecznego orzeczenia wydanego w sprawie skarżącego,
stanowią źródło naruszenia jego wolności lub praw” (postanowienie TK z 28 stycznia 2015 r., sygn. SK 15/14, OTK ZU nr 1/A/2015,
poz. 10).
Konkretny charakter kontroli konstytucyjności prawa w postępowaniu skargowym znalazł także swój wyraz normatywny między innymi
w art. 53 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: u.o.t.p.TK). Zgodnie z tym przepisem, skarga konstytucyjna winna zawierać wskazanie, która
konstytucyjna wolność lub prawo skarżącej, i w jaki sposób, jej zdaniem, zostały naruszone, a także uzasadnienie zarzutu niezgodności
kwestionowanego przepisu ustawy lub innego aktu normatywnego, ze wskazaną konstytucyjną wolnością lub prawem skarżącej, z
powołaniem argumentów lub dowodów na jego poparcie. Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie wskazywał w swoim orzecznictwie, że
„poprzestanie przez skarżącego na lakonicznym lub zdawkowym uzasadnieniu zarzutu albo na całkowitym nieuzasadnieniu sformułowanych
zarzutów stanowi niewykonanie dyspozycji ustawowej (art. 53 ust. 1 pkt 3 u.o.t.p.TK), co skutkuje odmową nadania dalszego
biegu skardze na etapie wstępnego rozpoznania albo umorzeniem postępowania ze względu na niedopuszczalność wydania wyroku
przy rozpoznaniu merytorycznym. Niedopuszczalne jest bowiem samodzielne precyzowanie przez Trybunał, a tym bardziej uzasadnianie,
jedynie ogólnikowo sformułowanych zarzutów niekonstytucyjności zaskarżonych przepisów (por. np. postanowienie TK z 4 lutego
2009 r., sygn. Ts 256/08, OTK ZU nr 2/B/2009, poz. 138 oraz wyrok TK z 27 lutego 2018 r., sygn. SK 25/15, OTK ZU A/2018, poz.
11)” – postanowienie z 17 grudnia 2018 r., sygn. Ts 173/17 (OTK ZU B/2019, poz. 59).
2.2. Dokonując analizy skargi konstytucyjnej, Trybunał Konstytucyjny ustalił, że jej istotą jest zarzut naruszenia prawa do
równej dla wszystkich ochrony prawa własności i innych praw majątkowych. Uzasadniając skargę, skarżąca wprost wskazała, że
„ustawodawca w treści ustawy abolicyjnej doprowadził do nieuzasadnionego pominięcia kręgu podmiotów zobowiązanych jedynie
do uiszczania składek na ubezpieczenie zdrowotne, czym naruszył konstytucyjną zasadę równości wobec prawa, która wystąpiła
na tle ochrony prawa własności i innych praw majątkowych z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji. (…) Na powyższym tle i w ścisłym
powiązaniu z naruszeniem praw jednostki (art. 32 ust. 1 i 2 oraz art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji RP) pozostaje naruszenie zasad
prawidłowej legislacji, których przestrzeganie jest konieczne dla demokratycznego państwa prawnego” (s. 6 i 7 skargi).
Na wstępie Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że zarzut naruszenia art. 2 Konstytucji i wynikającej z tego przepisu zasady
demokratycznego państwa prawnego nie został w prawidłowy sposób uargumentowany. Nie można bowiem uznać za realizację obowiązku
uzasadnienia sformułowanych zarzutów niezgodności kwestionowanych przepisów ustawy ze wskazanymi wzorcami kontroli, z powołaniem
argumentów lub dowodów na poparcie tych zarzutów, czego wymaga art. 53 ust. 1 pkt 3 u.o.t.p.TK, lakonicznych i ogólnych stwierdzeń
skarżącej, że „[n]ie może być przecież tak, że ustawa pozostaje niedookreślona, niejasna i powodująca trudności interpretacyjne”
(s. 7 skargi). Konieczność szczegółowego umotywowania naruszenia art. 2 Konstytucji miała w tym wypadku również szczególnie
istotne znaczenie ze względu na to, że powołanie tego przepisu jako wzorca kontroli w sprawach zainicjowanych skargą konstytucyjną
może nastąpić jedynie wyjątkowo, na co wielokrotnie zwracał uwagę Trybunał Konstytucyjny (np. w wyroku z 22 listopada 2016
r., sygn. SK 2/16, OTK ZU A/2016, poz. 92). W tym zakresie skarga podlegała zatem umorzeniu na podstawie art. 59 ust. 1 pkt
2 u.o.t.p.TK z uwagi na niedopuszczalność wydania wyroku.
Trybunał uznał zatem, że wzorcem kontroli w niniejszej sprawie był art. 32 ust. 1 i 2 w związku z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji.
2.3. Art. 32 Konstytucji nie wyraża żadnej konkretnej wolności czy prawa, a wynikające z tego przepisu zasada równości oraz
zakaz dyskryminacji są to zasady ogólne, znajdujące zastosowanie wyłącznie w związku z konkretnymi prawami (wolnościami) wyrażonymi
w Konstytucji. Trybunał Konstytucyjny wskazywał już w swoim orzecznictwie, że zasady te nie tworzą praw ani wolności „samoistnie”,
a zatem w oderwaniu od tych konstytucyjnie uregulowanych. Równość oraz zakaz dyskryminacji funkcjonują zawsze w pewnym kontekście
sytuacyjnym i muszą być odniesione do zakazów lub nakazów albo nadania uprawnień określonym jednostkom (grupom jednostek)
w porównaniu ze statusem innych jednostek (grup). Art. 32 Konstytucji może zatem stanowić wzorzec kontroli w postępowaniu
inicjowanym skargą konstytucyjną wyłącznie w wypadku wskazania przez skarżącego, jaka jego wolność lub prawo, wynikające z
innych przepisów Konstytucji, są uregulowane z naruszeniem powyższych zasad. Art. 32 Konstytucji może stanowić wzorzec kontroli
w postępowaniu zainicjowanym skargą konstytucyjną wyłącznie, gdy jest powołany wraz z innym przepisem, wyrażającym prawo lub
wolność konstytucyjną (zob. postanowienie TK z 18 grudnia 2019 r., sygn. SK 71/19, OTK ZU A/2020, poz. 2). W niniejszej sprawie
wzorcem kontroli powołanym w związku z art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji był art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji wyrażający konstytucyjne
prawo podmiotowe – prawo własności i innych praw majątkowych.
2.4. Trybunał przypomniał jednocześnie, że „uzasadnienie zarzutu naruszenia zasady równości wymaga określenia kręgu adresatów,
do których odnosi się budząca wątpliwości norma prawna oraz wskazania, czy istnieje wspólna cecha relewantna pomiędzy porównywanymi
podmiotami, a więc czy zachodzi podobieństwo stanowiące przesłankę zastosowania zasady równości. W wypadku zarzutu naruszenia
zasady równości konieczne jest wykazanie, że podmioty podobne zostały przez prawo potraktowane odmiennie, zaś w świetle norm,
zasad i wartości konstytucyjnych takie zróżnicowanie sytuacji prawnej jest nieusprawiedliwione” (postanowienie TK z 17 lipca
2019 r., sygn. SK 6/19, OTK ZU A/2019, poz. 38).
Uzasadniając zarzut naruszenia art. 32 ust. 1 i 2 w związku z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji, skarżąca nie zawarła wymaganej
argumentacji uzasadniającej zarzut naruszenia zasady równości, zaznaczyła jedynie ogólnie, że „[c]echą relewantną pomiędzy
kręgiem podmiotów wskazanym w art. 1 ustawy abolicyjnej jest generalny obowiązek ubezpieczenia, a w tym obowiązek opłacania
składek na ubezpieczenie zdrowotne. W tym ostatnim, najistotniejszym i w zasadzie wystarczającym zakresie emeryci i renciści
nie różnią się niczym od kręgu podmiotów objętego ustawą abolicyjną” (s. 5 skargi).
Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że w świetle art. 1 ust. 1 ustawy abolicyjnej – jej adresatami zostały objęte wyłącznie
osoby podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym (emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu) z tytułu prowadzenia pozarolniczej
działalności od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. Dokonując porównania sytuacji prawnej i faktycznej adresatów ustawy
abolicyjnej i osób podlegających obowiązkowo jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności
i posiadających zadłużenie wyłącznie z tytułu nieopłaconych składek na to ubezpieczenie, na które wskazuje skarżąca w treści
skargi, Trybunał zwrócił uwagę na istotne różnice w obowiązku opłacania składek z tytułu prowadzenia tego samego rodzaju działalności
pozarolniczej. O ile bowiem adresaci ustawy abolicyjnej byli zobowiązani do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne,
rentowe, wypadkowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne, o tyle emeryci czy renciści, opłacając jedynie składkę zdrowotną z tytułu
prowadzenia pozarolniczej działalności, zwolnieni zostali z obowiązku ponoszenia ciężaru ekonomicznego składek na wyżej wymienione
ubezpieczenia społeczne. Występujące różnice w statusie ubezpieczeniowym jednoznacznie przesądziły o odmiennym statusie prawnym
porównywanych kategorii podmiotów. Trybunał Konstytucyjny podzielił tym samym stanowisko wyrażone w postanowieniu z 16 marca
2016 r., sygn. Ts 291/15 (OTK ZU B/2016, poz. 251), nieuwzględniającym zażalenia na postanowienie o odmowie nadania dalszego
biegu skardze konstytucyjnej w analogicznej sprawie, w którym wyraźnie wskazał, że w ustawie abolicyjnej „celem ustawodawcy
było udzielenie pomocy nie wszystkim osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, ale tylko tym, które podlegały
obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu (art. 1 ust. 1 ustawy abolicyjnej). Osoby takie jak skarżący,
tj. podlegające dobrowolnie tym ubezpieczeniom, nie zostały objęte zakresem podmiotowym ustawy, ponieważ mają inny status
prawny”.
Co więcej, ustawa abolicyjna nie tylko nie przewidywała umorzenia zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne osób
niepodlegających obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, ale w ogóle nie stanowiła
podstawy samodzielnego umorzenia tych należności dla jakiejkolwiek grupy podmiotów. Natomiast umorzenie zaległości z tytułu
składek zdrowotnych osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, w świetle art. 1 ust. 6 ustawy abolicyjnej,
dokonywało się bowiem niejako automatycznie jako konsekwencja umorzenia zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne.
Trybunał Konstytucyjny podkreślił, że status prawny osób podlegających obowiązkowo jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu
prowadzenia pozarolniczej działalności i posiadających zadłużenie wyłącznie z tytułu nieopłaconych składek na to ubezpieczenie
jest inny niż podmiotów określonych w art. 1 ust. 1 ustawy abolicyjnej. Z tego względu nie można uznać tych kategorii osób
za podmioty podobne wymagające takiego samego traktowania zgodnie z dyrektywami wynikającymi z zasady równości. Skarżąca zakwestionowała
zatem niekonstytucyjne zróżnicowanie podmiotów niepodobnych, co nie może być przedmiotem oceny pod kątem zgodności z art.
32 ust. 1 i 2 w związku z art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji. W dotychczasowym orzecznictwie Trybunał Konstytucyjny podnosił już,
że „[r]óżne traktowanie świadczeniobiorców, którzy nie mają wspólnej cechy relewantnej, nie narusza (…) zasady równości, a
nawet nie pozwala na analizowanie ich sytuacji jako podobnej z punktu widzenia tej zasady” (wyrok z 24 lipca 2014 r., sygn.
SK 53/13, OTK ZU nr 7/A/2014, poz. 77).
Postępowanie zostało zatem umorzone na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 u.o.t.p.TK ze względu na niedopuszczalność wydania wyroku.
Z uwagi na powyższe okoliczności Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.