1. W skardze konstytucyjnej, wniesionej do Trybunału Konstytucyjnego 27 września 2017 r. (data nadania), M.S.-K. (dalej: skarżąca)
zarzuciła niezgodność art. 128 ust. 1, art. 129 ust. 5 pkt 3 oraz art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, ze zm.; obecnie: Dz. U. z 2018 r. poz. 121) w zakresie, w jakim uniemożliwiają
one dochodzenie odszkodowania za nieruchomości przejęte na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 2 ust. 1 lit e dekretu z
dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. Nr 4, poz. 17, ze zm.; dalej: dekret PKWN), z:
a) art. 64 ust. 1- 3 w związku z preambułą, art. 2, art. 21 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 3 i art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej,
b) art. 21 ust. 2 w związku z preambułą, art. 2, art. 31 ust. 3 i art. 32 ust. 1 i 2 Konstytucji,
c) art. 1 Protokołu nr 1 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonego w Paryżu dnia 20 marca
1952 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 36, poz. 175; dalej: Protokół) – określonego przez skarżącą jako: „Pierwszy Protokół Dodatkowy
do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4 listopada 1950 r.” – w związku z art.
64 ust. 1-3 Konstytucji,
d) preambułą Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE z 2016 r. C 202, s. 389; dalej: Karta) w związku z art.
64 ust. 1-3 Konstytucji,
e) art. 17 ust. 1 Karty (nieprawidłowo określonym przez skarżącą jako: „art. 17 pkt 1”) w związku z art. 64 ust. 1-3 Konstytucji,
f) art. 20 Karty w związku z art. 64 ust. 1-3 Konstytucji,
g) art. 21 ust. 1 Karty (nieprawidłowo określonym przez skarżącą jako: „art. 21 pkt 1”) związku z art. 64 ust. 1-3 Konstytucji.
2. Skarga konstytucyjna została wniesiona w związku z następującym stanem faktycznym:
Do Starostwa Powiatowego w J. 18 stycznia 2013 r. wpłynął wniosek skarżącej o ustalenie i wypłatę odszkodowania za wywłaszczoną
nieruchomość „[…]” położoną w T., która została przejęta na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu
PKWN.
Zawiadomieniem z 22 października 2013 r. starosta wszczął postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia i wypłaty odszkodowania
za nieruchomość przejętą na rzecz Skarbu Państwa od Z.B.S., którego spadkobiercą był H.S. i mąż skarżącej, która postanowieniem
Sądu Rejonowego w P. z 12 grudnia 2002 r. (sygn. akt […]) nabyła po nim spadek.
W toku postępowania stwierdzono, że ustalenie i wypłacenie odszkodowania na rzecz wnioskodawczyni zgodnie z jej wnioskiem
nie jest możliwe. Nieruchomość objęta wnioskiem stanowiła bowiem łączną całość majątku ziemskiego T., który z uwagi na obszar
przekraczający 100 ha przeszedł z mocy prawa na własność Skarbu Państwa na podstawie dekretu PKWN, którego przepisy są obowiązującą
normą prawną i w świetle aktualnego porządku prawnego nie ma możliwości uchylenia skutków prawnych, jakie wywołały. Natomiast
w stosunku do nieruchomości toczyło się postępowanie – w przedmiocie stwierdzenia, czy do nieruchomości pałacowoparkowej w
T. miał zastosowanie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu PKWN – które zostało zakończone decyzją Ministra Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej z 28 lipca 1999 r. (nr […]). Na skutek cofnięcia skargi przez H.S., Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem
z 28 października 1999 r. umorzył postępowanie w sprawie.
Decyzją z 29 kwietnia 2014 r. (nr […]), Starosta J. wskazując na art. 128 ust. 1 w związku z art. 129 ust. 3 pkt 5 u.g.n.
odmówił skarżącej ustalenia i wypłaty odszkodowania, uzasadniając, że postanowieniem z 6 lutego 2013 r. odmówił wszczęcia
postępowania w sprawie, gdyż wnioskowana nieruchomość stanowiła przedmiot postępowania wszczętego przez męża skarżącej o uznanie,
że nie podpadała ona pod przepisy dekretu PKWN o przeprowadzeniu reformy rolnej. Powyższe postanowienie zostało utrzymane
w mocy postanowieniem Wojewody […] z 25 marca 2013 r. (nr […]). Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z 25 lipca 2013
r. (sygn. akt […]) uchylił oba wymienione postanowienia.
Decyzją z 16 października 2014 r. (nr […]) Wojewoda […] utrzymał w mocy decyzję z 29 kwietnia 2014 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z 20 maja 2015 r. (sygn. akt […]), stwierdził, że skarga nie zasługiwała na uwzględnienie,
a Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 14 czerwca 2017 r. (sygn. akt […]) oddalił skargę kasacyjną. Wyrok ten doręczono
pełnomocnikowi skarżącej 13 sierpnia 2017 r.
3. Zdaniem skarżącej zakwestionowane przepisy naruszają „zasadę sprawiedliwości społecznej, zasadę naprawienia szkód wyrządzonych
w czasie gdy podstawowe wolności i prawa człowieka były w naszej Ojczyźnie łamane, zasadę eliminacji pozaprawnych praktyk,
zasadę ochrony własności i prawa dziedziczenia, zasadę przyznania słusznego odszkodowania za wywłaszczenie, zasadę równego
traktowania przez władze publiczne, zasadę proporcjonalności, zasadę równej dla wszystkich ochrony własności i praw majątkowych,
zasadę niedyskryminacji byłych właścicieli, zasady równej dla wszystkich ochrony prawa dziedziczenia oraz zasady ograniczenia
własności tylko w drodze ustawy i w sposób nienaruszający prawa własności, które to zasady wskazane są w preambule Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, art. 2, art. 21 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 3, art. 32 ust. 1 i 2, art. 64 ust. 1, 2, 3, w art. 1
Pierwszego Protokołu Dodatkowego do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Preambule Karty
Praw UE oraz w jej art. 17 pkt 1, 20, 21 pkt 1”.
4. Zarządzeniem sędziego Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r. skarżąca została wezwana do usunięcia braków
formalnych skargi konstytucyjnej przez:
1) nadesłanie dwóch kopii skargi konstytucyjnej;
2) nadesłanie dwóch kopii wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z 25 lipca 2013 r. (sygn. akt […]) wraz z uzasadnieniem;
3) nadesłanie dwóch kopii wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z 20 maja 2015 r. (sygn. akt […]) wraz z uzasadnieniem;
4) nadesłanie dwóch kopii wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 czerwca 2017 r. (sygn. akt […]) wraz z uzasadnieniem;
5) nadesłanie odpisu i 5 kopii postanowienia Wojewody […] z 25 marca 2013 r. (nr […]) wraz z uzasadnieniem;
6) nadesłanie odpisu i pięciu kopii decyzji Starosty J. z 29 kwietnia 2014 r. (nr […]);
7) nadesłanie odpisu i pięciu kopii decyzji Wojewody […] z 16 października 2014 r. (nr […]).
5. W piśmie procesowym, które wpłynęło do Trybunału 15 listopada 2018 r. (a zostało nadane 9 listopada 2018 r.) r., skarżąca
usunęła braki formalne skargi.
Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. poz. 2072, ze zm.; dalej: u.o.t.p. TK), skarga konstytucyjna podlega wstępnemu rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym,
podczas którego Trybunał bada, czy odpowiada ona określonym przez prawo wymogom.
2. Przedmiotem zaskarżenia w niniejszej sprawie uczyniono art. 128 ust. 1, art. 129 ust. 5 pkt 3 oraz art. 112 ust. 2 ustawy
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (ówcześnie: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, ze zm.; obecnie: Dz.
U. z 2018 r. poz. 121) w zakresie, w jakim uniemożliwiają one dochodzenie odszkodowania za nieruchomości przejęte na rzecz
Skarbu Państwa na podstawie art. 2 ust. 1 lit e dekretu z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (ówcześnie:
Dz. U. Nr 4, poz. 17, ze zm.; dalej: dekret PKWN).
Brzmienie zakwestionowanych przepisów u.g.n. jest następujące:
– art. 128 ust. 1: „Wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem
na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw”;
– art. 129 ust. 1: „Odszkodowanie ustala starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, w decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości,
z zastrzeżeniem ust. 5”;
– art. 129 ust. 5 pkt 3: „Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje odrębną decyzję o odszkodowaniu:
(…) gdy nastąpiło pozbawienie praw do nieruchomości bez ustalenia odszkodowania, a obowiązujące przepisy przewidują jego ustalenie”;
– art. 112 ust 2: „Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności,
prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości”.
Jako wzorce kontroli skarżąca powołała postanowienia Konstytucji oraz przepisy aktów prawa międzynarodowego.
3. W odniesieniu do art. 1 Protokołu nr 1 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonego w
Paryżu dnia 20 marca 1952 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 36, poz. 175) oraz preambuły, art. 17 ust. 1, art. 20 i art. 21 ust. 1 Karty
Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE z 2016 r. C 202, s. 389) Trybunał zauważa, że z art. 79 ust. 1 Konstytucji
wynika, iż skarga konstytucyjna przysługuje tylko w przypadku, gdy zostały naruszone wolności lub prawa określone w ustawie
zasadniczej. W związku z tym wskazane przez skarżącą przepisy aktów prawa międzynarodowego nie mogą stanowić wzorców kontroli
w niniejszej sprawie (nawet o charakterze „związkowym” do relewantnych przepisów polskiej Konstytucji). Podstawą skargi mogą
być jedynie zarzuty naruszenia przez akt normatywny praw i wolności gwarantowanych bezpośrednio w samej Konstytucji (por.
np. wyroki TK z: 8 czerwca 1999 r., sygn. SK 12/98, OTK ZU nr 5/1999, poz. 96; 10 lipca 2000 r., sygn. SK 21/99, OTK ZU nr
5/2000, poz. 144; 7 maja 2002 r., sygn. SK 20/00, OTK ZU nr 3/A/2002, poz. 29 oraz 15 kwietnia 2009 r., sygn. SK 28/08, OTK
ZU nr 4/A/2009, poz. 48).
Z tego też powodu – na podstawie art. 61 ust. 4 pkt 1 u.o.t.p. TK – należało postanowić, jak w punkcie 1 sentencji.
4. W ocenie Trybunału analizowana skarga w pozostałej części spełnia przesłanki warunkujące przekazanie jej do rozpoznania
merytorycznego.
4.1. Skargę sporządził w imieniu skarżącej radca prawny, a skarżąca:
a) wyczerpała przysługującą jej drogę prawną, gdyż wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 czerwca 2017 r. (sygn. akt
[…]) i doręczony 13 sierpnia 2017 r. jest prawomocny i nie przysługują od niego żadne zwyczajne środki zaskarżenia,
b) dochowała przepisanego terminu do wniesienia skargi konstytucyjnej,
c) prawidłowo określiła przedmiot kontroli (art. 53 ust. 1 pkt 1 u.o.t.p. TK),
d) wskazała, które konstytucyjne prawa i wolności i w jaki sposób – jej zdaniem – zostały naruszone (art. 53 ust. 1 pkt 2
u.o.t.p. TK) oraz przedstawiła w tym zakresie stosowne uzasadnienie (art. 53 ust. 1 pkt 3 u.o.t.p. TK).
4.2. Zarzut sformułowany w analizowanej skardze konstytucyjnej nie jest oczywiście bezzasadny. Istota problemu przedstawionego
przez skarżącą dotyczy bowiem sytuacji, w której zakwestionowane przepisy u.g.n. nie przewidują możliwości dochodzenia odszkodowania
za nieruchomości przejęte na rzecz Skarbu Państwa w trakcie reformy rolnej na podstawie art. 2 ust. 1 lit. e dekretu PKWN.
Wziąwszy powyższe pod uwagę – ze względu na rozbieżności w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego co do kwalifikacji skarg
konstytucyjnych, w których przedmiotem kontroli uczyniono brak określonej regulacji prawnej, tj. braku precyzyjnego rozgraniczenia
pomiędzy zaniechaniem legislacyjnym (niepodlegającym kontroli TK) a pominięciem prawodawczym (co do badania którego TK uznał
swoją kognicję) – dyskwalifikacja formalna analizowanej skargi konstytucyjnej na etapie wstępnej kontroli w istocie wykraczałaby
poza ramy art. 61 ust. 4 u.o.t.p.TK.
4.3. W związku z powyższym – na podstawie art. 61 ust. 2 u.o.t.p. TK – należało postanowić, jak w punkcie 2 sentencji.
Na podstawie art. 61 ust. 5 u.o.t.p. TK skarżącej przysługuje prawo wniesienia zażalenia na powyższe postanowienie – w części
obejmującej punkt 1 – w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.