Proszę czekać trwa pobieranie danych

Zdanie odrębne

sędziego TK Wojciecha Sycha
do postanowienia Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. akt P 7/18
Na podstawie art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2393; dalej: u.o.t.p.TK) składam zdanie odrębne do postanowienia Trybunału Konstytucyjnego z 29 listopada 2023 r., sygn. P 7/18. Uważam, że Trybunał niezasadnie umorzył w całości postępowanie w niniejszej sprawie.
1. Sąd Rejonowy w Płocku (dalej: sąd pytający) zakwestionował w pytaniu prawnym do Trybunału Konstytucyjnego zgodność z Konstytucją art. 60 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2017 r. poz. 2336, ze zm.; dalej: u.s.r.) oraz dwóch przepisów ustaw zmieniających ten przepis, tj. art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 50; dalej: ustawa zmieniająca z 2015 r.) oraz art. 3 ustawy z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. poz. 2043; dalej: ustawa zmieniająca z 2016 r.). Problem konstytucyjny postawiony w pytaniu prawnym dotyczył tego, czy przekształcenie z mocy prawa – na podstawie ustawy zmieniającej z 2015 r. i ustawy zmieniającej z 2016 r. – stosunków pracy pracowników zatrudnionych na stanowiskach, o których mowa w art. 60 ust. 1 u.s.r., tj. kierowników komórek organizacyjnych w placówkach terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (dalej: KRUS) oraz ich zastępców, w stosunki pracy na podstawie powołania nie narusza zasady zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa, zasady równości i zasady ochrony pracy.
2. Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu, do którego składam niniejsze zdanie odrębne, umorzył postępowanie na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 u.o.t.p.TK ze względu na niedopuszczalność wydania wyroku. W uzasadnieniu wskazał, że w odniesieniu do art. 60 ust. 1 i 4 u.s.r. oraz art. 3 ustawy zmieniającej z 2016 r. pytanie prawne nie spełniło przesłanki funkcjonalnej, w odniesieniu zaś do art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej z 2015 r. sąd pytający nie uzasadnił zarzutu niezgodności z Konstytucją.
3. Zgadzam się z konkluzją, że art. 3 ustawy zmieniającej z 2016 r. w związku z art. 60 ust. 1 i 4 u.s.r. nie był zastosowany w sprawie będącej kanwą pytania prawnego i w tym zakresie postępowanie należało umorzyć ze względu na brak przesłanki funkcjonalnej. Zgadzam się także, że w sprawie nie był zastosowany art. 60 ust. 4 u.s.r., który dotyczył osób zatrudnianych po wejściu w życie ustawy zmieniającej z 2015 r.
Nie zgadzam się natomiast z umorzeniem postępowania w pozostałym zakresie, które Trybunał uargumentował brakiem uzasadnienia przez sąd pytający zarzutu niezgodności art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej z 2015 r. ze wskazanymi w pytaniu prawnym wzorcami kontroli. Trybunał wskazał, że „pytający sąd ograniczył się do uzasadnienia niezgodności (…) jedynie art. 60 ust. 1 i 4 u.s.r. i art. 3 ustawy zmieniającej z 2016 r., które to przepisy nie znajdują bezpośredniego zastosowania w sprawie (…)”, w odniesieniu zaś do art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej z 2015 r., co do którego została spełniona przesłanka funkcjonalna, „pytający sąd nie przedstawił żadnej argumentacji na rzecz niezgodności tego przepisu z powołanymi wzorcami kontroli” (pkt 4, II cz. uzasadnienia).
Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. W niniejszej sprawie sąd pytający nie zakwestionował wymienionych w petitum pytania prawnego przepisów wprost, lecz zakresowo, wywodząc z nich określoną normę. Do jej rekonstrukcji konieczne jest związkowe ujęcie art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej z 2015 r. i art. 60 ust. 1 u.s.r., do którego ten pierwszy przepis odsyła wprost w swojej treści. Art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej z 2015 r. stanowi bowiem, że „[s]tosunki pracy pracowników zatrudnionych w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy na stanowiskach, o których mowa w art. 59 ust. 4 i art. 60 ust. 1 [u.s.r.] (…) – w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stają się stosunkami pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (…)”. Nawet jeśli sąd pytający w petitum pytania prawnego nie wskazał tych przepisów związkowo, to mając na względzie treść petitum (zakresowe ujęcie przedmiotu kontroli) i uzasadnienie pytania prawnego oraz stosując zasadę falsa demonstratio non nocet, Trybunał, w granicach swoich kompetencji, nie wykraczając poza zakres pytania prawnego, powinien poddać merytorycznej kontroli zgodność art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej z 2015 r. w związku z art. 60 ust. 1 u.s.r. z art. 2, art. 32 ust. 1 i art. 24 Konstytucji. Związkowe ujęcie przedmiotu kontroli dezaktualizuje bowiem argument Trybunału o braku uzasadnienia zarzutów, gdyż sąd pytający przedstawił obszerną argumentację w zakresie niezgodności art. 60 ust. 1 u.s.r. z powołanymi wzorcami kontroli. Wzorce te szczegółowo omówił i adekwatnie odniósł do sformułowanych zarzutów. Mam świadomość, że w treści uzasadnienia pytania prawnego, analizując zakwestionowane przepisy z perspektywy poszczególnych wzorców kontroli, sąd pytający literalnie nie powołał art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej z 2015 r. Mając jednak na uwadze, że kontroli trybunalskiej poddana została norma, której treść wynika nie tylko z tego przepisu, uważam iż uzasadnienie zaprezentowane przez sąd pytający jest wystarczające z punktu widzenia wymogów formalnych określonych w art. 52 ust. 2 pkt 4 u.o.t.p.TK. Obligowało to Trybunał do merytorycznego odniesienia się do zarzutów sformułowanych w pytaniu prawnym, zwłaszcza że sąd pytający od 15 maja 2018 r. czeka na rozstrzygnięcie Trybunału, a postępowanie w zawisłej przed nim sprawie, w związku z którą zadał pytanie prawne, dotyczącej zasadności rozwiązania stosunku pracy, pozostaje od tamtego czasu zawieszone.
4. Chciałbym jednocześnie podkreślić, że nie przesądzam w tym miejscu kierunku potencjalnego merytorycznego rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. Uważam natomiast, że pytanie prawne, w zakresie wskazanym przeze mnie powyżej, powinno zostać poddane merytorycznej ocenie Trybunału. Ze względu na to, że Trybunał w całości umorzył postępowanie w niniejszej sprawie, za konieczne uznałem złożenie zdania odrębnego.
Twoja sesja wygasła!
Twoja sesja wygasła
musisz odświeżyć stronę klikając na przycisk poniżej