1. W skardze konstytucyjnej, wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 17 lipca 2019 r. (data nadania), M.K. (dalej: skarżący)
– reprezentowany przez pełnomocnika z wyboru, wystąpił z żądaniem przytoczonym na tle następującego stanu faktycznego:
1.1. Skarżący pełnił służbę w Państwowej Straży Pożarnej (dalej: PSP) od 1 września 1990 r. Decyzją Komendanta Głównego PSP
z 3 lutego 2009 r. (nr […]) skarżący został zwolniony ze służby z dniem 15 lutego 2009 r. w związku z orzeczeniem komisji
lekarskiej o całkowitej niezdolności do pracy.
1.2. Decyzją z 5 marca 2009 r. Dyrektor Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w W.
(dalej: organ rentowy) ustalił prawo skarżącego do tzw. emerytury mundurowej, podwyższając ją jednocześnie o podstawę wymiaru
z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku z pełnioną służbą.
1.3. Orzeczeniem z 14 stycznia 2016 r. komisja lekarska uznała skarżącego za zdolnego do pełnienia służby w PSP. Na tej podstawie
Komendant Główny PSP, decyzją z 8 lutego 2016 r. (nr […]) uchylił swoją decyzję z 3 lutego 2009 r. (nr […]). Z kolei decyzją
z 9 lutego 2016 r. (nr 78) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji powołał skarżącego na stanowisko Zastępcy Komendanta
Głównego PSP.
1.4. Wnioskiem z 9 lutego 2016 r. skarżący wystąpił do organu rentowego o „zawieszenie świadczenia emerytalnego w związku
z powrotem do służby w Państwowej Straży Pożarnej”. Decyzją z 16 kwietnia 2016 r. organ rentowy zawiesił skarżącemu prawo
do świadczenia, zaś decyzją z 26 kwietnia 2016 r. (nr […]) – działając z urzędu – stwierdził w stosunku do skarżącego ustanie
prawa do emerytury. Od tej decyzji odwołanie do sądu ubezpieczeń społecznych wniósł skarżący, który podniósł, że w sytuacji
powrotu do służby organ rentowy powinien był jedynie zawiesić prawo do świadczenia na podstawie art. 40a ustawy z dnia 18
lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r. poz. 708, ze zm.).
Wyrokiem z 12 stycznia 2017 r. (sygn. akt […]) Sąd Okręgowy w W. oddalił odwołanie skarżącego. Apelacja od tego orzeczenia
została oddalona przez Sąd Apelacyjny w W. w wyroku z 7 marca 2019 r. (sygn. akt […]). W ocenie sądów obu instancji decyzja
organu rentowego o ustaniu wobec skarżącego uprawnień emerytalnych była zasadna, gdyż po ewentualnym kolejnym zwolnieniu ze
służby skarżący miałby wypłacane świadczenie w wysokości ustalonej decyzją z 5 marca 2009 r., a to prowadziłoby do „automatycznego”
utrzymania dodatku z tytułu inwalidztwa powstałego w okresie służby.
1.5. Postanowieniem z 23 stycznia 2020 r. (sygn. akt […]) Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia do rozpoznania skargi kasacyjnej,
wniesionej przez skarżącego od wyroku sądu drugiej instancji równolegle do analizowanej skargi konstytucyjnej.
2. Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 3 października 2019 r. (którego odpis został doręczony pełnomocnikowi
skarżącego 14 października 2019 r.) – na podstawie art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie
postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. poz. 2072, ze zm.) – skarżący został wezwany do usunięcia braków formalnych
skargi konstytucyjnej przez:
a) pełnomocnictwa szczególnego do sporządzenia i wniesienia skargi konstytucyjnej, a także do reprezentowania skarżącego w
postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym wraz z czterema jego kopiami,
b) egzemplarza skargi konstytucyjnej opatrzonego pieczątką imienną oraz podpisem pełnomocnika, a także czterech poświadczonych
za zgodność z oryginałem jej kopii,
c) odpisu i czterech poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii wyroków oraz decyzji potwierdzających wyczerpanie drogi
prawnej wraz z ich uzasadnieniami;
2) udokumentowanie daty otrzymania wyroku Sądu Apelacyjnego w W. z 7 marca 2019 r. (sygn. akt […]);
3) dokładne przedstawienie stanu faktycznego sprawy poprzedzającej wniesienie skargi konstytucyjnej;
4) wyjaśnienie, które brzmienie zaskarżonych przepisów jest kwestionowane przez skarżącego;
5) uzasadnienie zarzutów niezgodności zaskarżonych przepisów z powołanymi przez skarżącego konstytucyjnymi wzorcami kontroli.
W sporządzonym przez pełnomocnika piśmie procesowym, wniesionym do Trybunału 21 października 2019 r., skarżący wykonał powyższe
zarządzenie.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: u.o.t.p.TK) skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym,
podczas którego Trybunał bada, czy odpowiada ona określonym przez prawo wymogom.
2. Przedmiotem kontroli w niniejszej sprawie uczyniono art. 12 i art. 39 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 32 ust. 1 i 2, w związku
z art. 33 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej,
Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2019
r. poz. 288, ze zm.; dalej: ustawa z 1994 r.).
Na mocy art. 9 pkt 1 w związku z art. 47 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Straży
Marszałkowskiej (Dz. U. poz. 730, ze zm.) od 14 kwietnia 2020 r. tytuł ustawy z 1994 r. brzmi: „o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej
Straży Pożarnej, Służby CelnoSkarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin”. Obecnie obowiązuje tekst jednolity ustawy z 1994
r. w brzmieniu wynikającym z obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie
ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej,
Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz
ich rodzin (Dz. U. poz. 723).
W petitum skargi konstytucyjnej wskazane wyżej przepisy ustawy z 1994 r. zostały zakwestionowane w zakresie, w jakim wykluczają zastosowanie
gwarancji ochrony nabytych uprawnień emerytalnych (określonej w art. 33 ustawy z 1994 r.), w sytuacji, gdy doszło do uchylenia
decyzji o zwolnieniu ze służby, będącej podstawą do wydania decyzji o przyznaniu tzw. emerytury mundurowej. Z kolei w piśmie
procesowym skarżący doprecyzował, że wnosi o kontrolę zaskarżonych przepisów „rozumianych w ten sposób, iż w razie uchylenia
decyzji zwalniającej ze służby, która była podstawą wydania decyzji emerytalnej, możliwe jest wydanie decyzji na podstawie
art. 39 ust. 1 pkt 1 i art. 12 ustawy emerytalnej [ustawy z 1994 r.] z pominięciem ograniczeń czasowych wskazanych w art.
33, w szczególności w art. 33 ust. 4 ustawy emerytalnej [ustawy z 1994 r.]”.
Jako wzorce kontroli zostały powołane art. 2 Konstytucji (w zakresie zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez
nie prawa) oraz art. 67 ust. 1 i art. 64 ust. 1 i 2 Konstytucji.
3. Trybunał stwierdza, że analizowana skarga konstytucyjna spełnia przesłanki warunkujące przekazanie jej do rozpoznania merytorycznego,
gdyż sporządzona została w imieniu skarżącego przez radcę prawnego (art. 44 ust. 1 u.o.t.p.TK), a skarżący:
– wyczerpał przysługującą mu drogę prawną (art. 77 ust. 1 u.o.t.p.TK), ponieważ wyrok Sądu Apelacyjnego w W. z 7 marca 2019
r. (sygn. akt […]) jest prawomocny i nie przysługują od niego żadne zwykłe środki zaskarżenia;
– dochował przepisanego terminu do wniesienia skargi konstytucyjnej (art. 77 ust. 1 u.o.t.p.TK), ponieważ odpis wymienionego
wyżej wyroku został doręczony skarżącemu 17 kwietnia 2019 r., a skarga została wniesiona 17 lipca 2019 r.;
– określił przedmiot kontroli (art. 53 ust. 1 pkt 1 u.o.t.p.TK);
– wskazał, które konstytucyjne prawa i wolności oraz w jaki sposób – jego zdaniem – zostały naruszone (art. 53 ust. 1 pkt
2 u.o.t.p.TK);
– przedstawił uzasadnienie sformułowanych przez niego zarzutów (art. 53 ust. 1 pkt 3 u.o.t.p.TK).
4. W ocenie Trybunału skarga konstytucyjna nie jest obarczona nieusuwalnymi brakami formalnymi, o których mowa w art. 61 ust.
4 pkt 1 u.o.t.p.TK, zaś sformułowanych w niej zarzutów nie można uznać za oczywiście bezzasadne w rozumieniu art. 61 ust.
4 pkt 3 u.o.t.p.TK.
Przedstawione przez skarżącego zagadnienie prawne dotyczy przepisów ustawy z 1994 r., wedle których możliwe jest wprawdzie
zawieszenie prawa do świadczenia wobec emeryta, który podjął ponownie służbę w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej,
Służbie Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Celno-Skarbowej lub Służbie Więziennej albo powołany został do
zawodowej służby wojskowej (art. 40a), niemniej jednak ustanie przesłanki związanej ze stanem zdrowia do wydania decyzji o
przyznaniu tzw. emerytury mundurowej skutkuje obligatoryjnym uchyleniem decyzji o przyznaniu prawa do świadczenia (art. 33
ust. 1 pkt 1). W takiej sytuacji funkcjonariusz traci prawo do dotychczasowego świadczenia, mimo iż – podejmując ponownie
służbę – wnioskował jedynie o zawieszenie do niego prawa.
W związku z powyższym – na podstawie art. 61 ust. 2 u.o.t.p.TK – należało postanowić jak w sentencji.