1. W skardze konstytucyjnej wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 4 października 2019 r. (data nadania), Ł.P. (dalej: skarżący)
wystąpił z żądaniem stwierdzenia niezgodności § 14 ust. 1 pkt 3 w związku z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 22 października 2015 r. w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez
adwokata z urzędu (Dz. U. z 2015 r. poz. 1801), z art. 64 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 i art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej na tle następującego stanu faktycznego.
Działając w charakterze adwokata wyznaczonego z urzędu, skarżący wykonywał obowiązki pełnomocnika w sprawie rozpoznawanej
w pierwszej instancji przed Sądem Rejonowym w L. z siedzibą w Ś. IV Wydział Rodzinny i Nieletnich. Postanowieniem z 1 marca
2018 r., sygn. akt […], Sąd ten przyznał skarżącemu od Skarbu Państwa kwotę 240 zł plus podatek VAT tytułem wynagrodzenia
za reprezentację. Skarżący wskazał, że w ramach czynności adwokackich w pierwszej instancji sporządził także apelację, w której
wniósł m.in. o zmianę orzeczenia sądu pierwszej instancji w sprawie przyznania mu wynagrodzenia za reprezentację w kwocie
2479,68 zł brutto.
Postanowieniem z 24 maja 2019 r., sygn. akt […], Sąd Okręgowy w L. III Wydział Cywilny Rodzinny oddalił apelację w części
dotyczącej wynagrodzenia dla pełnomocnika za reprezentację przed sądem pierwszej instancji. Sąd odwoławczy przyznał jednocześnie
skarżącemu wynagrodzenie w kwocie 180 zł plus podatek VAT tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu przed sądem
drugiej instancji.
Na tym tle skarżący wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego ze skargą konstytucyjną kwestionując konstytucyjność przepisów dotyczących
ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu w zakresie, w jakim przewidują one
stawkę maksymalną opłaty za czynności adwokackie w sprawach z dziedziny ochrony zdrowia psychicznego w wysokości 240 zł plus
podatek VAT. Skarżący zarzuca kwestionowanym przepisom naruszenie przysługującego mu prawa majątkowego w postaci prawa do
godnego wynagrodzenia za wykonaną pracę, które wywodzi z art. 64 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji.
2. Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 12 grudnia 2019 r. skarżący został wezwany – pod rygorem odmówienia nadania
dalszego biegu skardze konstytucyjnej – do usunięcia braków formalnych skargi w terminie 7 dni od doręczenia zarządzenia.
Zarządzenie doręczono skarżącemu 27 grudnia 2019 r., zaś skarżący odniósł się do niego pismem procesowym z 3 stycznia 2020
r. (data nadania).
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje.
1. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2393, ze zm.; dalej: u.o.t.p.TK), skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym. Art. 61 ust. 2 u.o.t.p.TK stanowi natomiast, że jeżeli skarga konstytucyjna spełnia wymagania przewidziane w ustawie,
Trybunał wydaje postanowienie o nadaniu skardze dalszego biegu. Jeśli zaś nie spełnia wymagań przewidzianych w ustawie, a
usunięcie braków jest możliwe, to w myśl art. 61 ust. 3 u.o.t.p.TK wyznaczony sędzia Trybunału wydaje zarządzenie, w którym
wzywa do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia zarządzenia.
2. W wyniku przeprowadzenia rozpoznania wstępnego Trybunał ustalił, że skarga konstytucyjna spełnia warunki nadania jej dalszego
biegu, wskazane w Konstytucji oraz w u.o.t.p.TK.
2.1. Zgodnie z art. 44 ust. 1 u.o.t.p.TK skarga konstytucyjna została sporządzona i wniesiona przez skarżącego, który jest
wpisany na listę adwokatów Izby Adwokackiej w L. pod numerem 1065, według stanu na dzień wniesienia skargi. Pismo procesowe
w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia braków sporządzone zaś zostało przez adwokata z wyboru, na podstawie dołączonego do
skargi pełnomocnictwa szczególnego z 3 stycznia 2020 r.
2.2. Skarżący wyczerpał drogę prawną i wskazał ostateczne rozstrzygnięcie wydane w jego sprawie, tj. postanowienie Sądu Okręgowego
w L. III Wydział Cywilny Rodzinny z 24 maja 2019 r., sygn. akt […], od którego nie przysługuje żaden zwykły środek odwoławczy.
Skarżący poinformował także, że nie wystąpił w tej sprawie z żadnym nadzwyczajnym środkiem zaskarżenia. Dołączył poświadczone
za zgodność z oryginałem odpisy uzyskanych rozstrzygnięć potwierdzające wyczerpanie drogi prawnej.
2.3. Stosownie do art. 53 ust. 1 pkt 5 u.o.t.p.TK, skarżący udokumentował, że ostateczne orzeczenie otrzymał 8 lipca 2019
r. Skargę konstytucyjną wniósł natomiast 4 października 2019 r., a więc z dochowaniem terminu wskazanego w art. 77 ust. 1
u.o.t.p.TK.
2.4. Skarżący prawidłowo określił przedmiot kontroli, tj. § 14 ust. 1 pkt 3 w związku z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej
udzielonej przez adwokata z urzędu (Dz. U. z 2015 r. poz. 1801), stanowiący podstawę ostatecznego rozstrzygnięcia, na tle
którego sformułowana została skarga konstytucyjna.
2.5. Skarżący terminowo odniósł się do wydanego na podstawie art. 61 ust. 3 u.o.t.p.TK zarządzenia sędziego Trybunału, w którym
wezwany został do usunięcia braków. Zarządzenie doręczono skarżącemu 27 grudnia 2019 r., ten zaś odniósł się do niego pismem
procesowym z 3 stycznia 2020 r. (data nadania).
3. Zgodnie z art. 53 ust. 1 pkt 2 i 3 u.o.t.p.TK, skarga konstytucyjna winna zawierać wskazanie, która konstytucyjna wolność
lub prawo skarżącego, i w jaki sposób – zdaniem skarżącego – zostały naruszone, a także uzasadnienie zarzutu niezgodności
kwestionowanego przepisu ze wskazaną konstytucyjną wolnością lub prawem skarżącego, z powołaniem argumentów lub dowodów na
jego poparcie. Skarżący przedstawił istotę problemu konstytucyjnego wskazując, że w jego ocenie powstaje nieadekwatność przyznawanego
przez zaskarżony przepis wynagrodzenia – przewidzianego za czynności adwokata z urzędu – wobec nakładu pracy w sprawach z
zakresu ochrony zdrowia psychicznego. Zarzut naruszenia konstytucyjnych praw i wolności został zaś uzasadniony w skardze opinią
skarżącego, że koncepcja ograniczania wysokości wynagrodzenia za pomoc prawną w sprawach z zakresu ochrony zdrowia psychicznego
jest błędna i narusza prawo adwokata wyznaczonego z urzędu do godnego wynagrodzenia za wykonaną pracę.
4. Trybunał zwrócił uwagę, iż w petitum skargi sformułowany został zarzut, że kwestionowane przepisy naruszają gwarantowaną konstytucyjnie ochronę praw majątkowych
w taki sposób, że przerzucają obowiązek ponoszenia faktycznych kosztów świadczenia pomocy prawnej w sprawach z zakresu ochrony
zdrowia psychicznego na ustanawianych z urzędu pełnomocników. Wielkość faktycznie poniesionych kosztów świadczenia pomocy
prawnej skarżący ustalił w kwocie przekraczającej wynagrodzenie przewidziane w zakwestionowanym przepisie, którego prawidłowe
zastosowanie zostało stwierdzone postanowieniem sądu odwoławczego. Koszt świadczenia pomocy prawnej w zakresie przekraczającym
maksymalną stawkę wynagrodzenia za wykonaną pracę został w tych okolicznościach przeniesiony na skarżącego. Ocena, czy sformułowany
i uzasadniony w ten sposób zarzut poniesienia kosztu reprezentacji przez pełnomocnika z urzędu jest adekwatny – względem wskazanego
w skardze wzorca, gwarantującego ochronę własności i innych praw majątkowych – wykracza poza zakres kontroli wstępnej i wymaga
przeprowadzenia merytorycznej analizy wniesionej skargi.
5. W związku z powyższym oraz zważywszy na to, że sformułowane przez skarżącego w petitum skargi zarzuty nie są oczywiście bezzasadne, Trybunał Konstytucyjny – na podstawie art. 61 ust. 2 u.o.t.p.TK – postanowił
nadać skardze konstytucyjnej dalszy bieg.