Do Trybunału Konstytucyjnego wpłynął wniosek Krajowej Rady Komorniczej (dalej: Rada) z 17 stycznia 2018 roku (data nadania)
o zbadanie zgodności:
1) art. 2 ustawy z dnia 29 września 2017 r. o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. poz. 1910; dalej:
ustawa zmieniająca) z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zasady niedziałania prawa wstecz, zasady ochrony
zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa oraz art. 64 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej;
2) art. 2 ust. 4-6 ustawy zmieniającej z art. 64 ust. 2 w związku z art. 32 ust. 1 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji;
3) art. 3 ustawy zmieniającej z art. 2 Konstytucji w zakresie zasady zachowania odpowiedniej vacatio legis.
Zarządzeniem z 18 kwietnia 2018 r., Trybunał Konstytucyjny wezwał wnioskodawcę do usunięcia, w terminie 7 dni od dnia doręczenia
wezwania, braków formalnych wniosku przez:
1) nadesłanie aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego wraz z czterema kopiami;
2) wskazanie składu osobowego Krajowej Rady Komorniczej w dniu podjęcia uchwały nr 1802/V z 12 grudnia 2017 r.
W piśmie do Trybunału, złożonym 14 maja 2018 r., pełnomocnik wnioskodawcy odniósł się do stwierdzonych przez Trybunał Konstytucyjny
braków formalnych wniosku.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. poz. 2072; dalej: u.o.t.p. TK), wniosek przedstawiony przez ogólnokrajową władzę organizacji zawodowej podlega wstępnemu
rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym, podczas którego Trybunał bada, czy pochodzi on od uprawnionego podmiotu (art. 191 ust.
1 pkt 4 w związku z art. 191 ust. 2 Konstytucji), czy spełnia wymagania formalne (art. 47 ust. 1 i 2 oraz art. 48 ust. 1 pkt
1 i ust. 2 pkt 1 u.o.t.p. TK) oraz czy nie jest oczywiście bezzasadny (art. 61 ust. 4 pkt 3 u.o.t.p. TK). Tym samym wstępne
rozpoznanie wniosku umożliwia – już w początkowej fazie postępowania – wyeliminowanie spraw, które nie mogą być przedmiotem
merytorycznego rozstrzygania.
2. Wniosek został złożony przez Krajową Radę Komorniczą (dalej: Rada), a zatem przez ogólnokrajową władzę organizacji zawodowej,
o której mowa w art. 191 ust. 1 pkt 4 Konstytucji. Rada wyraziła wolę wystąpienia z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego
w uchwale nr 1802/V z 12 grudnia 2017 r. (dalej: uchwała), określającej przedmiot i wzorce kontroli, tożsame z zakresem zaskarżenia
złożonego wniosku (§ 1), a także organ powołany do jej wykonania (§ 2). Uchwała upoważnia również Prezesa Krajowej Rady Komorniczej
do wyznaczenia pełnomocnika reprezentującego wnioskodawcę w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym (§ 2 uchwały).
Zaskarżona ustawa została uchwalona w wykonaniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 października 2015 r. (sygn. akt P 3/14,
OTK ZU nr 9/A/2015, poz. 145) stwierdzającego niezgodność art. 51 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o komornikach sądowych i egzekucji (obecnie: Dz. U. z 2018 r. poz. 1309, ze zm.; dalej: ustawa komornicza) z art. 64 ust.
2 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Zdaniem Trybunału, wnioskodawca wykazał, że art. 2 i art. 3 ustawy zmieniającej dotyczą spraw objętych zakresem ogólnokrajowej
władzy organizacji zawodowej (art. 191 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 191 ust. 2 Konstytucji), na co wskazuje art. 83 i art.
85 ustawy komorniczej.
3. Wnioskodawca wnosi o stwierdzenie niezgodności art. 2 ust. 1-3 ustawy zmieniającej z art. 2 Konstytucji w zakresie zasady
niedziałania prawa wstecz. Art. 2 ust. 1 ustawy zmieniającej stanowi, że do postępowań egzekucyjnych wszczętych i niezakończonych
do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej stosuje się przepisy ustawy komorniczej, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą.
Zgodnie z ustępem drugim skarżonej ustawy, jeżeli przed dniem wejścia w życie tej ustawy komornik sądowy (dalej: komornik)
wezwał wierzyciela do uiszczenia opłaty na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy komorniczej, a do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej
termin ten nie upłynął albo upłynął bezskutecznie, komornik sądowy wzywa wierzyciela do uiszczenia opłaty tymczasowej na podstawie
art. 49a ust. 2 ustawy komorniczej, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą.
Ustęp trzeci artykułu 2 ustawy stanowi, że jeżeli wierzyciel uiścił opłatę w wysokości przewidzianej w przepisach dotychczasowych,
komornik sądowy zwraca mu różnicę między opłatą uiszczoną, a opłatą tymczasową przewidzianą w art. 49a ust. 1 ustawy komorniczej,
w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą.
Wnioskodawca twierdzi, że konsekwencją zaskarżonych przepisów jest ich retroaktywne działanie, skutkujące pogorszeniem sytuacji
prawnej adresata normy prawnej – komornika – polegające na zwiększeniu zakresu zobowiązań. Z wejściem w życie zaskarżonych
przepisów zmieniła się bowiem sytuacja prawna komornika, który wezwał wierzyciela do uiszczenia opłaty stałej (na podstawie
art. 49a ust. 1 ustawy komorniczej), od której uzależnione jest wszczęcie egzekucji świadczeń niepieniężnych i dokonanie zabezpieczenia
roszczeń niepieniężnych. W przypadku opróżnienia lokalu z rzeczy lub osób opłata stała wynosiła 40% przeciętnego wynagrodzenia
przy czym opłatę tę komornik pobierał od każdej izby z wyłączeniem pomieszczeń stanowiących przedpokoje, alkowy, korytarze,
werandy, łazienki, spiżarnie, loggie i podobne. Nowelizacja:
1) wprowadziła kategorię opłaty tymczasowej uiszczanej przez wierzyciela wraz z wnioskiem o wszczęcie egzekucji świadczeń
niepieniężnych w wysokości 10% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego;
2) obniżyła opłatę ostateczną za wprowadzenie w posiadanie nieruchomości i opróżnienie lokalu do 20% przeciętnego wynagrodzenia
miesięcznego;
3) określiła nowe zasady rozliczeń z dłużnikiem z tytułu opłaty uzupełniającej w wysokości różnicy między opłatą ostateczną
a uiszczoną przez wierzyciela opłatą tymczasową z uwzględnieniem sytuacji dobrowolnego wykonania obowiązku przez dłużnika
po wezwaniu przez komornika i w terminie przez niego wyznaczonym bądź dobrowolnego wykonania obowiązku przez dłużnika przed
doręczeniem wezwania komornika.
4. Zarzut retroaktywnego działania, wnioskodawca stawia również ustępom od 4 do 6 zaskarżonego art. 2 ustawy zmieniającej.
Jego zdaniem, art. 2 ust. 4 zobowiązuje komornika – na wniosek wierzyciela lub dłużnika – do ustalenia opłaty stałej (o której
mowa w art. 50, art. 51 i art. 54 ustawy komorniczej w dotychczasowym brzmieniu) na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy komorniczej,
jeżeli dobrowolne wykonanie obowiązku przez dłużnika w warunkach określonych w nowoustanowionym przepisie nastąpiło przed
dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, a do 22 października 2015 r. nie doszło do wykonania prawomocnego postanowienia
wydanego na podstawie art. 770 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1360,
ze zm.; dalej: k.p.c.), w części obejmującej uiszczoną przez wierzyciela opłatę stałą.
Zgodnie z ust. 5 art. 2 ustawy zmieniającej, wierzyciel lub dłużnik może wystąpić z przedmiotowym wnioskiem w terminie jednego
roku od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej.
Ustęp szósty art. 2 stanowi, że w przypadku opisanym w ust. 4 pobraną różnicę między opłatą stałą ustaloną na podstawie starego
stanu prawnego a opłatą ustaloną na podstawie dodanego art. 49 ust. 3 ustawy komorniczej komornik zwraca wierzycielowi w
zakresie, w jakim nie otrzymał zwrotu jej równowartości od dłużnika, a pozostałą część – dłużnikowi.
5. Wnioskodawca zakwestionował również zgodność art. 2 ustawy zmieniającej z art. 2 Konstytucji w zakresie zasady zaufania
obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa. Przytoczył wyrok Trybunału z 8 grudnia 2009 r., (sygn. SK 34/08, OTK
ZU nr 11/A/2009, poz. 165) zgodnie z którym „naruszenie zakazu retroakcji prawa prowadzi niejednokrotnie do automatycznego
naruszenia porządku demokratycznego – w szczególności zaś: zasady zaufania obywateli do państwa i prawa. „Wnioskodawca argumentuje
ponadto, że „adresaci norm prawnych mają prawo oczekiwać, że regulacja prawna nie zostanie zmieniona na ich niekorzyść w sposób
arbitralny i zaskakujący (zob. wyroki z: 19 listopada 2008 r., sygn. Kp 2/08, OTK ZU nr 9/A/2008, poz. 157; z 4 listopada
2015 r., sygn. K 1/14, OTK ZU nr 10/A/2015, poz. 163)”.
6. Wnioskodawca z argumentów na rzecz niezgodności zaskarżonych przepisów z art. 2 Konstytucji wyprowadza zarzut ich niezgodności
również z art. 64 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 ustawy zasadniczej. Jego zdaniem, przepisy te – oparte na zasadzie bezpośredniego
działania nowego prawa, ale wywołujące skutek retroaktywny (art. 2 ust 1-3 ustawy zmieniającej) oraz pozwalające na ingerencję
w prawomocne postanowienia o kosztach egzekucyjnych (art. 2 ust. 4-6 ustawy zmieniającej) – powodują negatywne konsekwencje
w sferze majątkowej komorników, którzy z jednej strony wykonują funkcję publiczną, z drugiej jednak prowadzą działalność na
własny rachunek.
7. W niniejszej sprawie zgodność art. 2 ust 4-6 ustawy zmieniającej, a zatem przepisów pozwalających na ingerencję w prawomocne
postanowienia o kosztach egzekucyjnych została zakwestionowana z art. 64 ust. 2 w związku z art. 32 ust. 1 oraz art. 31 ust.
3 Konstytucji. Wnioskodawca twierdzi, że przepisy te naruszają równą ochronę własności komorników. Argumentuje, że owa równa
ochrona należy się podmiotom podobnym, a więc charakteryzującym się określoną wspólną istotną cechą faktyczną lub prawną.
Podmiotami tymi, zdaniem wnioskodawcy, są dwie grupy komorników. Jedna z nich wydała postanowienia o kosztach egzekucji na
podstawie art. 770 k.p.c. przed 22 października 2015 r. (tj. przed ogłoszeniem wyroku o sygn. P 3/14), które wskutek niezaskarżenia
ich przez strony lub upływu terminu uprawomocniły się i zostały przed tą datą wykonane. Druga zaś grupa wydała postanowienia,
które z różnych względów nie zostały wykonane. Wnioskodawca argumentuje, że nałożenie na drugą z tych grup dodatkowych obowiązków
określonych w art. 2 ust. 4 ustawy zmieniającej, nie można uznać za konstytucyjnie dopuszczalne odstępstwo od zasady równego
traktowania. Jego zdaniem, nowelizacja nie spełnia wymogu konieczności oraz proporcjonalności sensu stricto, a więc zakazu nadmiernej ingerencji w sferę wolności lub praw jednostki.
8. Wnioskodawca wnosi również o zbadanie zgodności art. 3 ustawy zmieniającej z art. 2 Konstytucji w zakresie zasady odpowiedniej
vacatio legis. Twierdzi, że ustawodawca, wykazując opieszałość w podjęciu działań legislacyjnych mających na celu realizację wyroku o sygn.
P 3/14, a zarazem ustanawiając przepis intertemporalny uniemożliwiający dokończenie wszczętych wcześniej postępowań na dotychczasowych
zasadach, równocześnie przyjął standardowy okres 14 dni na wejście w życie ustawy i tym samym przerzucił na komorników sądowych
skutki zarówno działania nowego prawa, jak i wspomnianej opieszałości.
9. Trybunał uznał, że wnioskodawca w sposób dostateczny uzasadnił zarzuty niekonstytucyjności przedmiotu kontroli.
Z powyższych względów Trybunał postanowił jak w sentencji.