1. Wnioskiem z 25 marca 2004 r. pełnomocnik Rady Miasta Ostrowiec Świętokrzyski, wniósł o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją
i innymi przepisami prawa międzynarodowego, dwóch przepisów. Po pierwsze – art. 15 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu
ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592; dalej: ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego) z art. 2, art. 16, art. 21, art. 32,
art. 64, art. 92 ust. 1, art. 165, art. 167 Konstytucji oraz z art. 3 ust. 1 i art. 9 ust. 1 i 2 Europejskiej Karty Samorządu
Terytorialnego, sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r., ratyfikowanej przez Polskę (Dz. U. z 1994 r. Nr 124,
poz. 607; dalej EKST), a w konsekwencji także z art. 9, art. 91 ust. 2 w związku z art. 241 ust. 1 Konstytucji. Po drugie
– art. 17 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego w związku z art. 15 tej ustawy, z art. 2 i art. 32 Konstytucji.
Zdaniem wnioskodawcy, ingerencja w samodzielność finansową gminy poprzez ograniczenie jej dochodów oraz nałożenie nowych zadań
bez zagwarantowania środków finansowych, ogranicza zdolność wnioskodawcy do wykonywania zadań publicznych. Wejście w życie
zaskarżonych przepisów prowadzi do powstania, na skutek uwłaszczenia, uszczerbku w mieniu komunalnym. Prawo rozporządzania
mieniem komunalnym jest zaś jedną z konstytucyjnych cech umożliwiających istnienie i samodzielność jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego zmienia art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników
wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209 ze zm.; dalej: ustawa z 26 lipca 2001 r.). Ustawa z 26
lipca 2001 r. dotyczyła nieodpłatnego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności i gwarantowała prawo
do uwłaszczenia osobom fizycznym (lub ich następcom prawnym), które nie skorzystały z uwłaszczenia majątkiem określonym w
art. 56a ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz w okresie od 26 maja 1990 r. co najmniej
do 24 października 2001 r. legitymowały się prawem użytkowania lub współużytkowania wieczystego nieruchomości należącej do
Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, położonej na obszarach Ziem Odzyskanych lub byłego Wolnego Miasta Gdańska,
nadanej jako gospodarstwo rolne w trybie osadnictwa rolnego na Ziemiach Odzyskanych, obecnie będącej albo nieruchomością rolną,
albo nieruchomością zabudowaną na cele mieszkaniowe.
Zmiana wprowadzona przepisem art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego rozszerzyła zakres terytorialny obowiązywania
ustawy z 26 lipca 2001 r. na obszar całego kraju. Zmianie uległy również warunki na jakich uwłaszczenie ma następować. W szczególności
użytkownicy wieczyści zwolnieni zostali z opłat sądowych z tytułu założenia i wpisu do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości
nabytych na podstawie decyzji uwłaszczeniowej, a także innych kosztów związanych z postępowaniem w sprawie wydania tej decyzji.
Obecnie koszty te ma pokrywać Skarb Państwa. Natomiast w brzmieniu sprzed nowelizacji koszty takie ponosiły osoby zainteresowane
przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W opinii wnioskodawcy takie rozwiązanie jest sprzeczne z
art. 167 Konstytucji.
Uwłaszczenie użytkowników wieczystych nieruchomości w trybie przewidzianym przez zaskarżone przepisy związane jest z nałożeniem
na jednostki samorządu terytorialnego nowych zadań. Ustawa weszła w życie od połowy 2003 r., zaś w budżecie państwa na 2003
r. ani też na 2004 r. nie zostały zarezerwowane żadne środki przeznaczone dla jednostek samorządu terytorialnego na ten cel.
Obowiązek ponoszenia kosztów sądowych związanych z całym procesem uwłaszczenia spoczywa na Skarbie Państwa, lecz w praktyce
– w opinii wnioskodawcy – skutkuje to kolejnym obciążeniem dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego jest także niezgodny z EKST, gdyż zaskarżona regulacja nie daje jednostkom
samorządu terytorialnego gwarancji do otrzymywania środków finansowych na poziomie umożliwiającym realizację ciążących na
nich zadań. Konsekwencją niezgodności art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego z EKST jest również naruszenie międzynarodowych
zobowiązań Polski, a tym samym niezgodność z art. 9 i art. 91 ust. 2 w związku z art. 241 ust. 1 Konstytucji.
W opinii wnioskodawcy, art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego stanowi wprost o wywłaszczeniu gmin ex lege z własności komunalnej bez słusznego odszkodowania. Nabycie prawa własności przez użytkowników wieczystych następuje bowiem
bezpłatnie a gminy nie otrzymują żadnego odszkodowania z tego tytułu ze strony Skarbu Państwa. Takie rozwiązanie stanowi naruszenie
art. 21 w związku z art. 64 i art. 165 Konstytucji. Naruszenie zaskarżonym przepisem art. 165 Konstytucji polega na trwałym
pozbawieniu gmin istotnej części majątku (wywłaszczeniu), z którego dochody stanowią jedno z istotnych źródeł finansowania
ich zadań własnych. Zaskarżony przepis nie przewiduje żadnych rekompensat dla gmin z budżetu państwa, nie zawiera też możliwości
wyrównania strat gminom najbardziej dotkniętym jej skutkami. Oznacza to nie tylko naruszenie samodzielności finansowej gmin,
ale także prowadzi do znacznego zróżnicowania gmin pod względem stopnia utraty dochodów. Jednocześnie te gminy, które tracą
najwięcej dochodów, ponoszą też najwięcej kosztów związanych z wykonaniem zadania publicznego, polegającego na czynnościach
przekształcania użytkowania wieczystego w prawo własności.
Wnioskodawca uważa, że ustawodawca uchwalając zaskarżone przepisy ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego zapomniał, że kwestia
przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności była już przedmiotem regulacji ustawy z dnia 4 września 1997 r.
o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 1999 r. Nr 65,
poz. 746 ze zm.) a zmieniana przepisem art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, ustawa z 26 lipca 2001 r., była jedynie
w stosunku do niej ustawą szczególną. W uzasadnieniu wnioskodawca wskazał na możliwe komplikacje i problemy o charakterze
interpretacyjnym co do zakresu stosowania takich przepisów. Szczególne komplikacje interpretacyjne wnioskodawca upatruje w
treści art. 17 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, zgodnie z którym do postępowań wszczętych na podstawie ustawy o kształtowaniu
ustroju rolnego i niezakończonych przed dniem wejścia w życie tej ustawy, stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym ustawą.
W konsekwencji, taka regulacja stanowi naruszenie zasad prawidłowej legislacji, gdyż sprawy dotyczące identycznego stanu faktycznego,
będą rozpatrywane w oparciu o różne przepisy i różne zasady dotyczące kwestii opłat. Z zasad prawidłowej legislacji wynika
nakaz określoności przepisów, co oznacza formułowanie ich w sposób poprawny, precyzyjny i jasny. Zaskarżone przepisy nie spełniają
takich kryteriów, co pozwala na stwierdzenie, że są niezgodne z art. 2 Konstytucji a w konsekwencji także – w przypadku stosowania
przez podobne podmioty różnych przepisów – z art. 32 Konstytucji.
Zaskarżone przepisy naruszają także zasadę ochrony zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Zdaniem wnioskodawcy,
niedopuszczalna jest w demokratycznym państwie prawa sytuacja, w której ustawodawca pozbawia wspólnoty samorządowe jednego
ze źródeł dochodów własnych bez dania jakiegokolwiek odszkodowania. Czyni to w dodatku w środku roku budżetowego. Zaskarżone
przepisy ingerują także w istniejące stosunki umowne, wiążące właścicieli nieruchomości z użytkownikami wieczystymi. To umowa,
zawarta między stronami określa okres użytkowania wieczystego, wysokość opłat, obowiązki użytkownika i inne elementy. Tylko
wyjątkowo istotne względy i okoliczności mogą zadecydować o dopuszczalności ingerencji ustawodawcy w stosunki prawne ukształtowane
przez strony. Taka regulacja stanowi naruszenie zasady swobody umów, która stanowi jeden z fundamentów ustroju gospodarczego
RP (art. 20 Konstytucji), a także zasadę samodzielności gminy (art. 165 ust. 2 Konstytucji).
Wątpliwości wnioskodawcy budzi również to, czy art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego jest zgodny z zasadą równości
wobec prawa (art. 32 Konstytucji). Zaskarżone przepisy obok różnicowania gmin pod względem nakładanych na nie ciężarów, skutkują
także nieuzasadnionym zróżnicowaniem sytuacji prawnej osób, które składały wnioski w sprawie przekształcenia prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności na podstawie przepisów ustawy z 1997 r. i osób, które korzystają z przekształcenia na warunkach
określonych w art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Nabycie własności na zasadach określonych w ustawie z 1997 r.
następuje odpłatnie – użytkownicy wieczyści muszą uiścić opłatę za przekształcenie i ponieść koszty związane z procedurą przekształcenia.
Tymczasem w stanie prawnym wprowadzonym art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego nabycie następuje nieodpłatnie, a koszty
przekształcenia ponosi Skarb Państwa. Osoby, które uzyskują prawo własności pod rządami „nowej” ustawy uzyskują je na warunkach
korzystniejszych. Dodatkowo, zdaniem wnioskodawcy, art. 15 ust. 7 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego jest niezgodny z
art. 92 ust. 1 Konstytucji, gdyż nie zawiera wytycznych dotyczących treści rozporządzenia.
2. Prokurator Generalny w piśmie z 4 listopada 2005 r. wniósł o umorzenie postępowania, na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3
ustawy z 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym z powodu utraty mocy obowiązującej przez zakwestionowane przepisy.
W uzasadnieniu stwierdził, że zakwestionowane przepisy znowelizowały ustawę z 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników
wieczystych prawa własności nieruchomości, zaś ustawa ta utraciła moc obowiązującą na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459),
która weszła w życie 12 października 2005 r. Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, utrata mocy
obowiązującej aktu normatywnego stanowi negatywną przesłankę merytorycznego rozpoznania sprawy. Treść przepisów intertemporalnych
nie pozostawia wątpliwości, że ustawa z 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości
została definitywnie wyeliminowana z obrotu prawnego, co oznacza, że jej przepisy nie mogą być stosowane do jakiejkolwiek
sytuacji faktycznej. Utrata mocy obowiązującej przez zakwestionowane przepisy nastąpiła przed wydaniem orzeczenia przez Trybunał,
co stanowi, zdaniem Prokuratora Generalnego, podstawę do umorzenia postępowania.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, w pierwszej kolejności należy określić zakres przedmiotowy analizowanej sprawy i charakter
prawny kwestionowanych przepisów.
Wnioskodawcy domagają się stwierdzenia niezgodności z Konstytucją oraz przepisami prawa międzynarodowego art. 15 i art. 17
ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. W czasie składania wniosku, art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego obowiązywał
w następującym brzmieniu: „W ustawie z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości
(Dz. U. Nr 113, poz. 1209, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 3, poz. 24) art. 1 otrzymuje brzmienie:
Art. 1. 1. Osoby fizyczne będące w dniu 26 maja 1990 r. oraz w dniu wejścia w życie ustawy użytkownikami wieczystymi lub współużytkownikami
wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub stanowiących nieruchomości rolne nabywają z mocy prawa własność
tych nieruchomości z dniem, w którym decyzja, o której mowa w ust. 3, stała się ostateczna.
2. Prawo własności nieruchomości nabywają także osoby fizyczne będące następcami prawnymi osób, o których mowa w ust. 1.
3. Decyzję o nabyciu prawa własności nieruchomości wydaje starosta – w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa, lub wójt
(burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa – w odniesieniu do nieruchomości będącej własnością jednostki
samorządu terytorialnego.
4. Ostateczna decyzja, o której mowa w ust. 3, stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej.
5. Opłaty sądowe z tytułu założenia i wpisu do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości nabytych na podstawie decyzji,
o której mowa w ust. 3, pokrywa Skarb Państwa.
6. Koszty pomiarów oraz opracowań geodezyjnych i kartograficznych związanych z postępowaniem w sprawie wydania decyzji, o
której mowa w ust. 3, pokrywa Skarb Państwa.
7. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, w drodze
rozporządzenia, określi szczegółowy tryb wydawania decyzji, o których mowa w ust. 3”.
Drugi z zaskarżonych przepisów, tj. art. 17 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, obowiązywał w następującym brzmieniu:
„Do postępowań wszczętych na podstawie ustawy, o której mowa w art. 15, i niezakończonych przed dniem wejście w życie niniejszej
ustawy stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą”.
Oba zaskarżone przepisy, choć były integralną częścią ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, to w rzeczywistości nie wnosiły
nowych merytorycznych rozwiązań do tej ustawy, lecz były regulacjami zmieniającymi inną ustawę. Zwrócić należy uwagę, że sama
ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego, licząca 19 artykułów, zawiera aż w 6 przepisach zmiany w innych ustawach (art. 10-15),
zaś 2 artykuły (art. 16-17) regulują kwestie intertemporalne (nota bene w odmienny sposób) stosowane w niektórych znowelizowanych ustawach. Kwestionowany art. 15 ustawy o kształtowaniu ustroju
rolnego jest więc typowym przepisem, który „przy okazji” wprowadzenia w życie jednej ustawy, zmienia inną ustawę. Art. 17
ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego wprowadza zaś zasady intertemporalne związane z taką nowelizacją. Przepisy art. 15
i art. 17 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego należy więc rozpatrywać łącznie. Podkreślić trzeba jednak, że merytoryczny
skutek zmian wprowadzonych art. 15 i art. 17 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, odnosi się wyłącznie do ustawy z 26 lipca
2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości. Kwestionowane przepisy nie funkcjonują zatem
samoistnie w sposób merytoryczny w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego. Istotą ich była zmiana innej ustawy.
2. Podstawową okolicznością, wymagającą rozważenia na wstępie, jest kwestia zmian normatywnych, jakie nastąpiły w odniesieniu
do przepisów zakwestionowanych we wniosku, już po złożeniu tegoż wniosku do Trybunału Konstytucyjnego. W wyniku zmian legislacyjnych,
zasadniczo zmienił się stan prawny w zakresie analizowanej sprawy. Należy zatem rozpatrzyć, czy w takiej sytuacji nie wystąpiła
formalna przesłanka do umorzenia postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.
3. 12 września 2005 r. została ogłoszona ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w
prawo własności (Dz. U. Nr 175, poz. 1459; dalej: ustawa z 29 lipca 2005 r.). Zgodnie z art. 10 tej ustawy, weszła ona w życie
po upływie 30 dni od ogłoszenia, tj. 12 października 2005 r. Dla dalszych rozważań istotne znaczenie ma art. 9 pkt 2 ustawy,
zgodnie z którym, ustawa z 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości traci
moc. Derogowaniu uległy zatem nie tylko pośrednio zakwestionowane przez skarżącego przepisy, zmieniające ustawę z 26 lipca
2001 r., ale także cały akt normatywny, w którym regulacje te były wprowadzone. Należy zatem rozważyć, czy utrata mocy obowiązującej
ustawy, która zawierała przepisy znowelizowane przez ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego, stanowi przesłankę do umorzenia
postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.
4. Orzekanie o zgodności uchylonych przepisów z Konstytucją jest dopuszczalne w dwóch przypadkach. Po pierwsze, wtedy, gdy
zaskarżone przepisy – pomimo ich uchylenia – mogą być nadal stosowane na podstawie normy intertemporalnej odnoszącej się do
danej kwestii (por. wyrok TK z 31 stycznia 2001 r., sygn. P. 4/99, OTK ZU nr 1/2001, poz. 5). To, czy faktycznie zatem doszło
do uchylenia w całości zaskarżonego przepisu, należy ustalić na podstawie treści normy derogującej lub przejściowej. Po drugie
– orzekanie o zgodności uchylonych przepisów z Konstytucją jest dopuszczalne, gdy wydanie orzeczenia jest konieczne do ochrony
konstytucyjnych wolności i praw (art. 39 ust. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym). W niniejszej sprawie, zdaniem Trybunału
Konstytucyjnego, żaden z tych dwóch przypadków nie występuje.
5. W opinii Trybunału Konstytucyjnego, kwestionowane przepisy nie mogą być stosowane po wejściu w życie ustawy z 29 lipca
2005 r. Wynika to z wyraźnego brzmienia przepisu, zawartego w tej ustawie, regulującego kwestie intertemporalne. Zgodnie z
art. 8 ustawy z 29 lipca 2005 r.: „Do spraw wszczętych na podstawie ustaw, o których mowa w art. 9, i niezakończonych decyzją
ostateczną, stosuje się przepisy niniejszej ustawy”. Sprawami o których mowa w art. 9 ustawy są zaś sprawy uregulowane w dwóch
ustawach: po pierwsze, w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego
osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 ze zm.); po drugie – w ustawie z dnia 26 lipca 2001
r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209 ze zm.). Z takiego brzmienia
przepisów wynika, że kwestionowane przepisy zawarte w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego (art. 15 i art. 17), które nowelizowały
ustawę o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości – nie mogą być stosowane. Sprawy wszczęte
i niezakończone decyzją ostateczną rozstrzygane będą zatem w oparciu o nowe (a nie znowelizowane) przepisy prawne zawarte
w ustawie z 29 lipca 2005 r.
6. Podstawowe znaczenie w analizowanej sprawie ma jednoznaczne ustalenie, czy nastąpiła „utrata mocy obowiązującej” zaskarżonego
aktu normatywnego, w szczególności zaś przepisów wskazanych we wniosku. Zgodnie bowiem z art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z 1 sierpnia
1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym, Trybunał umarza postępowanie na posiedzeniu niejawnym, jeżeli akt normatywny w zakwestionowanym
zakresie utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego wyrażono wielokrotnie
pogląd, że samo uchylenie przepisu, który jest przedmiotem kontroli nie stanowi jeszcze przesłanki wystarczającej dla uznania,
że wystąpiła utrata mocy obowiązującej tego przepisu. Uchylony przepis należy bowiem traktować jako jeszcze obowiązujący,
jeżeli nadal możliwe jest jego zastosowanie do jakiejkolwiek sytuacji z przeszłości, teraźniejszości lub przyszłości (por.
wyrok TK z 5 stycznia 1998 r., sygn. P. 2/97, OTK ZU nr 1/1998, poz. 1; oraz postanowienie z 18 listopada 1998 r., sygn. SK
1/98, OTK ZU nr 7/1998, poz. 120). W aktualnie obowiązującym stanie prawnym, można przyjąć że art. 15 i art. 17 ustawy o kształtowaniu
ustroju rolnego nie będą miały zastosowania do jakiejkolwiek sytuacji z przeszłości, teraźniejszości lub przyszłości. Utraciła
bowiem moc ustawa, która zawierała zmiany wprowadzone art. 15 i art. 17 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Co prawda
z formalnego punktu widzenia, art. 15 i art. 17 ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego stanowią nadal integralną cześć ustawy
o kształtowaniu ustroju rolnego. Są jednak przepisami martwymi, gdyż odnoszą się do nowelizacji ustawy, która to ustawa utraciła
moc obowiązującą i nie funkcjonuje w obrocie prawnym.
7. Dodatkową okolicznością, przemawiającą za umorzeniem postępowania, jest również fakt, że mamy w niniejszej sytuacji do
czynienia z całkowitym uchyleniem aktu normatywnego zawierającego kwestionowane przepisy. Jest to – w ocenie Trybunału Konstytucyjnego
– sytuacja o odmiennym charakterze niż sytuacja, w której dochodzi tylko do uchylenia lub zmiany niektórych przepisów aktu
prawnego. O ile bowiem okoliczność polegająca na uchyleniu lub zmianie niektórych przepisów aktu normatywnego rodzi konieczność
dokonania oceny czy „nastąpiło w rzeczywistości wyłączenie z systemu źródeł prawa wadliwych przepisów”, o tyle całkowite uchylenie
aktu normatywnego, wywołuje konieczność umorzenia postępowania (por. sygn. SK 1/98). Uchylenie aktu normatywnego powoduje utratę mocy obowiązującej wszystkich norm w nich wyrażonych, co w konsekwencji usuwa możliwość merytorycznego rozpoznania
sprawy przez Trybunał Konstytucyjny.
8. Trybunał Konstytucyjny stwierdza ponadto, że w niniejszej sprawie nie znajduje również zastosowania art. 39 ust. 3 ustawy
o Trybunale Konstytucyjnym. Zgodnie z tym przepisem, Trybunał nie umarza postępowania, jeżeli wydanie orzeczenia o akcie normatywnym,
który utracił moc obowiązującą przed wydaniem orzeczenia, jest konieczne dla ochrony konstytucyjnych wolności i praw. Zawarta
w tym przepisie regulacja stanowi wyjątek od zasady kontroli konstytucyjności aktów normatywnych obowiązujących i – jak każde
odstępstwo – nie może być interpretowana rozszerzająco. Dlatego też przyjąć należy, że powołany przepis określa kryterium
materialnoprawne oceny aktów normatywnych, które utraciły moc obowiązującą, wyrażające się w „ochronie konstytucyjnych wolności
lub praw”. Ponadto wydanie takiego orzeczenia, a więc merytorycznego rozpoznania sprawy, musi być „konieczne” dla wspomnianej
ochrony. W analizowanej sprawie, to czy orzekanie byłoby konieczne ze względu na ochronę konstytucyjnych wolności lub praw,
jest bardzo trudne do udowodnienia. Ochrona „konstytucyjnych wolności lub praw” mogłaby być bowiem rozważana na dwóch płaszczyznach.
Po pierwsze – ochrona taka mogłaby być ewentualnie zasadna w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego, które na mocy
kwestionowanych przepisów utraciły wpływy finansowe z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste i ponosiły rzeczywiste koszty
przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Po drugie – ochrona konstytucyjnych wolności i praw mogłaby
dotyczyć także podmiotów, które w dobrej wierze, opierając się o autorytet państwa, mając zaufanie do stanowionego prawa,
dokonały na podstawie obowiązującego prawa takich przekształceń. Merytoryczne orzekanie w niniejszej sprawie nie jest zatem
możliwe.
Z przedstawionych względów Trybunał postanowił, jak w sentencji.